Návrh chytré domácnosti (H)
IN-u-3/AI14
H (EQF úroveň 3)
IN - Informatické vzdělávání
Střední škola dopravy, obchodu a služeb Moravský Krumlov, příspěvková organizace, nám. Klášterní, Moravský Krumlov
Kompetence k učení, Digitální kompetence
14. 02. 2020 11:22
16
2. ročník
individuální, skupinové
4
Po základním seznámení s problematikou sítí, internetu věcí (Internet of Things, IoT) navrhnou vybavení a zapojení chytré domácnosti. Seznámí se tím s možnostmi dnešních technologií pro řízení domácnosti – od ukládání a zálohování dat přes zabezpečovací systémy až po regulaci teploty vytápění. Protože ve škole nemusí být příslušná technika k dispozici, je tato úloha pojata teoreticky. V závěru žáci navrhnou kompletní nabídku potenciálnímu zákazníkovi, která zahrnuje rozpis jednotlivých zařízení, všech činností a celkovou kalkulaci.
Počítačové sítě
Zařízení pro domácnost
Práce s informacemi
Aplikační software
Ekonomické vzdělávání
Vazba na RVP
Informatické vzdělávání
Žák:
Ekonomické vzdělávání - Podnikání
Žák:
A. Úvod (2 hodiny)
Úvodní slovo učitele, představení IoT, základní výklad o síťových propojeních, zadání úlohy.
B. Nalezení možností produktů pro chytrou domácnost a základní analýza (2 hodiny)
Každý žák samostatně vyhledá zařízení a jejich možnosti pro chytrou domácnost.
Zaznamenává si parametry jednotlivých zařízení a porovnává:
C. Diskuse ve skupinách, ideálně po 3–4 žácích (2 hodiny)
Žáci ve skupinách diskutují o výsledcích vyhledávání a možnostech použití v domácnosti.
D. Stanovení finální sestavy (2 hodiny)
Každý žák jednotlivě, ale případně s podporou učitele stanoví cenové náklady na provoz jednotlivých systémů.
E. Vypracování dokumentu s návrhem řešení chytré domácnosti (4 hodiny)
Každý žák jednotlivě vypracuje dokument, který shrne závěry z předchozích částí: jedná se o popis sestavy různých zařízení a jejich propojení, včetně cenové kalkulace.
F. Nabídka zákazníkovi (4 hodiny)
Výklad učitele k formám podnikání a podnikatelským povinnostem vůči státu.
Každý žák:
Je důležité sledovat průběžné výstupy po každé fázi (A - F) a z nich odhalit případné problémy, ale během práce v jednotlivých fázích se doporučuje přenechat co nejvíce prostoru žákům; pouze poradit, pokud si neví rady.
Dále se doporučuje součinnost učitelů informatického a ekonomického vzdělávání.
Práce bude prováděna formou samostatného zpracování návrhu řešení úlohy v počítačové učebně.
PC s běžným softwarovým vybavením a připojením k internetu.
Hlavním výstupem je dokument s popisem návrhu řešení. V části dokumentu, která popisuje samotná zařízení, se posuzuje i relevantnost vyhledaných údajů. Přestože je výsledný dokument rozdělen do částí (ceny a hodnocení jednotlivých produktů, včetně energetické náročnosti jednotlivých zařízení, propojení sestavy, náklady na provoz), přihlíží se i k tomu, zda celkový popis dává smysl.
Druhým výstupem je formální nabídka zákazníkovi. Hodnotí se správnost údajů (resp. soulad s předchozím dokumentem), výpočty DPH apod., ale také formální úprava, protože dokument by měl být určen potenciálnímu klientovi.
Třetím výstupem je přehled povinností vůči státu, který plyne z nabídky, pokud by se realizovala.
Dále se při hodnocení přihlíží k aktivitě žáka u vyhledávání a diskuse.
Posuzují se tři výstupy a přihlíží se k aktivitě. Jednotlivé výstupy:
1. Popis návrhu řešení
Splněním úkolu je vytvoření dokumentu, který popisuje sestavu několika zařízení (dle zadání). Popis musí obsahovat:
Zbývajících 10 % bodů se přiděluje na základě aktivního přístupu žáka.
2. Nabídka zákazníkovi
3. Přehled povinností vůči státu
Celkové bodové hodnocení:
První výstup se hodnotí polovinou počtu bodů (50 %) a zbývající dva po čtvrtině celkového počtu bodů (25 % a 25 %).
Malý, Martin: Hradla, volty, jednočipy. CZ.NIC - Edice CZ.NIC. Praha 2017 [online]. Dostupné z: https://knihy.nic.cz/files/edice/hradla_volty_jednocipy.pdf
Anotace knihy: CZ.NIC - Bezdrátovou komunikaci a Internet věcí přiblíží nová kniha z Edice CZ.NIC. CZ.NIC [online]. Dostupné z: https://www.nic.cz/page/3697/bezdratovou-komunikaci-a-internet-veci-priblizi-nova-kniha-z-edice-cznic/
Úloha je určena pro individuální řešení. Pouze v části C. se utváří diskusní skupiny po 3 - 4 žácích.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal Hodovský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.