Péče o alejové a vzrostlé stromy
41-m-3/AK10
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-H/01 Zahradník
41-52-E/01 Zahradnické práce
28
30. 04. 2020
Předpokládají se základní znalosti z morfologie a fyziologie rostlin, z předmětu Sadovnictví pak konkrétně učiva týkajícího se poznávání jednotlivých druhů listnatých i jehličnatých dřevin.
Modul může navazovat na modul Jehličnaté a stálezelené dřeviny.
Úkolem modulu je rozšířit získané poznatky o část péče o vzrostlé stromy, jako je řez stromů, konzervační ošetření dřevin v intravilánu i extravilánu obce a jejich posouzení z hlediska zdravotního stavu a hodnoty. Tyto získané teoretické vědomosti má modul za úkol zároveň aplikovat do praxe.
Cílem modulu je získání teoretických znalostí a následně praktických dovedností při péči o alejové a vzrostlé stromy.
Součástí modulu je praktický nácvik výsadby stromů (výsadba stromů prostokořených i stromů s balem), nácvik jednotlivých druhů řezu vzrostlých stromů, konzervační ošetření dutin ve stromech a posouzení zdravotního stavu dřevin formou praktických cvičení zařazených do teoretického vyučování nebo formou odborného výcviku. Důraz při praktickém vyučování je kladen na uplatňování pravidel pro jednotlivé druhy řezů.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák:
obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Pěstování okrasných dřevin a venkovních rostlin na trvalém stanovišti
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Modul bude nejlépe zařazen do 3. ročníku a to do oblasti, které se zabývá výukou sadovnictví a odborným výcvikem.
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Sadovnictví. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení zadaného úkolu žákem. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, schopnost aplikovat poznatky do praxe.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák v rámci teoretické výuky:
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše postup výsadby zadaného typu sazenice, navrhne vhodný typ řezu u dané dřeviny, charakterizuje jednotlivé druhy řezů a uvede možnosti konzervačního ošetření stromů. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, popíše postup výsadby zadaného typu sazenice, navrhne vhodný typ řezu u dané dřeviny, charakterizuje jednotlivé druhy řezů a uvede možnosti konzervačního ošetření stromů. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Dopouští se drobných chyb v intepretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci vyučujícího správně odpovídá.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup výsadby sazenice, v odpovědích je velká chybovost, nedokáže správně aplikovat získané poznatky do praxe.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
Žák v rámci praktické výuky:
hodnocení: výborně
V rámci praktické výuky žák samostatně prakticky předvede zadaný úkol. Hodnotí se odborná správnost provedení zadaného úkolu, správný postup a přesnost provedené práce.
hodnocení: chvalitebně
Žák samostatně předvede zadaný úkol, dopouští se drobných chyb, které dokáže dle pokynů vyučujícího opravit.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, zadaný úkol provádí pod dozorem a za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže s praktickým zvládnutím zadaného úkolu, předvedení zadaného úkolu zvládá jen za pomoci vyučujícího.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, prakticky nedokáže provést zadaný úkol ani za pomoci vyučujícího.
kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví – krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.