Zapojení světelných obvodů
26-u-3/AC85
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Domovní instalace
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, Studentská, Žďár nad Sázavou
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
19. 06. 2019 17:43
8
2. ročník
skupinové
10
Komplexní úloha spočívá ve vypracování teoretické a praktické části.
Teoretická část je zpracována písemnou formou – narýsovat schéma zapojení dle slovního zadání.
Praktická část úlohy spočívá v samotném zapojení obvodu dle platných norem a s dodržením technologických postupů.
Žák:
Žáci chápou základní informace o zapojování spínačů, jejich druzích a účelu. Znají normy a umí pracovat dle správných technologických postupů; volí správné přístroje, vodiče a nářadí.
Časový rozvrh:
2 hodiny teoretická část – rýsování schématu
6 hodin praktická část – zapojení a kontrola funkčnosti obvodů
Světelné obvody je komplexní úloha, která obsahuje část teoretickou a praktickou, které jsou zahrnuty v oblasti domovních instalací. Žáci samostatně narýsují schéma zapojení dle slovního zadání a poté podle schématu obvod zapojí s dodržením všech norem a technologických postupů.
Jedná se o teoreticko-praktickou úlohu s převažující praktickou částí. Její řešení se předpokládá v elektro dílně či školní laboratoři elektro. Ve specifických případech lze uskutečnit v reálném prostředí při domovních instalacích či jejich rekonstrukcích.
K uskutečnění úlohy je zapotřebí vybavení pracoviště elektrotechnickými přístroji a vodiči, základním elektromontážním náčiním a základními rýsovacími pomůckami.
Elektrotechnické přístroje: sada domovních spínačů (č. 1, 5, 6) – více kusů, propojovací vodiče dle ČSN, žárovky s objímkou nebo kontrolky dle zdroje napětí, svorkovnice.
Elektromontážní náčiní: kleště odizolovávací, stranové kleště štípací, ploché kleště, šroubovák, multimetr nebo obvodová zkoušečka.
Celkem žáci vytvoří tři elektrotechnická schémata a podle nich zapojí tři obvody.
Úloha je splněna při správném zakreslení schématu a plně funkčním sestaveném obvodu v časovém limitu, dodržení BOZP.
Hodnocení známkou:
Celkové hodnocení úlohy je složeno ze tří dílčích známek (viz níže); výsledná známka je tedy průměrem těchto známek.
Prospěl na výborný:
Prospěl na chvalitebný:
Prospěl na dobrý:
Prospěl na dostatečný:
Neprospěl:
BASTIAN, Peter a kol. Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán. Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha: BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
KLAUS, Tkotz a kol. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Úloha předpokládá nabyté teoretické poznatky z elektrotechniky, technické dokumentace a technologie z prvního ročníku a odborného výcviku prvního ročníku. Zároveň je podmínkou, aby žák měl praktické i teoretické poznatky o druzích spínačů a možnostech jejich zapojení.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.