Posloupnosti a finanční matematika
MA-m-4/AJ35
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
Procenta v praxi – cenné papíry, akcie
Procenta v praxi
28
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou znalosti a dovednosti získané v modulech Operace s čísly, Číselné a algebraické výrazy, Rovnice a nerovnice, Funkce.
Vzdělávací modul Posloupnosti a finanční matematika je určen žákům oborů M/L0, kteří mají v průběhu studia alespoň deset hodin matematiky. Modul navazuje na znalosti z modulů Operace s čísly, Rovnice a nerovnice, Funkce. Žáci se v tomto modulu seznámí s posloupností jako zvláštním případem funkce, s aritmetickou a geometrickou posloupností. Osvojené poznatky pak aplikují na úlohy z běžného života a z oboru vzdělání. Následně je využívají při řešení úloh z finanční matematiky, se kterými se setkávají v praxi.
Obsahový okruh:
Vzdělávací modul má za úkol nejprve žáky seznámit s posloupnostmi, aritmetickou a geometrickou posloupností a jejich využitím při řešení úloh z běžného života a z oboru vzdělání. V rámci tohoto modulu se žáci seznámí i se základními pojmy finanční matematiky a budou provádět výpočty, které se týkají úročení, spoření, odpisů, splácení dluhu, změny cen zboží, výpočtu DPH a placení daní.
Při práci vhodně používají digitální technologie, matematický software a zdroje informací.
Žák
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jednak průběžně, ale hlavně v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu, schopnosti aplikovat poznatky v praxi.
Hodnocení musí motivovat žáky k dalšímu zlepšování.
Učitel kombinuje různé metody ověřování:
V rámci hodnocení je nutné posoudit, zda výsledek je správný jak z matematického, tak i věcného hlediska. Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval.
Hodnocení body:
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–90 bodů … výborný
89–75 bodů … chvalitebný
74–50 bodů … dobrý
49–33 bodů … dostatečný
32–0 bodů … nedostatečný
O. Odvárko: Posloupnosti a finanční matematika. Prometheus, Praha. ISBN 80-7196-239-2.
F. Jirásek a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 2. část. Prometheus, Praha. ISBN 80-7196-322-4.
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk: Aplikované úlohy z matematiky formou žákovských miniprojektů, NÚV
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
Tento modul je povinným modulem pro všechny studijní obory M/L0.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Olga Wintrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.