Využití elektrochemie pro chemické zdroje napětí a pro elektrolýzu
26-u-4/AE57
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Elektrochemie
Střední škola elektrotechnická, Na Jízdárně, Ostrava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
17. 08. 2019 11:40
8
individuální
Cílem úlohy je ověřit znalosti a dovednosti žáků v oblastech: vedení proudu v kapalinách, elektrolýza a její využití, Faradayovy zákony a chemické zdroje elektrického proudu.
Žák:
- popíše princip vedení elektrického proudu v kapalinách;
- vysvětlí princip elektrolýzy a napíše příklady jejího využití;
- vysvětlí princip chemických zdrojů napětí;
- popíše složení a výhody a nevýhody jednotlivých typů elektrochemických zdrojů;
- popíše elektrochemickou korozi, její důsledky a způsoby jak jí předcházet;
- vypočte množství vyloučeného materiálu z elektrolytu při průchodu proudu;
- vypočte parametry potřebné pro pokovování;
- vypočte výdrž chemického zdroje napětí;
individuální prohlídka ukázek řezů baterií;
individuální prohlídka ukázek řezů akumulátorů;
praktické testování stavu baterií;
praktické testování stavu akumulátorů a to před i po jejich nabití;
výpočet množství vyloučeného materiálu z elektrolytu při průchodu proudu;
výpočet parametrů potřebných pro pokovování;
výpočet výdrže chemického zdroje napětí;
popis vedení proudu v kapalinách;
popis elektrolýzy a jejího použití;
popis složení a výhod a nevýhod jednotlivých typů elektrochemických zdrojů;
popis elektrochemické koroze, jejích důsledků a způsobů jak jí předcházet;
vypracování písemné práce.
Komplexní úloha může být využita v rámci teoretického modulu Elektrochemie.
Na úloze pracuje žák samostatně.
Písemná práce v učebně teorie. Ukázky skutečných baterií a akumulátorů a jejich řezů. Praktický nácvik testování stavu baterií a akumulátorů.
Psací potřeby, kalkulátor, tester baterií a akumulátorů, popř. multimetr.
Žáci vypracují písemnou práci složenou z konkrétních příkladů ověřujících praktické zvládnutí výpočtů množství vyloučeného materiálu z elektrolytu při průchodu proudu, parametrů potřebných pro pokovování a výdrže chemického zdroje napětí a zadání teoretických otázek ověřující zvládnutí teoretických znalostí o principu vedení elektrického proudu v kapalinách, principu elektrolýzy a jejího využití, principu chemických zdrojů napětí, složení a výhodách a nevýhodách jednotlivých typů elektrochemických zdrojů a elektrochemické korozi, jejích důsledcích a způsobech, jak jí předcházet.
Hodnocení každé otázky (příkladu):
Hodnocení 1 = odpověď správná na 100 %.
Hodnocení 2 = odpověď správná minimálně na 80 %.
Hodnocení 3 = odpověď správná minimálně na 60 %.
Hodnocení 4 = odpověď správná minimálně na 40 %.
Hodnocení 5 = odpověď správná na méně než 30 %.
Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem ze všech dílčích známek.
TKOTZ, Klaus a KOLEKTIV. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2002, 561 s. ISBN 80-867-0600-1.
VOŽENÍLEK, Ladislav a Miloš ŘEŠÁTKO. Základy elektrotechniky I: pro 1. ročník elektrotechnických učebních a studijních oborů středních odborných učilišť. Druhé, nezměněné. Praha: SNTL, 1986. ISBN 04-508-86.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.