VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Praktická úloha v jazyce PHP
Kód úlohy
18-u-4/AC17
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Vazba na vzdělávací modul(y)
Tvorba dynamických www stránek s využitím PHP
Škola
VOŠ, SŠ, Centrum odborné přípravy, Budějovická, Sezimovo Ústí
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
11. 06. 2019 08:50
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je zaměřena na ověření znalostí jazyka PHP a schopnosti žáků aplikovat je při řešení praktické úlohy. Žáci řeší zadané úkoly v požadované kvalitě.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vytváří funkční webové stránky s využitím jazyka PHP;
- vytváří webové formuláře v jazyce PHP;
- pracuje s pomocí jazyka PHP se soubory (čtení, zápis);
- pracuje s pomocí jazyka PHP s databází (čtení, zápis a úprava záznamů);
- vytváří funkční algoritmy;
- publikuje svůj kód na internetu.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
V komplexní úloze žáci tvoří webovou stránku v jazyce PHP, která musí obsahovat několik povinných náležitostí a měla by fungovat jasně definovaným způsobem.
Při řešení úlohy musí žáci spojit do jednoho celku několik dílčích témat, která byla probírána v průběhu předchozí výuky.
Žáci se zdokonalují v hledání a samostudiu relevantních informací na internetu.
- Analýza zadání (dotazy) – 1 hod.
- Práce na úkolu – 4 hod.
- Prezentace a hodnocení výsledků – 3 hod.
Metodická doporučení
Výuka PHP i práce na komplexní úloze může probíhat dvojím způsobem:
- Žáci pracují přímo na internetovém webovém serveru, kde si zaregistrují libovolný hosting zdarma s PHP a databází, např. endora.cz, a pomocí FTP funkcí editačního programu, ve kterém pracují (např. PSPad), tam ukládají a ladí svůj kód.
- Žáci si nainstalují lokální webový server na svém počítači (např. XAMP) a po vytvoření a odladění kódu jej přesunou na libovolný webový server.
Vyučující si musí zajistit možnost přístupu ke zdrojovému kódu stránek jednotlivých žáků pro účely kontroly a hodnocení práce. Součástí odevzdaného řešení jsou tedy kromě URL adresy hotového projektu také přihlašovací údaje k danému hostingu.
Způsob realizace
- Výuka v odborné učebně (každý žák má k dispozici počítač), ale na projektu mohou pracovat dle potřeby i mimo vyučování na své vlastní technice;
- individuální práce žáků;
- možnost při řešení úkolu využívat veškeré dostupné informační zdroje (internet, literatura).
Pomůcky
- počítač s připojením na internet
- vhodné programové vybavení dle vlastních preferencí, např.
- PSPad (editor)
- XAMP (lokální webový server s databázovým systémem)
- Endora.cz (free hosting)
- FileZilla (FTP klient)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žáci:
- nahlásí URL adresu svého projektu včetně přihlašovacích údajů (pro průběžnou i závěrečnou kontrolu práce);
- hlavní stránka (index.php) bude pomocí PHP složena ze tří souborů, reprezentujících hlavičku, menu a patičku (použití funkce include);
- na stránce bude formulář pro zadání vstupního hesla, který umožní vstup k takto zabezpečené stránce;
- stránka bude obsahovat jednoduché funkční počítadlo návštěv, řešené pomocí funkcí pro práci se soubory;
- stránka bude obsahovat jednoduchý registrační formulář (např. přihlášky do soutěže); zde je požadováno řešení pomocí práce s databází;
- hotová práce bude krátce odprezentována před třídou pomocí učitelského počítače a datového projektoru;
- žáci budou mít příležitost k předvedení své práce, vysvětlení svého postupu nebo případných nedostatků;
- součástí bude sebehodnocení, případně i vyjádření spolužáků.
Kritéria hodnocení
Stupeň hodnocení výborný:
- vytvořená webová stránka obsahuje řešení všech dílčích úkolů uvedených v zadání a je plně funkční;
- žák přesně a s jistotou vysvětlí princip fungování svého kódu a obhájí použitý postup.
Stupeň hodnocení chvalitebný:
- vytvořená webová stránka obsahuje řešení všech dílčích úkolů uvedených v zadání, ale vykazuje méně závažné chyby;
- žák s menší jistotou a přesností vysvětlí princip fungování svého kódu a obhájí použitý postup; s mírnou pomocí učitele je schopen odhalit a opravit chyby.
Stupeň hodnocení dobrý:
- vytvořená webová stránka obsahuje řešení pouze 2/3 dílčích úkolů uvedených v zadání, tyto jsou však plně funkční;
- žák vysvětluje princip fungování svého kódu nepřesně a s nejistotou; chyby nachází až s větší pomocí učitele.
Stupeň hodnocení dostatečný:
- vytvořená webová stránka obsahuje řešení pouze 1/2 funkčních dílčích úkolů uvedených v zadání;
- žák vysvětluje princip fungování svého kódu nejistě a nepřesně, špatně se v něm orientuje; chyby nachází až s větší pomocí učitele.
Stupeň hodnocení nedostatečný:
- vytvořená webová stránka obsahuje méně než 1/2 fungujících dílčích úkolů uvedených v zadání;
- žák nedokáže přesně vysvětlit fungování svého kódu, špatně s v něm orientuje, má problém nalézt chyby i s pomocí učitele;
- na doplňující dotazy odpovídá nesprávně.
Žák musí splnit obě kritéria na stejné úrovni. V případě rozdílného hodnocení se počítá horší stupeň hodnocení.
Doporučená literatura
- Procházka, David: PHP6, Praha : Grada, 2012, ISBN: 978-80-247-3899-4
- VRÁNA, Jakub. 1001 tipů a triků pro PHP. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2940-1.
- SKLAR, David. PHP 7: praktický průvodce nejrozšířenějším skriptovacím jazykem pro web. Přeložil Jan POKORNÝ. Brno: Zoner Press, 2018. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 9788074133633.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Luboš Řičica. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.