Výpočet uložení
23-u-3/AD68
H (EQF úroveň 3)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Lícování E
Lícování
VOŠ, SŠ, Centrum odborné přípravy, Budějovická, Sezimovo Ústí
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, Matematické kompetence
04. 07. 2019 23:03
12
individuální
Žáci samostatně písemně vypracují výpočet uložení dle zadání, vypracují grafické znázornění, napíší použití daného uložení, dále určí, zda dané uložení patří do soustavy jednotné díry nebo jednotného hřídele, dané uložení zakreslí do výkresu, vše s použitím Strojnických tabulek. Žák před zpracováním této komplexní úlohy musí absolvovat teoretickou výuku z oblasti Tolerování a lícování a Technické dokumentace.
Žák:
Teoretická příprava – 8 hod.
Vlastní praktická činnost – 4 hod.
Z toho zpracování protokolu – 1-2 hod.
Komplexní úloha je rozdělena na několik částí. První část zahrnuje práci s tabulkami – dohledávání úchylek dle zadání, další část je tvořena výpočtem mezních rozměrů a tolerancí, další část tvoří grafické znázornění a výpočtu uložení, dále práce s tabulkami, kde si žák vyhledá dané použití tohoto uložení a určí soustavu uložení, určí měřidla pro kontrolu těchto rozměrů, poslední část obsahuje zakreslení daného uložení do výkresu.
Komplexní úloha musí navazovat na teoretické znalosti z oblasti Tolerance a lícování, Strojních součástí a z Technické dokumentace, které musí předcházet.
Teoreticko – praktická
učebna
LEINVEBER, Jiří. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
Word – pro zpracování protokolu, AutoCAD – pro výkresovou dokumentaci
Výsledkem jsou vypočtené hodnoty, grafické znázornění a vyhodnocení daného výpočtu, vyhledávání ve Strojnických tabulkách a doplnění tolerancí do výkresu.
Hodnocení:
Procentuální min 40 %, max 100 %
každá část úlohy je bodově ohodnocena dle náročnosti
FISCHER, Ulrich. a kolektiv. Základy strojnictví. 2004. Europa – Sobotáles.ISBN 80-86706-09-5
DILLINGER, Josef a kolektiv. Moderní strojírenství pro školu i praxi. 2007. Europa – Sobotáles. ISBN 978-80-86706-19-1
LEINVEBR, Jiří. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky pro SOU.1984. SNTL Praha
1) Délka/časová náročnost
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Kášková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.