VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Požární ochrana - E
Kód modulu
99-m-3/AJ07
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní požadavky nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání E a bude realizován jako odborný průřezový. Žák získá základní vědomosti o problematice požární ochrany. Zejména pak získá stěžejní informace aplikovatelné jak v osobním životě, tak i pro výkon svého budoucího povolání. Samostatně bude schopen vyhodnotit situace rizikové z pohledu vzniku požáru a adekvátně na ně reagovat. V neposlední řádě žák získá základní informace z oblasti požární bezpečnosti staveb (evakuace, záchrana při hrozícím nebezpečí).
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Žák:
- na příkladech uvede nejčastější rizika v souvislosti s výkonem daného povolání
- rozdělí základní hořlavé látky
- vysvětlí nejčastější příčiny vzniku požáru a z toho plynoucí zásady
- na příkladu vysvětlí evakuaci z místa ohrožení
- charakterizuje obecné zásady přerušení hoření a vysvětlí účel přenosných hasicích přístrojů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Nejčastější rizika v souvislosti s výkonem daného povolání
- Přímá rizika při výkonu daného povolání v jednotlivých profesích
- Rizika spojená s nedodržením zásad bezpečnosti práce
- Vedlejší rizika spojená s profesí při dodržení všech zásad bezpečnosti
- Hořlavé látky a jejich základní vlastnosti
- Dělení hořlavin
- Základní vlastnosti hořlavin (PTCH)
- Možnosti vzniku požárů a jeho nejčastější příčiny
- Definování prostorů s riziky vzniku požárů
- Definování rizikových činností
- Problematické oblasti lidské činnosti
- Evakuace z místa ohrožení v případě vzniku požáru
- Rozdíl mezi evakuací a záchranou
- Shromaždiště osob po evakuaci
- Únikové cesty
- Obecné zásady přerušení hoření a přenosné hasicí přístroje
- Seznámení se základními druhy hasebních prostředků
- Principy hašení požárů
- Druhy přenosných hasicích přístrojů
- Zásady použití hasicích přístrojů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Na příkladech uvede nejčastější rizika v souvislosti s výkonem daného povolání
- ve spolupráci s učitelem na příkladech uvede nejčastější rizika v souvislosti s výkonem daného povolání, například riziko popálení při hašení požáru, možnost udušení při větší koncentraci CO2 pokud se pohybuje v silně zakouřeném prostoru bez kyslíkového přístroje, nebezpečí výbuchu, pokud se nachází ve skladu tlakových lahví ke svařování, riziko popálení při vaření, atd.
- ve skupině žáků samostatně vysvětlí, které rizika mohou nastat při výkonu jeho povolání a jak je možné jim zabránit
- Dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- při výkonu své práce dodržuje právní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- používá předepsané osobní ochranné pracovní pomůcky a ochranná zařízení
- Rozdělí základní hořlavé látky
- ve spolupráci s učitelem rozdělí hořlavé látky podle skupenství
- ve skupině žáků odvodí kritéria nebezpečnosti hořlavých látek na základě jejich vlastností
- ve spolupráci s učitelem odhalí chybovost a sjedná její nápravu
- Vysvětlí nejčastější příčiny vzniku požáru a z toho plynoucí zásady
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje trojúhelník hoření a popíše z něj plynoucí podmínky pro vznik a přerušení hoření
- samostatně nebo ve skupině žáků vysvětlí, které jevy mohou vést ke vzniku požáru
- ve skupině žáků popíše možnosti rozšiřování požáru jak v objektech, tak i na volném prostranství a vysvětlí faktory, které šíření ovlivňují
- ve spolupráci s učitelem vyjmenuje a popíše základní typy prostorů a objektů s možnými riziky vzniku požárů
- diskutuje o možných rizicích ve skupině žáků
- Na příkladu vysvětlí evakuaci z místa ohrožení
- ve spolupráci s učitelem popíše vhodné únikové cesty
- diskutuje na vybrané téma se žáky
- ve spolupráci s učitelem na příkladu vysvětlí evakuační plán
- Charakterizuje obecné zásady přerušení hoření a vysvětlí účel přenosných hasicích přístrojů
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí obecné zásady přerušení hoření
- samostatně nebo ve skupině žáků uvede příklady přerušení hoření
- učitel vysvětlí vybrané typy hasicích přístrojů a vysvětlí jejich podstatu
- žáci samostatně nebo ve skupině žáků uvedou vybrané typy hasicích přístrojů a charakterizují jejich použití
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení: v teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- hořlavé látky a jejich základní vlastnosti – 1 otázka
- možnosti vzniku požárů a jeho nejčastější příčiny – 1 otázka
- evakuace z místa ohrožení v případě vzniku požáru – 1 otázka
- obecné zásady přerušení hoření a přenosné hasicí přístroje –
1 otázka
Praktické zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou popisu jednotlivých částí hasicího přístroje a popíše, jak lze tento přístroj v případě požáru použít.
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení: žák získá maximálně 8 bodů, uspěl při dosažení minimálně 4 bodů. Za každou správně zodpovězenou otázku žák získá 2 body. Učitel může uznat i část správně zodpovězené otázky.
Praktické zkoušení: žák získá maximálně 5 bodů. Uspěl při dosažení minimálně 2 bodů.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
Červená řada publikací vydaných v rámci SPBI , jedná se např. o Základy požární ochrany, ISBN 80-86634-76-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jakub Škoda, Filip Nos. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.