VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Pojmy výroby elektrické energie a elektrárny
Kód úlohy
26-u-4/AA38
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Vazba na vzdělávací modul(y)
Výroba elektrické energie
Škola
Střední škola elektrotechnická, Na Jízdárně, Ostrava
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
06. 01. 2019 14:02
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je ověření získaných znalostí a dovedností žáků v oblasti základních pojmů (elektrizační soustava, diagram denního zatížení, bilance výroby a spotřeby elektrické energie) a v oblasti výroby elektrické energie v tepelných, jaderných, vodních, slunečných a větrných elektrárnách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- konkretizuje pojem elektrizační soustava;
- popíše diagram denního zatížení, jeho parametry a oblasti;
- popíše bilanční rovnici výroby a spotřeby elektrické energie;
- vyjmenuje technologické části tepelných elektráren;
- načrtne blokové schéma jednotlivých typů tepelných elektráren;
- popíše princip činnosti jednotlivých typů tepelných elektráren (kondenzační el., teplárny, plynová el., paroplynová el.);
- vyjmenuje jednotlivé části jaderných elektráren;
- uvede jednotlivé druhy jaderných reakcí;
- načrtne blokové schéma jaderné elektrárny;
- popíše princip činnosti jaderné elektrárny;
- načrtne a popíše turbíny vodních elektráren (Kaplanovu, Francisovu a Peltonovu) a jejich použití;
- načrtne blokové schéma a popíše princip činosti slunečních elektráren na nepřímou přeměnu sluneční energie;
- popíše princip činnosti fotovoltaických elektráren a druhy používaných panelů;
- načrtne blokové schéma a popíše princip činosti větrných elektráren.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti:
- popis pojmu elektrizční soustava;
- náčrt a popis diagramu denního zatížení;
- zápis bilanční rovnice výroby a sptřeby elektrické energie a popis jednotlivých členůů rovnice;
- náčrt a popis blokových schémat jednotlivých typů tepelných elektráren;
- popis principů činností jednotlivých typů tepelných elektráren;
- náčrt a popis blokového schéma jaderné elektrárny;
- popis principu činnosti jaderné elektrárny;
- popis jednotlivých druhů jaderných reakcí;
- náčrt a popis turbín vodních elektráren a popis jejich použití;
- náčrt a popis blokového schéma slunečních elektráren na nepřímou přeměnu sluneční energie;
- popis principu činnosti slunečních elektráren na nepřímou přeměnu sluneční energie;
- popis principu činnosti fotovoltaických elektráren a vyjmenování druhů používaných panelů;
- náčrt a popis blokového schéma větrných elektráren;
- popis principu činnosti větrných elektráren;
- vypracování testu.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci teoretického modulu Výroba elektrické energie.
Na úloze pracuje žák samostatně. Testová část se provádí pomocí PC.
Způsob realizace
Písemná práce v učebně teorie.
Test v učebně IT.
Pomůcky
Psací potřeby.
Pro testovou část PC s programem na testování žáků (např. programy DoTest, nebo MS Forms) nebo s přístupem na internet (online testování).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žáci vypracují písemnou práci a zodpoví testové otázky.
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 90 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na chvalitebný:
minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 75 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dobrý:
minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 60 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dostatečný:
minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně45 % správných řešení v písemné práci.
Neprospěl:
Méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu; méně než 45 % správných řešení v písemné práci.
Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin známkou z písemné práce a jednou třetinou známkou z teoretického testu.
Doporučená literatura
MATOUŠEK, A.: Výroba elektrické energie. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta elektrotechniky a informatiky, Ústav elektroenergetiky, 2007. ISBN 978-80-214-3317-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.