Instalace, konfigurace a správa sítě
18-u-4/AC47
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Uvádění počítačových sítí do provozu a nastavování jejich parametrů
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
13. 06. 2019 23:15
16
3. ročník
Úloha je určena pro uvádění počítačových sítí do provozu a nastavování jejich parametrů. Žáci sestaví přepínanou datovou síť dle zadání pomocí schématu, nastaví VLAN a IP adresaci, nakonfigurují hraniční směrovač a nastaví bezdrátovou část datové sítě.
Při řešení úlohy je použita libovolná aplikace pro virtualizaci počítačové sítě, např. Packet Tracer firmy CISCO ve verzi Student (bezplatná verze).
Žák
Prostředí aplikace pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer), vytvoření nové aktivity, volba vhodných síťových prvků, konfigurace směrovače, přepínačů, jejich zabezpečení a vytvoření VLAN – odborný výklad 4 hodiny.
Rozdělení IP adres pro jednotlivé aktivní prvky sítě – IP adresace.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Konfigurace směrovače a přepínačů.
Samostatná práce dle pracovního listu – 4 hodiny.
Zabezpečení síťových prvků, nastavení virtuálních sítí a bezdrátové části datové sítě.
Samostatná práce dle pracovního listu – 5 hodin.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích založení aktivity a následné činnosti synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (volba síťových prvků, zapojení, IP adresace, konfigurace prvků, zabezpečení, vytvoření VLAN, konfigurace bezdrátové části datové sítě).
U úlohy důsledně vyžadovat vypracování aktivity.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače pro každého žáka.
Všechny počítače musí mít nainstalovanou aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer).
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají vytvořit funkční síťovou topologii dle zadání:
Pomocí simulace ověří funkčnost komunikace jednotlivých koncových zařízení. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol s následující strukturou:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
Návrh řešení zabezpečení komunikace pomocí virtuálních sítí v počítačové síti dle schématu. Úkol je splněn, pokud bude správně zvolena IP adresace a základní konfigurace aktivních prvků. Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení. Hodnotí se návrh a postup výběru prvku dle vhodnosti kritérií.
Aktivita v aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer). Úkol je splněn za předpokladu, že v simulaci bude počítačová topologie zcela funkční, koncová zařízení budou komunikovat mezi sebou v jednotlivých virtuálních sítích a s internetem pomocí směrovače. Za každé nefunkční zařízení se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák chybu na doporučení učitele odstraní. Pokud ani poté nebude celá síťová topologie funkční, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek.
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5.
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
Teoretická část úlohy bude řešena ve skupině max. 12 žáků. Praktická část může být řešena buď individuálně, nebo ve skupinách max. 3 žáků.
Pro úspěšné řešení úlohy je třeba, aby žáci měli absolvované moduly:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Miloslav Penc, Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.