Tvorba návrhu směrované sítě
18-u-4/AC33
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Vytváření návrhů a struktury směrovaných sítí
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
11. 06. 2019 22:23
16
2. ročník
Úloha je určena pro zvládnutí IP adresace, směrování a konfigurace zabezpečení počítačové sítě pomocí směrovačů. Žáci nakonfigurují na základě zadání počítačovou síť, zvolí vhodné rozdělení sítě do podsítí a navrhují správné řešení směrovaní lokální sítě do internetu.
Při řešení úlohy je použit software Packet Tracer firmy CISCO ve verzi Student (bezplatná verze).
Žák
Prostředí aplikace Packet Tracer, vytvoření nové aktivity, volba vhodných síťových aktivních a pasivních prvků, konfigurace směrovače a jeho zabezpečení – odborný výklad 4 hodiny.
Rozdělení sítě do jednotlivých podsítí – IP adresace.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Konfigurace koncových zařízení a směrovače.
Samostatná práce dle pracovního listu – 4 hodiny.
Základní zabezpečení síťových prvků a nastavení směrování podsítí.
Samostatná práce dle pracovního listu – 5 hodin.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích založení aktivity a následné činnosti synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (volba síťových prvků, zapojení, IP adresace, konfigurace, zabezpečení).
U úlohy důsledně vyžadovat vypracování aktivity.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače pro každého žáka.
Všechny počítače musí mít nainstalovanou aplikaci Packet Tracer.
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají vytvořit funkční síťovou topologii dle zadání:
Pomocí simulace ověří funkčnost komunikace jednotlivých koncových zařízení. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol v následujícím tvaru:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
IP adresace a návrh řešení směrování v počítačové síti dle schématu. Úkol je splněn, pokud bude správně zvolená IP adresace pro jednotlivé podsítě (rozsah pro koncová zařízení, výchozí brána směrovače apod.). Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení. Hodnotí se návrh a postup výběru prvku dle vhodnosti kritérií.
Aktivita v aplikaci Packet Tracer. Úkol je splněn za předpokladu, že v simulaci bude počítačová topologie zcela funkční, koncová zařízení budou komunikovat mezi sebou a s internetem pomocí směrovače. Za každé nefunkční zařízení se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák chybu na doporučení učitele odstraní.. Pokud ani poté nebude celá síťová topologie funkční, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek.
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5.
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
Teoretická část úlohy bude řešena ve skupině max. 12 žáků. Praktická část může být řešena buď individuálně, nebo ve skupinách max. 3 žáků.
Pro úspěšné řešení úlohy je třeba, aby žáci měli absolvovaný modul číslo 1 – Vytváření návrhů a struktury přepínaných sítí a předchozí výuku předmětu Počítačové sítě.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jan Lang, Miloslav Penc. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.