Technologie pěstování hlavních ovocných druhů
41-m-3/AK19
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
16
30. 04. 2020
Absolvování vyučovacího předmětu Základy zahradnické výroby.
V průběhu modulu bude žák poznávat ovocné dřeviny, bude rozlišovat jednotlivé skupiny ovocných dřevin a v ovocném sadu na základě nároků jednotlivých druhů bude tyto rostliny pěstovat a ošetřovat. Při některých činnostech bude používat vhodnou mechanizaci. Důraz je kladen na kvalitu prováděných prací, žák je proto veden k zodpovědné, pečlivé a kvalitní práci.
Modul spojuje teoretické znalosti (rozdělení druhů ovocných rostlin, pěstování jádrovin, peckovin, skořápkatého ovoce, drobného ovoce) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci na pozemku.
Po skončení modulu by měl žák zvládat rozlišit ovocné dřeviny a ošetřovat je během vegetace za pomoci mechanizačních prostředků.
Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
Teoretické vyučování musí být pokud možno co nejvíce návodné. Vyučující např. přinese do vyučování vzorky z herbáře. Takto se položí základy k následně správně prováděným praktickým činnostem.
Žáci v rámci praktické výuky:
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu, a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu.
Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech ovocnictví a odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve druhém a ve třetím ročníku v závislosti na vhodném ročním období pro jednotlivé operace.
Doporučuje se zařadit žákům druhého ročníku letní praxi, která je vhodná pro práce, které se musí provádět v letním období.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu ovocnictví. Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí. V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na kvalitu a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci teoretické výuky:
Kritéria hodnocení pro ověřování v rámci praktické výuky:
Parametry pro hodnocení výsledků učení
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně rozdělí ovocné druhy, popíše botanické znaky ovocných druhů, popíše ošetření rostlin v ovocném sadu, (vysvětlí zásady řezu ovocných dřevin). Vybrané činnosti správně provede.
Hodnocení: chvalitebně
Žák správně rozdělí ovocné druhy, popíše botanické znaky ovocných druhů, popíše ošetření rostlin v ovocném sadu, (vysvětlí zásady řezu ovocných dřevin). Vybrané činnosti provede.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele rozdělí ovocné druhy, popíše botanické znaky ovocných druhů, popíše ošetření rostlin v ovocném sadu, (vysvětlí zásady řezu ovocných dřevin). Vybrané činnosti s dílčí pomocí učitele provede.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé ovocné druhy, popíše některé botanické znaky ovocných druhů, popíše ošetření rostlin v ovocném sadu, (částečně vysvětlí zásady řezu ovocných dřevin), některé činnosti za značné pomoci učitele provede, vysvětlí a zdůvodní.
KRBEC, P.: Ovocnictví pro odborná učiliště. Praha, Septima s.r.o., 2001. 108 s. ISBN 80-7216-168-7.
BLAŽEK, J. a kol.: Ovocnictví. Český zahrádkářský svaz, KVĚT, 1998. 384 s. ISBN: 80-85362-33-3.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.