Mechanizační prostředky pro údržbu zeleně
41-m-3/AK09
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-H/01 Zahradník
41-52-E/01 Zahradnické práce
20
30. 04. 2020
Předpokládají se základní znalosti z učiva Stroje a zařízení v zahradnické výrobě (modul Stavby, zařízení a MP v zahradnické výrobě), dále znalosti z učiva Zakládání a údržba trávníků a znalosti z modulu Speciálního využití zeleně – živé ploty.
Cílem modulu je získání teoretických znalostí o mechanizačních prostředcích (MP) včetně nářadí používaných při údržbě zeleně. Důraz musí být kladen na odbornost tématu, znalost a dodržování zásad BOZP a používání OOPP.
Po ukončení modulu by se měl žák samostatně orientovat v druzích MP používaných při údržbě zeleně, jako je údržba travnatých ploch, živých plotů, řez okrasných keřů a stromů.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák:
Žák:
Žák:
Obsahový okruh Základy zahradnické výroby
učivo Nářadí, stroje a zařízení
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
modul je vhodné zařadit do 3. ročníku studia
Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standardní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
Ověřování výsledků vzdělávání lze uskutečnit formou písemných testů, ústním ověřováním znalostí, samostatné práce žáků – projekt, referát.
Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu a jeho aplikaci do praktických činností.
Při hodnocení bude kladen důraz:
kritérium:
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák:
hodnocení: výborně
Žák samostatně volí nejvhodnější druh nářadí, samostatně navrhne pravidelnou i mimořádnou údržbu a popíše postup broušení nářadí. Vyjmenuje zásady BOZP.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, správně navrhne nejvhodnější druh nářadí, samostatně navrhne údržbu a popíše postup broušení nářadí. Vyjmenuje zásady BOZP. Dopouští se drobných chyb v interpretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele volí pro danou práci vhodný druh nářadí, s pomocí učitele popíše postup údržby nářadí. Vyjmenuje zásady BOZP s drobnými chybami.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup údržby nářadí. Nezná zásady BOZP.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe. Nezná zásady BOZP.
Žák:
hodnocení: výborně
Žák samostatně vysvětlí princip činnosti jednotlivých MP, pro danou práci navrhne nejvhodnější typ stroje. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Vyjmenuje zásady BOZP.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, samostatně vysvětlí princip činnosti jednotlivých MP, pro danou práci navrhne nejvhodnější typ stroje. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Při interpretaci se dopouští drobných chyb. Vyjmenuje zásady BOZP.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci vyučujícího popíše jednotlivé MP. Nedokáže navrhnout nejvhodnější stroj pro danou práci. Vyjmenuje zásady BOZP s drobnými chybami.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, nedokáže správně popsat jednotlivé druhy MP. Nezná zásady BOZP.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe. Nezná zásady BOZP.
Žák:
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše postup seřízení a pravidelné i mimořádné údržbu MP. Vyjmenuje zásady BOZP.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, správně popíše postup seřízení a údržby daného MP. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Při interpretaci se dopouští drobných chyb. Vyjmenuje zásady BOZP.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše postup seřízení a pravidelné údržby MP. Vyjmenuje zásady BOZP s drobnými chybami.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup základní údržby MP. Nezná zásady BOZP.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, ani za pomoci učitele nedokáže popsat zásady údržby MP, nedokáže využít ani příkladů z praxe. Nezná zásady BOZP.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
Hrabě František: Trávníky pro zahradu, krajinu a sport. Olomouc, Vydavatelství Petr Baštan, 2009. 335 s. ISBN 978-80-87091-07-4.
Délka modulu (počet hodin) bude stejným dílem rozdělena mezi teoretickou a praktickou výuku.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.