Vejce
65-u-2/AB63
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Ano je možné též využít v modulu Potraviny živočišného původu (E), Bezmasé pokrmy 2.
Mléko, mléčné výrobky a vejce
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, Žákovská, Sokolov
Kompetence k učení
05. 05. 2019 19:01
12
12
1. ročník
individuální, skupinové
1
Cílem komplexní úlohy je poskytnout žákům teoretické základní znalosti o vejcích a pokrmech připravovaných z vajec.
Žák se naučí, jaký význam mají pokrmy z vajec ve výživě a proč je důležité dodržovat jejich správný technologický postup.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
Žák
Ovládá charakteristiku vajec
Popíše přípravu vajec před jejich zpracováním
Popíše použití vajec a jejich tepelné úpravu
Aplikuje získané teoretické poznatky
Žák sleduje prezentaci a výklad
Ovládá charakteristiku vajec
Uvede, jaké má vejce výživové složení
Vyjmenuje druhy vajec používaných v gastronomii
Popíše přípravu vajec před jejich zpracováním
Vysvětlí, proč je důležité dodržovat hygienu pří přípravě vajec
Popíše, jakým způsobem zjistí čerstvost vajec
Vysvětlí, jak lze využit vejce při přípravě pokrmů
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
Je doporučena skupinová práce v teorii.
Doporučený časový rozvrh na odborném výcviku činí 12 vyučovacích hodin. Je doporučeno, aby žáci pracovali ve dvojicích.
Žák provede prakticky na odborném výcviku činnosti spojené s přípravou a tepelnou úpravou vajec.
Zjistí čerstvost vajec
Seznámí se inventářem, který využije při teplené úpravě vajec
Seznámí se s dalšími surovinami použitých při tepelném zpracování vajec
Popisuje a manipuluje s vejci při přípravě pokrmů
Komplexní úloha je využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
prezentace slouží k vysvětlení a procvičení daného tématu
učitel vede žáky formou diskuse k pochopení tématu
žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky, doplňují informace získané z vlastní praxe
2. dílčí část
pracovní list slouží ke krátkému zopakování učiva
učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje s žáky jejich chyby
učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část
pracovní činnost na odborném výcviku v délce 12 hodin
žák je pod vedením učitele odborného výcviku nebo instruktora na pracovišti
Organizační forma výuky teoreticko-praktická.
Teoretická ve školní učebně.
Praktická na školním odloučeném pracovišti nebo na pracovišti smluvního partnera.
Technické vybavení:
počítače
MS Word, PowerPoint
Dataprojektor, flipchart
plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební pomůcky učitele teorie:
zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
Učební pomůcky pro žáka:
učební dokumenty k dané problematice
psací potřeby
Učební pomůcky učitele odborného výcviku (instruktora):
zařízení na pracovišti
V rámci teoretické výuky zpracují žáci pracovní list samostatně, který jim bude sloužit jako zpětná vazba dosud získaných znalostí.
V průběhu výuky si žáci povedou zápisky a nákresy, které budou učitelem kontrolovány, ale nebudou součástí hodnocení.
V praktické výuce žáci předvedou dovednosti vedoucí ke kvalitně odvedeným pracovním úkonům nezbytných s plánováním a organizací přípravy pokrmů z vajec.
Hodnocení žáka
1. dílčí část
posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, způsob formulace, aktivita žáka
předpokládá se spolupráce učitele se žákem
je možné hodnotit aktivitu žáka
Hodnocení výborný
Žák samostatně, věcně a správně popíše téma vejce, jejich složení, význam ve výživě, použití v gastronomii, využití při přípravě pokrmů.
Jeho vyjadřování je logické, projev je kultivovaný a jazykově správný. Orientuje se v problematice, je pohotový, využívá odborné terminologie.
Hodnocení chvalitebný - dobrý
Žák s drobnými chybami a pomocí učitele popíše téma vejce, jejich složení, význam ve výživě, použití v gastronomii, využití při přípravě pokrmů.
Hodnocení dostatečný - nedostatečný
Žák se orientuje v dané problematice se značnými obtížemi, jeho projev vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii.
2. dílčí část
hodnotí se věcná správnost odpovědí, aktivní přístup, samostatnost
žák získá za pracovní list maximálně 4 body, uspěl při získání 2 bodů
3. dílčí část
Hodnocení: výborný
Žák samostatně, věcně a správně vysvětlí všechny pracovní úkony při přípravě pokrmů z vajec. Při pracovní činnosti je samostatný, není nevyžadována pomoc učitele.
Hodnocení: chvalitebný - dobrý
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho výkon vyžaduje vedení učitele. Tempo je pomalejší.
Hodnocení: dostatečný - nedostatečný
Žák se orientuje v problematice střediska s velkými potížemi, některé činnosti vynechává, manuálně není zdatný.
SEDLÁČKOVÁ, H. Technologie přípravy pokrmů 2, 2. vyd. Fortuna. Praha 2011. ISBN 978-80-7168-952-2
https://www.kulinarskeumeni.cz
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dagmar Vaďurová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.