VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Řešení obvodů stejnosměrného proudu
Kód úlohy
26-u-4/AC90
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Vazba na vzdělávací modul(y)
Stejnosměrný proud
Škola
Střední škola elektrotechnická, Na Jízdárně, Ostrava
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
Datum vytvoření
19. 06. 2019 21:04
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je ověření získaných znalostí a dovedností žáků v oblasti stejnosměrného proudu. Hodnotí: znalost veličin stejnosměrného proudu (I, φ, U, J, R, G, ρ, γ) a vztahů mezi nimi, použití Ohmova zákona a Kirchhoffových zákonů pro řešení jednoduchých i složitějších elektrických obvodů, znalost návrhu děliče napětí, schopnost výpočtů příkonu, výkonu, ztrát a účinnosti elektrického spotřebiče a znalost výpočtu spotřebované elektrické energie a Jouleova tepla.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- nakreslí schéma zapojení elektrického obvodu za použití schematických značek prvků
- definuje veličiny vyskytující se v oblasti stejnosměrného proudu a závislosti a vztahy mezi nimi
- řeší úlohy s elektrickými obvody pomocí Ohmova zákona
- vypočítá odpor vodiče na základě jeho rozměrů, rezistivity a teploty
- vypočítá celkový odpor spojených rezistorů
- aplikuje Kirchhoffovy zákony a další poučky při řešení složitějších elektrických obvodů
- řeší analyticky, numericky či graficky obvody stejnosměrného proudu
- využije princip vedení stejnosměrného proudu v kovech a podstatu elektrického odporu kovů při zjišťování příkonu, výkonu a účinnosti elektrospotřebiče, při zjišťování ztrát ve vedení a při výběru vhodného vodiče
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti:
- vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího
- výpočet elektrických obvodů
- samostatné vyhledávání hodnot ρ, γ a α ve fyzikálních tabulkách
- samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele
- prezentace výsledků výpočtů
- samostudium doporučené literatury a vlastního zápisu
- samostatné domácí procvičování výpočtů
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci teoretického předmětu Základy elektrotechniky.
Na úloze pracuje žák samostatně. Testovou část lze vyhodnocovat pomocí PC.
Způsob realizace
teoretické úlohy v učebně, test v učebně IT
Pomůcky
Psací potřeby, kalkulátor. Pro testovou část PC s programem DoTest nebo s přístupem na internet.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žáci postupně vypracují jednotlivé písemné práce a zodpoví testové otázky.
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- Minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 90 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na chvalitebný:
- Minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 75 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dobrý:
- Minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 60 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dostatečný:
- Minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 45 % správných řešení v písemné práci.
Neprospěl:
- Méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu; méně než 45 % správných řešení v písemné práci.
Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin známkou z písemné práce a jednou třetinou známkou z teoretického testu.
Doporučená literatura
BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika I. 5. nezměněné vydání. Praha: Informatorium, 2005. ISBN 978-807-3330-439.
BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika III: Příklady a úlohy. Praha: Informatorium, 2002. ISBN 978-80-7333-045-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.