Listnaté opadavé stromy – charakteristika, určování, herbář
41-u-3/AC05
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Listnaté opadavé dřeviny
Střední zahradnická škola, Žákovská, Ostrava - Hulváky
05. 06. 2019 16:38
8
2. ročník
individuální, skupinové
1
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky základní druhy listnatých stromů v rozsahu vymezeném počtem 8 hodin. Žáci získají a využijí základní poznatky o odborných názvech stromů, jejich botanické charakteristice, pěstitelsko-ekologických nárocích a možnostech uplatnění v zahradní a krajinářské tvorbě. K upevnění získaných teoretických vědomostí slouží individuální práce při získávání herbářových položek a následně vlastní zpracování herbáře. Ten bude v první fázi obsahovat pouze položky z této komplexní úlohy, postupně však bude v rámci celého modulu doplňován.
Základními didaktickými metodami je výklad učitele spojený s prezentací, frontální výuka v učebně, řízená diskuse a samostatná práce s literaturou ve skupinách
Žák
Žák
Žáci si v rámci teoretické výuky zpracovávají poznámky dle výkladu učitele. Výklad je pro větší názornost spojen s předem připravenou prezentací učitele – informace předkládané žákům v prezentaci jsou základní a stručné pro jednoduchou orientaci v problematice. Součástí výkladu je frontální výuka – učitel si u žáků neustále ověřuje jejich případné znalosti či zkušenosti dříve získané včetně ověření nově předkládaných pojmů v prezentaci. Následuje rozdělení žáků do skupin po pěti a ve skupinách si žáci vyhledávají dřeviny v atlasech a jiné odborné literatuře pro upevnění nově nabytých vědomostí a získání odpovídajících kompetenci při práci s odbornou literaturou – vyhledávání jednotlivých dřevin. V této části se žáci rovněž seznámí se vzorovými ukázkami herbářových položek, které budou v části praktické sami zhotovovat. Pro práci ve skupinách má učitel rovněž k dispozici jednoduché pracovní listy, každá skupina jej vyplní a výsledky seznámí v závěru hodiny ostatní žáky. Časový plán 4 hodiny
V rámci praktické výuky jsou žáci rozděleni do skupin max. po 15 pro zajištění odpovídající úrovně praktického poznávání dřevin. Praktická výuka probíhá ve školním arboretu případně v areálu školního zahradnictví. Učitel provází žáka k jednotlivým dřevinám, se kterými byli dosud seznámeni v rámci teoretické výuky, a na konkrétních stromech popisuje za aktivní účasti žáků botanické charakteristiky jednotlivých dřevin. Tuto činnost lze doplnit a obohatit o konkrétní projevy daných exemplářů na stanovišti. Učitel současně vysvětlí žákům možnosti sběru herbářových položek, náležitosti herbářových položek, zásady správného lisování. Časový plán 2 hodiny
V rámci domácí přípravy zpracovávají žáci samostatně svůj herbář. Jednotlivé vylisované položky – beze stop hnilob, plísní umístí na list formátu A4, připevní jej k podkladu pomocí průhledné lepicí pásky a položku opatří tabulkou s uvedením vědeckého a českého názvu dřeviny, místem a datem sběru a jménem žáka. Herbář bude předmětem hodnocení komplexní úlohy. Časový rozsah práce 2 hodiny
Výuka teoretické části bude probíhat v učebně vybavené počítačem s projektorem, vhodná je možnost připojení počítače k datové síti, pro názornost je doporučena i klasická tabule s křídou. Pro praktickou výuku poznávání dřevin je nezbytná sbírka dřevin (arboretum) se zastoupením základních druhů stromů. Lze připustit i městský park či jiný větší objekt zeleně.
Učební pomůcky učitele
Počítač běžného typu, operační systém nejlépe Windows 8, 10 a vyšší. Žádné specifické požadavky na SW nejsou. Dataprojektor, plátno nebo tabule s bílou plochou, tabule s křídou nebo fixem pro psaní či kreslení na bílou tabuli. Níže uvedená literatura v počtu minimálně 6 ks. U atlasů se jedná o libovolný druh, pokud jsou v něm barevné fotografie či ilustrace listnatých stromů se stručnými charakteristikami. Prezentace, pracovní listy, ukázky herbářů.
Pro praktickou výuku zahradnické nůžky – předvedení odběru herbářových položek, případně názorná demonstrace detailů botanických charakteristik tak, aby je mohli skutečně pozorovat všichni žáci.
