Doplňkové stavební materiály – dřevo, kovy, plasty
36-u-2/AD49
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Doplňkové stavební materiály - dřevo, kovy, plasty
Střed.škola stavební a podnikatel. s.r.o, Štěpánovská, Olomouc - Chomoutov
30. 06. 2019 14:51
8
1. ročník
individuální
DSM 01
Obsahem úlohy je přehled doplňkových stavebních materiálů. Cílem komplexní úlohy je studium odborného textu po částech a porozumění textu s následnými otázkami k odborné problematice v uvedených textech. Obsahuje elektronickou prezentaci s návazností na textovou. Následují pracovní listy k doplňování odborných údajů do textu a pracovní list s otázkami k přemýšlení. Ty jsou doplněny správným řešením komplexní úlohy. Následují doplňovačky pro dřevo, plasty, kovy.
Výsledkem jsou odborné kompetence navazující na komunikativní kompetence – schopnosti orientovat se v odborných pojmech a odborně se správně vyjadřovat a získat přehled o sortimentu stavebních materiálů a doplňovat si vědomosti o nových materiálech – návaznost na celoživotní vzdělávání.
Očekávané výsledky učení
Základní teoretické znalosti prezentovány formou výkladu a čtení odborného textu po částech v pracovních listech nebo formou elektronické prezentace s důrazem na pozornost při čtení a objasnění méně známých odborných pojmů. Jsou doplněny obrázky i praktickými ukázkami materiálů (dle materiálů: dřevo, kovy a plasty). Po jednotlivých částech následují otázky (žáci odpovídají – po první prezentaci nemusí být hodnoceni známkou, mohou se navzájem doplňovat, při dalším procvičování je možno hodnotit známkou, lze využít i k opakování); časový rozvrh: celkem dle rozsahu materiálů v oboru 2–5 hod.
Pracovní listy – doplňování textu, v nichž žáci samostatně doplňují chybějící části odborného textu – vhodné k opakování a procvičování, možno klasifikovat známkou.
Doplňovačky – k opakování odborných pojmů, jako alternativa k zaškrtávacím testům a křížovkám. Nutno vyplnit všechna políčka – možno hodnotit známkou.
Otázky k přemýšlení: souhrn opakovacích otevřených otázek – opověď možná většinou jednou větou nebo stručně několika slovy – hodnotit podle počtu správných odpovědí.
Komplexní úloha tak souhrnně (komplexně) objasní žákům učivo s důrazem na nutnost soustředit se na učení a následně prověří, co si zapamatovali a čemu z hlediska odborných pojmů porozuměli a co je nutno znovu zopakovat.
Získané znalosti materiálů navazují na znalost jejich vlastností použití v rámci předmětů Technologie a Odborný výcvik. Rozsah učiva o materiálech ze dřeva a na bázi dřeva je koncipována pro stavební obory (sortiment stavebního dřeva). Pro obory zabývající se převážně zpracováním dřeva, Truhlář, Tesař, Řezbář, bude rozsah učiva ze stati Dřevo o potřebný počet hodin navýšen. (dle ŠVP – disponobilní hodiny?)
Teoretické výuka předmětu materiály navazuje na předmět technologie a odborný výcvik. Organizační forma výuky: Teorie – v učebně, popř. počítačové učebně (prezentace), pracovní listy k procvičení možno zadat i jako domácí úkol k samostatnému zpracování.
Psací potřeby pro žáky, k prezentaci pro učitele interaktivní tabule nebo počítač. Učitel může využít ukázky vzorků materiálů a tím doplnit prezentaci o praktické ukázky.
Žáci odpoví správně, v případě chyb společně objasní učivo za účelem porozumění textu, doplní texty v pracovních listech, vyplní volná políčka a doplní tajenku v doplňovačkách, odpoví stručně na otevřené kontrolní otázky (číst pozorně znění otázek – mohou tu být i tzv. chytáky).
Všechny (popř. jen některé) části mohou být klasifikovány podobně jako klasické písemky či testy a mohou je dle uvážení vyučujícího nahradit – učitel tak má k dispozici hotové ověřovací materiály k odzkoušení znalostí.
U odpovědí na dílčí otázky: správně – výborný, zcela nesprávně – nedostatečný, jinak lze na učiteli nechat diference známek s cílem povzbudit snahu o správnou odpověď a při špatné odložit klasifikaci – cílem není známka, ale znalosti, které žák učením získá.
Doplnění textu a otázky k přemýšlení: hodnocení :
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29-0 % správných odpovědí
Doplňovačky: hodnocení:
Výborně: vyplněna všechna políčka, max. 1 řádek chybně
Chvalitebně: tajenka + max. 3 řádky chybně
Dobře: tajenka a více než 50 % řádků správně
Dostatečně: tajenka správně a aspoň 2 řádky
Nedostatečně: tajenka chybně, méně než 2 řádky
Stavební materiály (Dedek Vošický) ISBN 80-85920-90-5
Materiály, obor zednické práce (Jan Liška) Parta ISBN 80-7320-040-6
Časová náročnost – alespoň 8 hodin:
Celkem: 4–8 hod.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Tvrdá. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.