Monitorování provozu počítačové sítě
18-u-4/AC48
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Monitorování provozu počítačových sítí
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
13. 06. 2019 23:30
16
4. ročník
Úloha je určena pro monitorování počítačových sítí a jejich diagnostiku. Žáci využijí stávající datovou síť dle zadání, naučí se používat monitorovací protokoly a zjistí chybnou konfiguraci pomocí dostupných nástrojů operačního systému Windows.
Při řešení úlohy je použita libovolná aplikace pro virtualizaci počítačové sítě, např. Packet Tracer firmy CISCO ve verzi Student (bezplatná verze).
Žák
Prostředí aplikace pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer), spuštění zadané aktivity, kontrola stávající konfigurace, použití monitorovacích a diagnostických protokolů, navržení změn k odstranění chyb, ověření správnosti a zajištění zabezpečení všech prvků datové sítě – odborný výklad spojený s praktickou činností 4 hodiny.
Kontrola stávající konfigurace síťových prvků a koncových zařízení, kabeláže a IP adresace.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Použití monitorovacích protokolů a diagnostika chyb pomocí nástrojů operačního systému Windows.
Samostatná práce dle pracovního listu – 5 hodin.
Návrh oprav diagnostikovaných chyb.
Samostatná práce dle pracovního listu – 4 hodiny.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích kontrolu konfigurace aktivity v PT a následné činnosti synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (kontrola konfigurace a zapojení, IP adresace, monitorování komunikace, diagnostické nástroje, návrh vhodného řešení).
U úlohy důsledně vyžadovat vypracování aktivity.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače pro každého žáka.
Všechny počítače musí mít nainstalovanou aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer).
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají navrhnout opravu stávající síťové topologie dle zadání:
Pomocí simulace ověří funkčnost komunikace jednotlivých koncových zařízení. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol s následující strukturou:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
Identifikace a popis chyb v počítačové síti dle schématu. Úkol je splněn, pokud budou správně použity monitorovací protokoly a diagnostické nástroje ve stávající infrastruktuře. Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení.Hodnotí se návrh a postup výběru prvku dle vhodnosti kritérií.
Aktivita v aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer). Úkol je splněn za předpokladu, že budou aplikovány monitorovací nástroje a navržena oprava chyb konfigurace všech postižených prvků na datové síti. Za každou nezjištěnou chybu se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák chybu na doporučení učitele odstraní. Pokud ani poté nebude ani poté celá síťová topologie funkční, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek.
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5.
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
Teoretická část úlohy bude řešena ve skupině max. 12 žáků. Praktická část může být řešena buď individuálně, nebo ve skupinách max. 3 žáků.
Pro úspěšné řešení úlohy je třeba, aby žáci měli absolvované moduly:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Miloslav Penc, Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.