Učební pomůcky žáka
Běžný linkovaný sešit formátu A4 nebo A5 pro zápis poznámek, kuličkové pero, tužka, papíry formátu A4 pro zpracování herbáře, nůžky pro odběr vzorků dřevin
Část teoretická nemá vlastní výstup pro hodnocení, v průběhu výuky je žákům neustále poskytována zpětná vazba v podobě slovního hodnocení jeho reakcí na učitelovy dotazy, slovně je hodnocena i účast a relevantnost žákova zapojení do odborné diskuse.
V části praktické týkající se poznávání dřevin je rovněž pouze slovně hodnoceno žákovo zapojení se do diskuse, správnost odpovědí na učitelovy dotazy. To vše ve snaze co nejlépe motivovat žáka a zdůraznit mu potřebu získaných teoretických i praktických znalostí a zkušeností pro jeho odborný rozvoj.
V části praktické, která je realizována formou domácího úkolu, je předmětem hodnocení žákovský herbář. Počet položek je dán počtem dřevin, které byly předmětem této komplexní úlohy.
Pro splnění Komplexní úlohy bude uchazeč plnit následující kritéria:
Kritéria stupňů prospěchu
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně uvede vědecký název dřeviny včetně uvedení její základní botanické charakteristiky. Používá přitom správnou terminologii.
Hodnocení: chvalitebný
Žák správně uvede vědecký název dřeviny včetně uvedení její základní botanické charakteristiky. Používá přitom správnou terminologii.
Hodnocení: dobře
Žák popisuje s dílčí pomocí a vedením učitele, dopouští se drobných chyb a nepřesností při popisu dřeviny.
Hodnocení: dostatečně
Žák se orientuje v problematice se značnými potížemi, ne vždy používá správnou terminologii, jeho popis je neúplný.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně popíše všechny nároky dřevin – stanovištní nároky, mrazuvzdornost, vhodnost ke tvarování.
Hodnocení: chvalitebný
Žák popíše všechny nároky dřevin – stanovištní nároky, mrazuvzdornost, vhodnost ke tvarování.
Hodnocení: dobře
Žák popisuje jednotlivé nároky s neustálým vedením učitele, dopouští se drobných chyb a nepřesností, nicméně v problematice se orientuje.
Hodnocení: dostatečně
Žák popisuje jen za značné pomoci učitele, některé z nároků nezná, nevyjadřuje se přesně.
K poznávání dřevin bude každému žákovi předloženo 10 fotografií nebo výhonů listnatých opadavých dřevin v olistěném stavu včetně ukázek květů, plodů.
Hodnocení: výborně
Žák rozpozná minimálně 9 dřevin, správně je pojmenuje odborným (latinským) názvem s uvedením rodu a druhu.
Hodnocení: chvalitebný
Žák rozpozná minimálně 8 dřevin, správně je pojmenuje odborným (latinským) názvem s uvedením rodu a druhu.
Hodnocení: dobře
Žák rozpozná minimálně 7 dřevin, správně je pojmenuje odborným (latinským) názvem s uvedením rodu a druhu.
Hodnocení: dostatečně
Žák rozpozná minimálně 6 dřevin, správně je pojmenuje odborným (latinským) názvem s uvedením rodu a druhu.
Hodnocení: výborně
Žák předloží herbář dřevin se všemi správně určenými položkami. Jednotlivé položky jsou na samostatných listech, vylisované bez stop plísní s uvedením odborného názvu dřeviny, místa a času sběru.
Hodnocení: chvalitebný
Žák předloží herbář s drobnými nepřesnostmi v určení jednotlivých položek, max. 10 % položek vykazuje známky špatného vylisování – plísně, výrazná změna barvy apod.
Hodnocení: dobře
Žák předloží herbář s drobnými nepřesnostmi v určení jednotlivých položek, max. 20 % položek vykazuje známky špatného vylisování – plísně, výrazná změna barvy apod.
Hodnocení: dostatečně
Žák předloží herbář s nepřesnostmi nebo chybami v určení, nejvýše 40 % položek vykazuje známky špatného vylisování – plísně, výrazná změna barvy položky apod.
HURYCH, Václav: Okrasné dřeviny pro zahrady a parky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Květ, 2003. ISBN 80-85362-46-5.
Stromy: příroda do kapsy. Přeložila Eva HOROVÁ. Praha: Knižní klub, 2017. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-5859-1.
KUHN, Birgit: Stromy a keře. 2. vydání. Přeložila Tamara BOHUŇKOVÁ. Brno: Edika, 2015. Přírodě na stopě (Edika). ISBN 978-80-266-0672-7.
JOACHIM MAYER. [Z NĚMECKÉHO ORIG. PŘEL. MIROSLAV VOLF]. Poznáváme stromy v naší přírodě. Praha: Beta-Dobrovský, 2006. ISBN 9788073062545.
Doporučené rozvržení hodin:
Žáci budou
Řešení:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.