Využití protokolu TCP/IP
18-u-4/AB16
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Síťové modely: Referenční model TCP/IP.
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
29. 03. 2019 17:28
8
8
2. ročník
skupinové
24
Úloha je určena pro zvládnutí osvojení znalostí žáků v oblasti komunikace na síti v rámci referenčního modelu TCP/IP a pochopení základních principů komunikace mezi koncovými zařízeními. Žáci na základě zadané počítačové sítě předvedou způsob komunikace pomocí TCP/IP modelu.
Žák
Prostředí aplikace pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer), otevření aktivity, volba vhodných síťových aktivních a pasivních prvků, základní konfigurace, volba a předvedení komunikace – odborný výklad 2 hodiny
Výběr a zapojení vhodných prvků pro popis modelu TCP/IP dle zadání.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Základní konfigurace prvků sítě, využití nástrojů a aplikací pro ověření způsobu komunikace pomocí modelu TCP/IP.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodin.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích založení aktivity a následné činnosti synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (volba síťových prvků, zapojení, konfigurace, použité nástroje a příkazy pro ověření komunikace).
U úlohy důsledně vyžadovat vypracování aktivity.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače pro každého žáka.
Všechny počítače musí mít nainstalovanou aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer).
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají vytvořit funkční síťovou topologii dle zadání:
Pomocí simulace ověří funkčnost komunikace jednotlivých koncových zařízení a prokáže využití komunikačních protokolu modelu TCP/IP. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol v následujícím tvaru:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
Výběr vhodných prvků počítačové sítě dle zadání. Úkol je splněn, pokud budou všechny prvky vhodné pro funkčnost dle jednotlivých kritérií (funkce, služby, protokoly, podporované nástroje apod.) Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení. Hodnotí se návrh a postup výběru prvku dle vhodnosti kritérií.
Aktivita v aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer). Úkol je splněn za předpokladu, že v simulaci bude počítačová topologie zcela funkční, koncová zařízení budou komunikovat mezi sebou a použité nástroje jasně popisují komunikační protokoly TCP/IP. Za každé nefunkční zařízení, nevhodně použitý nástroj a špatná volba protokolu se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák chybu na doporučení učitele odstraní. Pokud ani poté nebude celá síťová topologie funkční a správně zvoleny služby pro důkaz volby správných protokolů, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek.
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
CCNA R&S: Introduction to Networks
CCNA R&S: Routing and Switching Essentials
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miloslav Penc. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.