Detail modulu Omáčky

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Omáčky

Kód modulu

65-m-2/AI97

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby

65-51-E/02 Práce ve stravování

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní tepelné úpravy

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je zaměřen na přípravu omáček. Žáci se seznámí s charakteristikou a přípravou různých druhů teplých a studených omáček. Po absolvování modulu bude žák schopen charakterizovat a připravit jednotlivé druhy omáček.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje význam omáček a popíše jejich rozdělení,
  • popíše zásady pro přípravu omáček, jejich zahuštění, zjemnění a ochucení,
  • charakterizuje jednotlivé typy bílých a hnědých omáček, popíše jejich postupy,
  • charakterizuje a popíše postupy přípravy omáček k vařenému hovězímu masu,
  • vyjmenuje studené omáčky a popíše jejich úpravu a použití,
  • připravuje základní studené a teplé omáčky a dresinky.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Význam a rozdělení omáček
  2. Zásady pro přípravu omáček
    • Zahuštění
    • Zjemnění
    • Ochucení
  3. Základní omáčky teplé hrubé, bílé
    • Bešamel
    • Velouté
  4. Základní omáčky teplé hrubé, tmavé
    • Španělská omáčka
    • Demiglace
  5. Základní omáčky teplé jemné, bílé
    • Holandská omáčka
  6. Teplé omáčky k vařenému hovězímu masu
  7. Studené omáčky
    • Vinaigrette
    • Majonézové omáčky
  8. Dresinky
  9. Ostatní omáčky
    • Chilli sauce, Chutneys, Sójová omáčka, Worcester, Tabasco

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výuka probíhá v odborné učebně za využití názorných pomůcek a informačních a komunikačních technologií (PC, dataprojektor) a v učebně odborného výcviku.

Ve výuce se doporučuje kombinovat uvedené metody výuky:

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s textem.

Metody názorně-demonstrační:

  • projekce statická a dynamická,
  • názorné ukázky.

Metody praktické:

  • instruktáž,
  • nácvik pracovních dovedností,
  • příprava omáček.

Žák v rámci teoretické výuky:

  • charakterizuje význam omáček a popíše jejich rozdělení,
  • popíše zásady pro přípravu omáček, jejich zahuštění, zjemnění a ochucení,
  • charakterizuje a popíše postup přípravy základních omáček Bešamel a Velouté,
  • charakterizuje a popíše postup přípravy základních omáček Demiglace a Španělské omáčky,
  • charakterizuje a popíše postup přípravy základní Holandské omáčky,
  • vyjmenuje omáčky odvozené z omáček základních,
  • popíše postup přípravy tradičních omáček k vařenému hovězímu masu,
  • charakterizuje a popíše postup přípravy studených omáček,
  • charakterizuje dresinky a uvede jejich použití,
  • charakterizuje ostatní omáčky průmyslově vyráběné a uvede jejich využití,
  • aktivně se zapojuje do výuky, vyhledává informace v učebnici a odborných knihách, odpovídá na průběžné kontrolní otázky vyučujícího, zpracovává a předkládá zadané úkoly,
  • pro osvojení učiva pracují žáci ve skupinách nebo individuálně, pravidelně si učivo opakují a uvědomují si souvislosti mezi jednotlivými obsahovými okruhy.

Žák v rámci praktické výuky:

  • volí vhodný technologický postup pro přípravu omáčky,
  • používá vhodné suroviny,
  • normuje dané omáčky na stanovený počet porcí dle zadané receptury,
  • převezme suroviny a smyslově zkontroluje jejich kvalitu a nezávadnost,
  • vykoná přípravné práce, pracuje ekonomicky za použití vhodného technologického vybavení,
  • připraví omáčky s typickými požadovanými vlastnostmi,
  • volí vhodný inventář pro servis omáčky,
  • provádí estetickou úpravu omáčky, zkontroluje kvalitu, hmotnost a smyslově zhodnotí omáčku před expedicí,
  • charakterizuje připravované omáčky a uvede možnosti podávání konkrétních omáček,
  • provádí úklid pracoviště v průběhu práce i po ukončení,
  • v průběhu pracovních činností dodržuje zásady BOZP a hygienické předpisy.

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

V rámci teoretického vyučování:

Písemné a ústní zkoušení.

Samostatná práce žáků: referát.

Ověřování dosažených výsledků je realizováno písemnou a ústní zkouškou. Hodnoceno je využívání odborné terminologie a věcná správnost odpovědí.  

Ověřované okruhy:

  • význam a rozdělení omáček,
  • zásady pro přípravu omáček,
  • základní omáčky teplé, hrubé,
  • základní omáčky teplé, jemné,
  • teplé omáčky k vařenému hovězímu masu,
  • studené omáčky,
  • dresinky.

V rámci praktického vyučování žák samostatně připraví dvě různé omáčky dle zadání učitele.

Při plnění úkolu je žák hodnocen v oblastech:

  • dodržování BOZP a hygieny,
  • normování,
  • organizace práce,
  • dodržení technologického postupu,
  • vzhled, konzistence a chuť hotového pokrmu,
  • způsob servisu, estetika a prezentace hotového pokrmu.

Kritéria hodnocení

Pro splnění modulu je tolerance maximální absence do 20 %.

V rámci teoretického vyučování žák absolvuje písemné a ústní zkoušení, a to minimálně:

  • 1x písemné zkoušení,
  • 1x ústní zkoušení,
  • 1x referát na zadané téma.

Bodové hodnocení pro písemné testy:

100 – 91 % výborný

90 – 81 % chvalitebný

80 – 51 % dobrý

50 – 31 % dostatečný

30 – 0 % nedostatečný.

V rámci praktického vyučování žák samostatně připraví dvě různé omáčky dle zadání učitele.

Při plnění úkolu je žák hodnocen v oblastech:

  • dodržování BOZP a hygieny,
  • normování,
  • organizace práce,
  • dodržení technologického postupu,
  • vzhled, konzistence a chuť hotového pokrmu,
  • způsob servisu, estetika a prezentace hotového pokrmu.

Žák je hodnocen známkou a slovně.

Při hodnocení se uplatňuje sebehodnocení a individuální přístup k žákovi se specifickými poruchami učení.

Doporučená literatura

RUNŠTUK, Jaroslav. Receptury teplých pokrmů. 7. vydání. Divec: R plus, 2015. ISBN 978-80-904093-2-3.

SEDLÁČKOVÁ, Hana a Pavel OTOUPAL. Technologie přípravy pokrmů 1: učebnice pro střední odborná učiliště, učební obory kuchař-kuchařka, kuchař-číšník, číšník-servírka a pro hotelové školy. 3., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2004. 85 s. ISBN 80-7168-91.

ŠINDELKOVÁ, Alena, Ivana VYBÍRALOVÁ a Ludmila ČERMÁKOVÁ. Kuchařské práce: technologie: učebnice pro odborná učiliště. 1. vyd. Praha: Parta, 2001. ISBN 80-7320-016-3.

Poznámky

Doporučené rozvržení hodin:

  • teoretické vyučování: 12 hodin
  • praktické vyučování: 12 hodin

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Kučera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné