Odborníkem (i) s českým jazykem
ČJ-u-4/AF85
M (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
Integrovaná střední škola - Centrum odborné přípravy a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Valašské Meziříčí, Palackého, Valašské Meziříčí
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence
15. 12. 2019 18:21
8
2. ročník
individuální
Cíl úlohy:
Komplexní úloha slouží k praktickému využití odborných znalostí za svého oboru v oblasti jazykové, má ukázat znalost aplikace odborné terminologie v konkrétním slohovém útvaru – popisu pracovního postupu. Současně systemizuje již probrané jazykovědné učivo 1. a 2. ročníku z oblasti stylistiky a lexikologie. Písemný výstup vede žáky k normativnímu zpracování informací (průprava k písemné maturitní zkoušce).
Komplexní úloha:
Obsah:
1. stylistika – znalost charakteristiky odborného funkčního stylu
2. lexikologie – znalost dělení slovní zásoby a využívání terminologie
3. procvičování zpracovávání různých zdrojů informací
4. ICT – normativnost zpracování výstupu
Doporučená literatura:
Lze využít i jiná díla odpovídajícího charakteru.
Žák
a) porozumí základním jazykovědným termínům
b) umí pracovat s různými zdroji informací ze svého oboru
c) zvládne vytvořit popis pracovního postupu ze svého oboru
d) osvojí si základy normativního zpracovávání písemných textů s ohledem na PMZ
1. opakování poznatků ze stylistiky (funkční styly, slohové postupy) a lexikologie (dělení národního jazyka – tzv. jazykový pavouk) – 1 hodina
2. odborný styl – 2 hodiny
3. terminologie – 2 hodiny
4. samostatná práce žáka – 2 hodiny
5. vyhodnocení prací učitelem, rozbor nedostatků – 1 hodina
Při realizaci je nutné vycházet ze znalostí učiva ČJ z 1. a 2. ročníku – z obecné jazykovědy, vývoje jazyka, stylistiky, lexikologie.
Při zpracovávání výstupu práce žák využívá znalostí z hodin odborných předmětů, vhodná je spolupráce s učiteli odborných předmětů (vzájemné náslechy odborný předmět x ČJ).
Při výběru tématu lze spolupracovat i se žáky.
Realizace probíhá v běžných učebnách, popř. odborné učebně
Samostatná práce je realizována dle podmínek žáka
Pracovní listy k opakování učiva
Frontální opakování
Písemná práce/test k prověření znalostí
Slohová práce – vycházet z požadavků PMZ
Učebnice ČJ
DUMy
Pracovní listy
Testové úlohy / písemná práce
Listy na psaní slohové práce
Odborné učebnice/texty dle studovaného oboru
Výstupem komplexní úlohy je slohová práce – popis pracovního postupu ze studovaného oboru, práce má požadovanou grafickou úpravu a doporučený rozsah (dle požadavků PMZ). Na základě prostudovaných materiálů:
a) žák porozumí základním jazykovědným termínům
b) žák umí charakterizovat odborný styl
c) žák umí napsat popis pracovního postupu
d) žák je schopen zpracovat popis pracovního postupu v rozsahu PMZ
a) žák porozumí základním jazykovědným termínům
b) žák je schopen zpracovat popis pracovního postupu ze studovaného oboru
c) žák si osvojí základy normativního zpracovávání písemných textů
učebnice ČJ používané ve škole
učební texty studovaného oboru
Vstupním předpokladem je osvojení očekávaných výstupů RVP v oblasti stylistiky, především těch, které se týkají odborného funkčního stylu.
Vymezení požadované úrovně:
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Bolechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.