Tvorba a úprava databáze s použitím jazyka SQL - DDL a manipulace se záznamy s pomocí DML
18-u-4/AA12
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Tvorba a úprava databáze s použitím DDL a manipulace se záznamy s pomocí DML
SPŠ elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova, Ostrava - Moravská Ostrava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
27. 11. 2018 08:32
8
3. ročník
individuální
Cílem komplexní úlohy je prohloubit žákovskou dovednost pracovat s terminologií z oblasti tvorby databází. Z navrženého Entitně-relačního modelu vytvořit funkční databázi v systému Oracle APEX. Žák vytváří tabulky pomocí příkazů jazyka SQL – DDL, doplňuje integritní omezení včetně relací, upravuje strukturu tabulek (přidání sloupce, změna datových typů, odstranění sloupce, přidání omezení, přejmenování sloupců apod.). Do tabulek vkládá záznamy, aktualizuje je a odstraňuje.
Žák prokáže schopnost implementovat získané vědomosti a dovednosti při řešení úloh. Při tvorbě databáze musí být dodržena integritní omezení /entitní, doménové i relační/.
Žák:
správně vybere příkaz jazyka SQL pro zadaný úkol;
rozliší příkazy jazyka SQL do jednotlivých kategorií (DDL, DML, SQL, DCL) a dovede je použít;
vytvoří dle návrhu modelu strukturu jednoduché databáze (5-10 entit) pomocí příkazů CREATE a ALTER, DROP;
navrhne příkazy pro změnu struktury tabulek databáze;
vytváří relace mezi tabulkami s dodržením integritních omezení;
Při řešení komplexní úlohy se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické – vlastní činnost žáků s dohledem učitele:
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu praktického i teoretického vyučování.
Na úloze pracuje žák samostatně, ale bylo by možné pracovat i ve skupině 2 žáků.
Praktická forma výuky v PC učebně
počítač s programem Oracle APEX
Zadání praktické práce pro tvorbu struktury databáze pomocí v systému Oracle APEX včetně správného řešení, úpravu databáze dle požadavků a manipulace s daty.
Kritéria využitelná pro hodnocení v rámci výuky:
Prospěl na výborný:
Minimálně 90% správných odpovědí/kroků samostatného předvedení postupu tvorby tabulek, úpravy tabulek, odstranění tabulek, vložení dat aktualizace i mazání záznamů podle požadavků. Reaguje na změnu zadání, pracuje samostatně a logicky správně. Vyjadřuje se přesně, plynule, s jistotou. Jeho praktické práce jsou po obsahové stránce bez závad.
Prospěl na chvalitebný:
Minimálně 80% správných odpovědí/kroků samostatného předvedení postupu tvorby tabulek, úpravy tabulek, odstranění tabulek, vložení dat aktualizace i mazání záznamů podle požadavků. Reaguje na změnu zadání. Pracuje samostatně a logicky správně, ale s menší jistotou a přesností. Vyjadřuje se věcně správně, ale s menší pohotovostí. Jeho praktické práce mají po obsahové stránce drobné závady.
Prospěl na dobrý:
Minimálně 70% správných odpovědí/kroků samostatného předvedení postupu tvorby tabulek, úpravy tabulek, odstranění tabulek, vložení dat aktualizace i mazání záznamů podle požadavků. Je méně samostatný, při řešení úloh se dopouští nepodstatných chyb, které s pomocí učitele odstraní. Vyjadřuje se správně, ale s menší jistotou. Jeho praktické práce mají po obsahové stránce závady, které se netýkají podstaty práce.
Prospěl na dostatečný:
Minimálně 60% správných odpovědí/kroků samostatného předvedení návrhu tvorby tabulek, úpravy tabulek, odstranění tabulek, vložení dat aktualizace i mazání záznamů podle požadavků. Při řešení úloh se dopouští podstatných chyb, které napravuje jen s pomocí učitele. Nevyjadřuje se přesně. Jeho praktické práce mají po obsahové stránce větší závady ovlivňující funkčnost.
Neprospěl:
Méně než 60% správných odpovědí/kroků samostatného předvedení návrhu tvorby, úpravy databáze atd. Nedokáže vytvořit ani upravit tabulky, odstranit tabulky, vložit data, aktualizovat a mazat záznamy podle požadavků. Na otázky učitele neodpovídá správně. Úkoly řeší jen s přímou pomocí učitele. Jeho praktické práce mají po obsahové stránce značné závady ovlivňující funkčnost.
Oracle Academy [online]. [cit. 2018-03-14]. Dostupné z: http://ilearning.oracle.com/ilearn/en/learner/jsp/user_home.jsp
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renáta Revendová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.