Měření elektrických parametrů sběrnice CAN BUS
39-u-4/AD42
L0 (EQF úroveň 4)
39 - Speciální a interdisciplinární obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Palubní síť vozidla - datové sběrnice - teorie
Integrovaná střední škola automobilní Brno, příspěvková organizace, Křižíkova, Brno
28. 06. 2019 21:13
16
3. ročník, 4. ročník
skupinové
12
Komplexní úloha je zaměřena na paralelní diagnostiku sběrnice CAN BUS. Diagnostika spočívá v paralelním měření napěťového signálu dvoukanálovým osciloskopem. Tento signál je porovnán se vzorovým a jsou identifikovány případné defekty. Další část je zaměřena na měření odporu sběrnice multimetrem a vyhodnocení stavu, případně identifikování závady. Poslední část se zabývá měření vedení dle elektrického schématu.
Žák si osvojí dovednosti potřebné pro paralelní diagnostiku sběrnice CAN BUS. Při měření signálu se používá osciloskop a oscilogram žák vyhodnotí podle vzoru. Měření odporu provádí podle dokumentace k danému vozidlu a je schopen zkontrolovat stav, identifikovat závady a odstranit je. Měření vedení je prováděno multimetrem – ohmetrem podle schémat a žák po měření vyhodnotí stav kabeláže sběrnice, identifikuje závady a odstraní je.
Instruktáž vyučujícího 2x2 h
Samostatná práce žáků 10 h
Vyhodnocení úlohy 2 h
Komplexní úloha je provázána s teoretickou výukou, kde v modulu Palubní síť, datové sběrnice je vhodné, aby teoretický modul předcházel praktickému. Dále jsou nutné dovednosti pro měření multimetrem, osciloskopem a orientace ve schématech.
Úlohu je dobré nastavit tak, aby nejprve splňovala vzorový průběh a dále nesla prvky závad, které žák identifikuje, odstraní a prověří správnou funkci.
Praktická výuka s instruktáží a samostatnou prací žáků
Technické vybavení:
pro učitele
pro žáka
Měření signálu sběrnice
Měření odporu sběrnice
Měření vedení sběrnice
Vypracování pracovních listů a správná řešení úloh na témata:
Absence max. 25 %
Správnost řešení min. 60 %
KÚ je určena pro žáky:
Výuka probíhá v dílně nebo v odborné učebně, kde je možné mít funkční vozidlo s palubní sítí obsahující sběrnici CAN BUS, minimálně dvoukanálový osciloskop, multimetr, dílenskou příručku a elektrická schémata.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Slanina. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.