Druhy půd a zahradnické zeminy
41-u-2/AD33
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Půda, její zpracování a zahradnické zeminy
Střední škola sociální péče a služeb, náměstí 8. května, Zábřeh
26. 06. 2019 23:08
12
1. ročník
individuální, skupinové
3
Komplexní úloha je určena pro upevnění a ověření získaných teoretických znalostí v oblasti vlastností půdy, jejího zpracování a zahradnických zemin.
Cílem je, aby žáci zábavnou formou a se zapojením všech žáků získali a prokázali znalosti a dovednosti odborné problematiky. Úloha v maximální míře podporuje samostatné přemýšlení v širších souvislostech, analýzu problému a nutí žáky zdůvodňovat vlastní stanoviska. Ostýchavějším žákům umožní aktivní zapojení.
Používané didaktické metody: výklad, individuální a skupinová samostatná práce, instruktáž.
Žák:
Úloha slouží především k upevnění a ověření znalostí v oblasti půdy a zahradnických zemin a může být zařazena při výuce v odborných předmětech květinářství, zelinářství, ovocnictví
a sadovnictví. Při výuce je nezbytné dodržet zásadu názornosti, postupnosti, přiměřenosti a trvalosti.
Součástí úlohy jsou vytvořené karty domina, kdy na jedné polovině karty je otázka, na druhé odpověď (otázka se s odpovědí nikdy neshoduje). Karty může vyrobit učitel nebo je mohou vyrobit žáci sami. Při práci mohou pracovat s různými zdroji informací.
Na pracovních listech pracují žáci samostatně, případně s pomocí literatury nebo sešitu.
Ve skupinkách budou jednoduchou metodou posuzovat druhy půd a zahradnických zemin včetně příměsí. Poté prezentují vlastní závěry před ostatními žáky. Každá skupina bude posuzovat jiný druh zeminy a různé druhy příměsí.
Doporučujeme přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce umožňující vysokou míru názornosti a aktivizaci všech zúčastněných.
Nezbytným předpokladem k osvojení získaných vědomostí je praktická činnost, kterou budou žáci vykonávat na odborném výcviku.
Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí maximální zapojení žáků.
Úloha bude řešena v teoretickém vyučování nebo v úvodu učebního dne v praktickém vyučování. Nezbytná je vazba na praktickou činnost v rámci hodin odborného výcviku. Aktivity jsou koncipovány formou didaktických her pro individuální i skupinovou práci. Vše musí být upraveno na schopnosti konkrétní skupiny žáků.
Úloha je koncipována pro reálné prostředí (např. učebna, dílna, smluvní pracoviště…).
Psací potřeby, druhy půd, zahradnické zeminy, příměsi, PC, dataprojektor, odborná literatura.
Výstupem budou vypracované pracovní listy a záznam určení druhu půdy, zahradnických zemin, příměsí. Součástí komplexní úlohy je správné řešení a vytvořené karty „domina“.
Formy hodnocení – individuální zkoušení, písemné zkoušení, pozorování žáka (hodnocení postojů, odpovědnosti apod.).
V hodnocení je vedle samostatného prokázání vědomostí také sledována schopnost aplikovat znalosti a řešit problémy, samostatnost a schopnost pracovat v týmu. Při hodnocení v těchto oblastech se bere zřetel na individuální schopnosti a možnosti žáka.
Při hodnocení bude kladen důraz: na hloubku porozumění učiva a schopnost aplikovat poznatky v praxi, na dodržování správné odborné terminologie.
POKORNÝ, Josef. Základy zahradnické výroby pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 120 s. ISBN: 80-7216-181-4.
POKORNÝ, Josef. Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN 80-721-6159-8.
Časová náročnost: 8–12 hodin
Skupinové řešení KÚ: doporučený počet žáků ve skupině 2–3
Předpokladem úspěšného řešení úlohy je získání vědomostí o půdě, jejím zpracování a zahradnických zeminách.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.