Detail komplexní úlohy Vyhledávání úniků plynu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Vyhledávání úniků plynu

Kód úlohy

36-u-3/AF53

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Vazba na vzdělávací modul(y)

Identifikace míst úniku plynu – Plynárenství

Škola

Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Občanské kompetence a kulturní povědomí, Matematické kompetence, Digitální kompetence

Datum vytvoření

01. 11. 2019 12:30

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

1

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha Vyhledávání úniků plynu je ve formě závěrečné práce po absolvování kvalifikačního modulu Identifikace míst úniku plynu – Plynárenství.

Cílem je ověřit, zda se žák orientuje v dané problematice a je schopen využívat získané vědomosti.

Probírané tematické celky:

  • Místa možného úniku plynu
  • Možnosti jejich lokalizace
  • Způsob identifikace úniku plynu pěnotvorným roztokem
  • Druhy detektorů úniku plynu
  • Způsob identifikace úniku plynu detektory
  • Vyhodnocení velikosti úniku plynu a možného způsobu řešení úniku plynu
  • Řešení úniku plynu v praktické situaci

Komplexní úloha bude provedena částečně teoreticky formou vypracování uzavřeného testu se slovním vysvětlením (s rozborem) a částečně prakticky – vyhledávání míst úniků plynu pomocí pěnotvorného roztoku a detektoru a návrh řešení situace se zjištěným únikem plynu.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Získání kompetencí dle NSK:

  • Zná způsoby identifikace míst úniku plynu
  • Provádí detekci plynu pomocí detekčního přístroje
  • Lokalizuje a zajišťuje místa úniku plynu

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Činnosti žáka/žáků:

  • Vypracování uzavřeného testu  1 h
  • Individuální/skupinový rozbor odpovědí  2 h
  • Provedení identifikace úniku plynu pěnotvorným roztokem  1,5 h
  • Provedení identifikace úniku plynu detekčním přístrojem  1,5 h
  • Návrh na řešení úniku plynu a jeho provedení  2 h                            

Metodická doporučení

Úloha náleží do předmětů Plynárenství, Odborný výcvik, Odborná cvičení a Materiály.

  • Při rozboru odpovědí v uzavřeném testu je vhodné, aby žáci měli vypracovaný test u sebe (buď zkontrolovaný nebo si  mohou případně jeho kontrolu provést sami, případně mezi sebou) z důvodu zvýšení účinku dané metody.
  • Identifikace míst úniku plynu může být prováděna z důvodu bezpečnosti na rozvodu (cvičném) bez tlaku nebo natlakovaném vzduchem nebo inertním plynem na přetlak odpovídající přetlaku v nízkotlakém plynovodu.
  • Řešení úniku plynu se může provádět z důvodu bezpečnosti na rozvodu (cvičném) bez tlaku nebo natlakovaném vzduchem nebo inertním plynem na přetlak odpovídající přetlaku v nízkotlakém plynovodu.
  • Pro provádění identifikace míst úniku plynu a jeho řešení je možné ze žáků utvořit dvojice nebo smysluplné skupiny – jeden žák ovládá tlakovací zařízení, druhý vyhledává, třetí zaznamenává zjištěné úniky, dále též dle délky a členění rozvodu.

Způsob realizace

Komplexní úloha se bude provádět v prostorech s vhodným vybavením – odborná učebna, dílna odborného výcviku, laboratoř apod.

Pomůcky

Pro provedení rozboru odpovědí v testu je vhodné mít k dispozici příslušné didaktické pomůcky (např. interaktivní tabuli, zpětný projektor apod.).

Testy mohou být též provedeny v zalaminované formě, aby je bylo možno po vymazání odpovědí znovu použít.

Pro provádění identifikace míst úniku plynu a provádění jejich řešení je potřeba mít vhodný cvičný rozvod s místy potřebnými pro simulaci úniku plynu.

Tlakovou pumpu, kompresor nebo láhev s inertním plynem

Pěnotvorný roztok, detekční přístroj

Nářadí, materiál a pomůcky pro zajišťování a odstraňování míst úniku  

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Každý žák vypracuje nebo provede:

  • Vypracuje uzavřený test
  • Provede identifikaci míst úniku plynu pěnotvorným roztokem a detekčním přístrojem
  • Provede návrh řešení úniku plynu
  • Provede řešení úniku plynu

Kritéria hodnocení

Hodnocení bude provedeno individuálně.

  • Test – pro splnění je nutno mít maximálně 5 chyb. Maximální počet bodů: 20
  • Identifikace pěnotvorným roztokem  – pro splnění je nutno provést zadání bez závažných opomenutí. Maximální počet bodů: 15
  • Identifikace detekčním přístrojem – pro splnění je nutno provést zadání bez závažných opomenutí. Maximální počet bodů: 15
  • Návrh řešení úniku plynu a jeho provedení – pro splnění je nutno provést zadání bez závažných opomenutí. Maximální počet bodů: 20

Kritéria pro známky:

Pro komplexní hodnocení je nutno splnit podmínku nepřekročení maximálního počtu chyb v testu.

1 (výborný) – počet bodů: 61–70 bodů

2 (chvalitebný) – počet bodů: 51–60 bodů

3 (dobrý) – počet bodů: 41–50 bodů

4 (dostatečný) – počet bodů: 31–40 bodů

5 (nedostatečný) – počet bodů: 0–30 bodů

Doporučená literatura

TPG 704 01 – Odběrná plynová zařízení a spotřebiče na plynná paliva v budovách

TPG 913 01 – Kontrola těsnosti a činnosti spojené s řešením úniků plynu na plynovodech a plynovodních přípojkách

Dvořák Jan Ing., Přibyla Zdeněk Ing.  – Informační servis GAS –  Plynovody a spotřebiče plynu v budovách (TPG 704 01 s vazbou na související předpisy pro praxi). ISBN 978-80-7328-213-4.

www.tzb-info.cz

Časopis: Český instalatér

Časopis: Topenářství – instalace

Seznam doporučené studijní literatury a zdrojů je sestaven z pohledu studujících žáků a dostupnosti a aktuálnosti zdrojů pro ně. Pro orientaci v aktuálních změnách a vývoji v oboru je doporučeno sledovat průběžně internetové stránky www.tzb-info.cz.

Poznámky

Určeno pro 2. ročník oboru 36-52-H/01 Instalatér.

Požadovaná úroveň vstupních vědomostí a dovedností: absolvování kvalifikačního modulu Identifikace míst úniku plynu – Plynárenství

Komplexní úloha bude použita pro ověřování schopností a znalostí po absolvování vzdělávacího modulu Identifikace míst úniku plynu – Plynárenství.

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Norbert Ryska. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.