Činnost synchronních alternátorů
26-u-4/AE58
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Synchronní stroje (alternátory)
Střední škola elektrotechnická, Na Jízdárně, Ostrava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
17. 08. 2019 14:14
8
individuální
Cílem komplexní úlohy je ověření získaných znalostí a dovedností žáků v oblasti rozdělení, konstrukce a použití synchronních strojů, princip činnosti synchronních alternátorů, podmínky fázování a paralelního chodu synchronních alternátorů, dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě a dalšího využití synchronních strojů.
Žák:
konkretizuje rozdělení synchronních strojů;
popíše konstrukční uspořádání synchronních strojů;
vysvětlí princip činnosti synchronních alternátorů;
načrtne a popíše charakteristiku naprázdno a budící a zatěžovací charakteristiky synchronního stroje;
definuje podmínky fázování a paralelního chodu synchronních alternátorů;
vypočte otáčky synchronního alternátoru potřebné pro nastavení požadované frekvence;
popíše postup pro zajištění dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě;
uvede příklady dalšího využití synchronních strojů (motory, kompenzátory);
vypočte potřebný kompenzační výkon.
popis rozdělení synchronních strojů;
popis konstrukčního uspořádání synchronních strojů;
popis principu činnosti synchronních alternátorů;
náčrt a popis charakteristiky naprázdno a budící a zatěžovací charakteristiky synchronního stroje;
vyjmenování podmínek fázování a paralelního chodu synchronních alternátorů;
výpočet otáček synchronního alternátoru potřebných pro nastavení požadované frekvence;
popis postupů pro zajištění dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě;
popis příkladů dalšího využití synchronních strojů (motory, kompenzátory);
výpočet potřebného kompenzačního výkonu.
Na úloze pracuje žák samostatně.
Učitel slovně upřesňuje zadání a odpovídá na dotazy k zadání.
Písemná práce v učebně teorie.
Psací a rýsovací potřeby, kalkulačka.
Žáci vypracují písemnou práci složenou z konkrétních příkladů ověřující praktické zvládnutí výpočtů otáček synchronního stroje a potřebného kompenzačního výkonu a ze zadání teoretických otázek ověřujících zvládnutí teoretických znalostí o rozdělení synchronních strojů, o konstrukčním uspořádání synchronních strojů, o principech činnosti synchronních alternátorů, o podmínkách fázování a paralelního chodu synchronních alternátorů, o postupu pro zajištění dodávky činné i jalové elektrické energie do sítě a o dalším využití synchronních strojů (motory, kompenzátory).
Hodnocení každé otázky (příkladu):
Hodnocení 1 = odpověď správná na 100 %.
Hodnocení 2 = odpověď správná minimálně na 80 %.
Hodnocení 3 = odpověď správná minimálně na 60 %.
Hodnocení 4 = odpověď správná minimálně na 40 %.
Hodnocení 5 = odpověď správná na méně než 30 %.
Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem ze všech dílčích známek.
TKOTZ, Klaus a KOLEKTIV. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2002, 561 s. ISBN 80-867-0600-1.
VOŽENÍLEK, Ladislav a František LSTIBŮREK. Základy elektrotechniky II: pro 2. a 3. ročník elektrotechnických a studijních oborů středních odborných učilišť. Praha: SNTL, 1985. ISBN 04-522-85
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.