VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Návrh a implementace bezpečnosti datových sítí
Kód modulu
18-m-4/AA89
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Návrh implementace bezpečnosti datové sítě
Profesní kvalifikace
Správce sítí pro malé a střední organizace
(kód: 26-002-M)
Platnost standardu od
29. 04. 2019
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Modul Vytváření návrhů a struktury bezdrátových sítí
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí souvisejících s profesní kvalifikaci Správce sítí pro malé a střední organizace, se základními teoretickými znalostmi v oblasti bezpečnosti datových sítí, s ovládáním činnosti vyžadující návrh a implementaci bezpečnosti datové sítě, s popisem jednotlivých síťových útoků a s možnou obranou
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Rozliší typy síťových útoků a možnou obranu proti nim, cíle útoků v hierarchii ISO/OSI modelu, zná možné obranné nástroje.
- Navrhne řešení virtuálních privátních sítí podle ústního zadání požadavků klienta s ohledem na popsané podmínky
- Navrhne nejefektivnějšího řešení dle požadavků
- Charakterizuje možnosti použití NAT/PAT v síti.
- Aplikuje filtrování provozu v IP sítích na síťové a transportní vrstvě, zná využití filtrování na vstupu a výstupu zařízení.
- Navrhuje využití vhodných bezpečnostních mechanismů přístupu v bezdrátových LAN sítích.
Kompetence ve vazbě na NSK
26-002-M Správce sítí pro malé a střední organizace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Typy útoků
- VPN
- Zabezpečení na aplikační úrovni
- NAT/PAT
- Filtrace IP provozu
- Bezpečnostní mechanismy v bezdrátových sítích
RVP okruhy - 18-20-M/01 Informační technologie
- Komunikace v síti
- Bezpečnost v počítačových sítích
- Diagnostika počítačové sítě
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování s podporou multimediální techniky, prezentací a případových studií
- příprava k samostatnému aktivnímu přístupu
- instruktáž
- praktické osvojení činnosti se síťovými prvky
Učební činnosti:
- vlastní činnost žáků při studiu odborné literatury
- studium bezpečnostních hrozeb na počítačové síti jako útoky apod.
- studium problematiky VPN, NAT/PAT
- práce na návrhu řešení virtuálních privátních sítí podle zadání
- rozbory vhodných bezpečnostních mechanismů v bezdrátových sítí
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník – oblast Počítačové sítě
- Komunikace v síti
- Bezpečnost v počítačových sítích
- Diagnostika počítačové sítě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- Terminologie typů útoků
- VPN, NAT/PAT
- Filtrace IP provozu
- Bezpečnostní mechanismy v bezdrátových sítích
Praktické zkoušení - nastavení zabezpečení dle požadavků:
- navrhnout řešení virtuálních privátních sítí podle ústního zadání požadavků klienta s ohledem na popsané podmínky
- navrhnout řešení na úrovni aplikačního protokolu např. při elektronickém obchodování podle ústního zadání požadavku klienta s ohledem na popsané podmínky
Kritéria hodnocení
Vyhověl:
Více než 60% úspěšnost v teoretickém testu, bezchybné předvedení postupu návrhu dokumentace na základě klientem popsaného síťového prostředí bezdrátových sítí a schopnost navrhnout bezpečnostní politiku sítě.
Nevyhověl:
Méně než 60% úspěšnost v teoretickém testu,
nerozumí zadání, nedokáže pracovat s bezpečnostními mechanismy v bezdrátové síti, nerozezná rozdíly VPN, NAT/PAT, neumí nastavit filtrování provozu apod.
Uchazeč uspěl, pokud splnil obě části zkoušky.
Doporučená literatura
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.