Cihelné a tvárnicové zdivo
36-u-3/AD56
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Cihelné a tvárnicové zdivo
Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy, příspěvková organizace, Pražská, Brno
30. 06. 2019 22:01
16
1. ročník
skupinové
2
CTZ
Žáci mají za úkol narýsování části plotu z lícového zdiva. Následně si vyberou kompletní zdicí systém pomocí katalogů výrobců či internetových stránek. Z výkresu žáci spočítají spotřebu cihel a malty. Vypočítají cenu materiálu u vybraného výrobce. Dalším důležitým úkolem bude vybrat vhodnou dopravu na staveniště.
V odborném výcviku si žák ověří správnost svých výpočtů a provede vyzdění navrhnuté části plotu a provede písemné hodnocení své práce.
Cíl
Cíl komplexní úlohy je seznámit žáky s průběhem a nezbytnými operacemi při realizaci jednoduché zakázky. Žáci budou využívat a rozvíjet své klíčové a zároveň odborné kompetence.
Obsah úlohy
Výpočty obsahu a objemu, práce s textem, využívání znalostí z tématu cihelné a tvárnicové zdivo, práce na pracovišti pro praktické vyučování.
Didaktické metody
V komplexní úloze se prolíná několik didaktických metod. Převládají zde metody fixační, např. problémová výuka, autodidaktická metoda, samostatná práce s textem. Dále metody aplikační, kdy žáci využívají již osvojených znalostí a dovedností.
Žák
Učební činnosti v časovém rozvrhu.
1. hodina – Seznámení se zadáním projektu, procházení jednotlivých úkolů, představení pracovních listů, katalogů a ceníků, popř. webových stránek.
2. hodina – Rýsování výkresu na základě průvodní zprávy a úkolu č. 1.
3. hodina – Práce s katalogy výrobců a vyplňování pracovního listu č. 1, ověření zapsání správného technologického postupu.
4. hodina – Výpočet potřebného materiálu. Výpočet prováděn do pracovního listu č. 1.
5. hodina – Výpočet kubatury a vhodné zvolení dopravy + diskuze se žáky o správném řešení.
6. hodina – Opakování potřebných částí z probíraného modulu – organizace pracoviště při zdění, BOZP.
7. hodina – Vypracování pracovního listu č. 2.
8. hodina – Společná kontrola práce žáků, diskuze o realizacích podobných zakázek.
Úlohy v komplexní úloze jsou provázány s odbornými i všeobecnými předměty. Je zde nezbytná spolupráce mezi učiteli matematiky, informačních technologií, stavební technologie a učiteli odborného výcviku.
Teoretická část komplexní úlohy bude probíhat v odborných učebnách, kde je možnost využívání rýsovacích pomůcek, počítačů a katalogů výrobců.
Praktická část může probíhat ve vnitřních i venkovních prostorách pro praktické vyučování. Po úpravě zadání by úloha mohla být řešena i v reálném pracovním prostředí.
Psací a rýsovací potřeby, papír formátu A4, katalogy a ceníky výrobců cihelných systémů, výpis dopravců, pracovní listy, zednické nářadí pro zdění, vápenopísková cihla, zázemí školy pro vyzdívání plotu, vápenná malta.
Učitel OV potřebuje formulář pro hodnocení práce, který je součástí tohoto dokumentu v elektronické podobě.
1x výkres cihelného plotu
1x pracovní list č. 1 (pracovní postup, názvy použitých cihel a malt, popis vlastností a výroby navrhnutých materiálů)
1x pracovní list č. 2 (počet kusů a kubatura materiálu)
1x hotové dílo v praktickém vyučování
1x hodnocení své práce + hodnocení učitele
Splnění úlohy posuzuje zvlášť učitel za teoretickou část a zvlášť učitel odborného výcviku. V teorii je ověřována správnost výpočtů a rozhodnutí, které žáci uvedli do pracovního listu č. 1. V praktické části učitel OV vychází z tabulky pro hodnocení.
Dostupné katalogy výrobců lícových cihlářských výrobků.
Tato komplexní úloha je určena na závěrečné opakování modulu Cihelné a tvárnicové zdivo.
Předpoklady pro úspěšné splnění této úlohy je znalost cihelných vazeb, organizace pracoviště při zdění. Žák zvládá základní matematické operace (výpočet obsahu, objemu, převody metrických jednotek). Ovládá práci s textem a dokáže vyhledat potřebné informace.
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Plaček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.