VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Hodnocení potravinářských surovin a výrobků
Kód modulu
29-m-2/AJ89
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
29-51-E/01 Potravinářská výroba
29-51-E/02 Potravinářské práce
29-53-H/01 Pekař
29-54-H/01 Cukrář
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalost potravinářských surovin a výrobků z nich
Vědomosti z oblasti výživy – význam výživy pro organismus
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci získají dovednosti v oblasti hodnocení potravinářských surovin a výrobků z nich, seznámí se s vlivy působícími na kvalitu potravin.
Naučí se prakticky posuzovat jakost potravinářských surovin smyslovým hodnocením. Po ukončení modulu budou žáci schopni předcházet znehodnocení potravinářských výrobků správnou přejímkou a uchováním surovin a potravinářských výrobků.
Očekávané výsledky učení
V RVP pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba nebo 29-51-E/02 Potravinářské práce jsou tyto výsledky vztahující se k modulu:
- provádí senzorické hodnocení surovin a vyjmenuje faktory ovlivňující jejich jakost;
- provádí senzorické hodnocení kvality hotových výrobků, ověřuje trvanlivost;
- vysvětlí význam opatření týkajících se kritických bodů ve výrobě a sleduje systém kontroly kritických bodů, např. systém HACCP.
Žák:
- vysvětlí pojmy kvalita a kvantita surovin
- charakterizuje senzorické a analytické metody hodnocení potravin
- smyslově posoudí kvalitu potravinářských surovin a výrobků
- vysvětlí příčiny znehodnocení potravin a způsoby, jak jim předcházet
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Způsoby hodnocení jakosti potravin podle jejich vlastností – kvalita a kvantita
Příčiny znehodnocení surovin, předcházení vadám
Přejímka podle druhu a způsobu uchování potravinářských surovin a výrobků
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická výuka:
- výklad s využíváním multimediálních prostředků
- ukázky praktických činností – smyslové zkoušky při posuzování potravin
Učební činnosti žáků:
- učí se charakterizovat suroviny, seznamují se s jejich kvalitou a skladováním
- jmenují užitné vlastnosti a vlivy působící na jakost potravinářských surovin a výrobků
Praktická výuka:
- všechny praktické činnosti probíhají s názornými ukázkami činností učitele
- skupinová výuka – žáci sami hodnotí jakost surovin a hotových výrobků
- projektová výuka – návštěva potravinářského zařízení – prodejna, výrobna – smyslové hodnocení předem vytipovaných potravinářských surovin a výrobků z nich
Učební činnosti žáků:
- posuzují kvalitu potravinářských surovin a výrobků z nich
- seznamují se s možnými způsoby hodnocení
- provádí smyslové zkoušky, hodnotí vůni, chuť, velikost, tvar a barvu potravinářských surovin
- dodržují zásady bezpečnosti potravin
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se zařadit do 2. nebo 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení vědomostí a dovedností
Samostatná práce žáků – projektová výuka, skupinové vyučování, referáty
Skupinová práce žáků – diskuse, hodnocení výstupů
Praktické ověřování dovedností
Kritéria hodnocení
- Charakterizovat senzorické a analytické metody hodnocení potravin
- Vysvětlit pojmy kvalita a kvantita
- Smyslově posoudit kvalitu potravinářských surovin a výrobků
- Popsat příčiny znehodnocení potravin a způsoby, jak jim správným způsobem uchovávání předcházet
- Dodržovat zásady bezpečnosti potravin
Doporučená literatura
MÜLLEROVÁ, Monika, CHROUST, František. Pečeme moderně. Pardubice, 1993. ISBN 80-85644-03-7.
SEMERÁDOVÁ, Hana, MĚSÍČKOVÁ, Věra. Cukrářské práce – technologie. Praha, 2003. ISBN 80-7320-012-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Yvona Baboráková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.