VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Vytváření návrhů a struktury bezdrátových sítí
Kód modulu
18-m-4/AA88
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Tvorba návrhu bezdrátové sítě
Profesní kvalifikace
Správce sítí pro malé a střední organizace
(kód: 26-002-M)
Platnost standardu od
29. 04. 2019
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Modul Vytváření návrhů a struktury směrovaných sítí
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí související s profesní kvalifikaci Správce sítí pro malé a střední organizace, se základními teoretickými znalostmi v oblasti bezdrátových sítí, s bezpečnostními mechanizmy, se standardem 802.11, s navrhováním fyzické a logické struktury sítí, s navrhováním dokumentace a zabezpečením bezdrátového přístupu dle požadavků klienta.
Očekávané výsledky učení
Uchazeč:
- Pojmenuje terminologii z oblasti bezdrátových sítí (např. SSID, BSS a ESS, WDS) a s bezpečnostními mechanizmy (např. AES a TKIP).
- Ovládá a rozlišuje pojmy standardu IEEE 802.11 podle rychlosti a dalších vlastností, zná způsoby řízení přístupu k médiu.
- Navrhne dokumentaci na základě klientem popsaného síťového prostředí bezdrátových sítí a rozliší mezi fyzickou a logickou strukturou sítě.
- Navrhne technologii zabezpečení bezdrátového přístupu podle zadání s ohledem na popsané podmínky
Kompetence ve vazbě na NSK
26-002-M Správce sítí pro malé a střední organizace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Terminologie bezdrátových sítí
- Standard 802.11
- Dokumentace
- Bezpečnost
- Návrh bezdrátových sítí
RVP okruhy - 18-20-M/01 Informační technologie
- Topologie sítí
- Komunikace v síti
- Návrh a realizace jednoduché sítě
- Připojení počítače k lokální síti
- Připojení k síti Internet
- Bezdrátové technologie
- Bezpečnost v počítačových sítích
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování s podporou multimediální techniky, prezentací a případových studií
- příprava k samostatnému aktivnímu přístupu
- instruktáž
- praktické osvojení činnosti se síťovými prvky
Učební činnosti:
- vlastní činnost žáků při studiu odborné literatury
- studium bezdrátových technologií a standardu IEEE 802.11
- práce na návrhu vhodné dokumentace bezdrátové sítě s rozlišením fyzické a logické struktury
- práce na návrhu vhodné bezdrátové technologie s ohledem na definované podmínky
- rozbory možností zabezpečení bezdrátových sítí
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. a 3. ročník – oblast Počítačové sítě
- Topologie sítí
- Komunikace v síti
- Návrh a realizace jednoduché sítě
- Připojení počítače k lokální síti
- Připojení k síti Internet
- Bezdrátové technologie
- Bezpečnost v počítačových sítích
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- Terminologie bezdrátových sítí
- Standard 802.11
- Bezpečnost bezdrátových sítí
Praktické zkoušení - nastavení zabezpečení dle požadavků:
- navrhnout dokumentaci na základě klientem popsaného síťového prostředí bezdrátových sítí
- navrhnout vhodné zabezpečení bezdrátové sítě na základě klientem předloženého zadání, specifikovat potřebné bezpečnostní opatření
Kritéria hodnocení
Vyhověl:
Více než 60% úspěšnost v teoretickém testu, bezchybné předvedení postupu návrhu dokumentace na základě klientem popsaného síťového prostředí bezdrátových sítí a schopnost navrhnout bezpečnostní politiku sítě.
Nevyhověl:
Méně než 60% úspěšnost v teoretickém testu
Nerozumí zadání, nedokáže pracovat s aktivními prvky, nerozezná rozdíly ve standardu 802.11, neumí nastavit bezdrátový prvek apod.
Uchazeč uspěl, pokud splnil obě části zkoušky.
Doporučená literatura
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.