Zapojení světelných přepínačů
26-u-3/AA16
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Elektrotechnická dokumentace – bytová instalace
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
02. 12. 2018 18:29
8
1. ročník
individuální
Komplexní úloha je součástí modulu.
Úlohu vypracuje a řešení zapojuje žák sám.
Cílem je prakticky vyzkoušet a ověřit znalosti získané v teoretické části modulu.
Úloha se skládá ze tří částí:
Odborné kompetence:
Žák:
Žák zapojí světelnou kombinaci podle zadání.
1 hodina – zadání (zopakování zapojení spínačů)
0,5 hodiny – vytvoření schématu zapojení podle zadání
6 hodin – zapojení světelné kombinace podle zadání na cvičném panelu
0,5 hodiny – odzkoušení zapojení pod dohledem UOV
Komplexní úlohu lze použít pro ověření znalostí z modulu Základní elektromontážní práce – zapojování spínačů.
Žáci by měli v praxi využít znalostí a vědomostí, které získali v teoretické části.
Komplexní úloha by měla být zařazena na konec modulu, lze ji použít na ověřování části modulu.
Komplexní úloha je součástí praktického vyučování.
Komplexní úloha bude řešena v odborné učebně - učebně praktického vyučování.
Technické vybavení:
počítač, dataprojektor, plátno na promítání, přístup k internetu
Pomůcky:
cvičný panel
- 6x lištová krabice LK80
- bytová rozvodnice se svorkami N a PE
- jistič 10 a 16 A
- přepínač č. 6 2x
- přepínač č. 7
- 3 x věneček
- vodič CY 1,5mm černý, modrý, zelenožlutý
- vodič CY 2,5mm černý, modrý, zelenožlutý
- svítidlo (případně svítidla)
- lišta KOPOS (rozměr třeba 18x13 - cca 2metry)
- vruty (dle panelu)
- samořezy do krabic (12x)
Pomůcky pro žáka:
Psací a rýsovací potřeby.
Popis ověřování dosažených výsledků:
Hodnocení dílčích úkonů je v hodnotícím listě:
Dílčí úkony: schéma zapojení, dodržování BOZP, odizolování vodičů, připojení vodičů do svorek, očka, ohýbání vodičů, připojení svítidel, estetika krabic, estetika zásuvek, barevné značení vodičů, funkce.
Nenakreslí schéma (funkčnost) - hodnocen celkově nedostatečně
Porušení BOZP - zhoršení známky v této kolonce dle závažnosti porušení (zpravidla hned celkově za 5)
Špatně odizolované vodiče - porušení izolace, naříznutí jader vodičů při špatném nastavení odplášťovacích kleští - má vliv na budoucí funkci zapojení - celková známka 3-5 - nebezpečné zapojení
Připojení vodičů do svorek - vodiče musí být pod svorkami ve směru dotažení a hlavně dotaženy, nic se nesmí hýbat či vypadnout ze svorky
Očka - musí být správně zhotoveny, nesmí přetékat přes hlavu šroubu a musí být pravotočivá
Ohýbání vodičů - vodiče musí být vyrovnány, nic kostrbatého, pěkně naohýbány a správně navedeny do svorek - vzhled
Připojení svítidel - správné připojení - fáze na střed, N na objímku - správné rezervy - nic natěsno, použití žáruvzdorných bužírek
Estetika krabic
Estetika zásuvek
Barevné značení vodičů - jak použití správných barev, tak průřezů
Prospěl na výborný:
Žák splní zadání kontrolní práce bez chyb.
Prospěl na chvalitebný:
Žák splní zadání kontrolní práce s drobnými chybami, které po upozornění odstraní.
Prospěl na dobrý:
Žák splní zadání kontrolní práce s chybami, které po upozornění odstraní.
Prospěl na dostatečný:
Žák splní zadání kontrolní práce s pomocí.
Neprospěl:
Žák nesplní závěrečnou samostatnou práci.
Hodnocení je v kompetenci vyučujícího. Závažnou chybou je nefunkční schéma, porušení BOZP, špatné odizolování (bezpečnost). Pokud v těchto částech není hodnocení 5, celková známka je průměrem.
Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012
HÄBERLE, G. A kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2006
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení 1, BEN – technická literatura, Praha, 2010
Normy ČSN
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Demjanová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.