VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Organizace práce v ubytovacím a stravovacím zařízení
Kód modulu
65-m-2/AI82
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Organizace práce v ubytovacím zařízení
Organizace práce ve stravovacím zařízení
Obory vzdělání - poznámky
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
65-51-E/02 Práce ve stravování
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je zaměřen na organizaci práce v ubytovacím a stravovacím zařízení. Žáci se seznámí s charakteristikou a druhy ubytovacích a stravovacích zařízení, klasifikací hotelů, organizační strukturou hotelového a restauračního provozu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a popíše význam ubytovacích zařízení,
- vyjmenuje druhy ubytovacích zařízení,
- popíše organizační strukturu hotelového a restauračního provozu,
- popíše management hotelového provozu,
- charakterizuje pracovní náplň jednotlivých zaměstnanců hotelového a restauračního provozu,
- popíše přípravu pracoviště v hotelu a restauraci,
- popíše úklid pracoviště po ukončení provozu,
- charakterizuje a popíše význam stravovacích zařízení,
- popíše druhy stravovacích zařízení,
- popíše posloupnost prací v restauračním provozu.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Ubytovací zařízení
- Charakteristika a význam ubytovacích zařízení
- Druhy ubytovacích zařízení
- Organizace práce v hotelu
- Klasifikace hotelů
- Organizační struktura hotelového provozu
- Management hotelového provozu
- Pracovní náplň jednotlivých zaměstnanců
- Příprava pracoviště v hotelu
- Úklid pracoviště po ukončení provozu
- Stravovací zařízení
- Charakteristika a význam stravovacích zařízení
- Druhy stravovacích zařízení
- Organizace práce v restauraci
- Organizační struktura restauračního provozu
- Pracovní náplň jednotlivých zaměstnanců
- Příprava pracoviště
- Posloupnost prací a časový harmonogram
- Úklid pracoviště po ukončení provozu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výuky probíhá formou výkladu s využitím prezentací, včetně demonstrativních ukázek. Žáci se zapojují do diskuze, připravují prezentace či referáty k jednotlivým tématům, podílí se o své poznatky a zkušenosti se spolužáky. Pro podporu výuky jsou doporučené exkurze do hotelových či restauračních provozů, návštěvy odborníků z praxe a diskuze s nimi.
Žák:
- charakterizuje ubytovací zařízení,
- klasifikuje druhy hotelů a uvádí rozdíly mezi jednotlivými skupinami,
- popíše organizační strukturu hotelového a restauračního provozu,
- popíše management hotelového provozu,
- charakterizuje pracovní náplň jednotlivých zaměstnanců hotelového a restauračního provozu,
- popíše přípravu pracoviště v hotelu a restauraci,
- popíše úklid pracoviště po ukončení provozu,
- charakterizuje a popíše význam stravovacích zařízení,
- popíše druhy stravovacích zařízení,
- popíše posloupnost prací v restauračním provozu,
- aktivně se zapojuje do výuky, vyhledává informace v učebnici a odborných knihách, odpovídá na průběžné kontrolní otázky vyučujícího, zpracovává a předkládá zadané úkoly,
- pro osvojení učiva pracují žáci ve skupinách nebo individuálně, pravidelně si učivo opakují a uvědomují si souvislosti mezi jednotlivými obsahovými okruhy.
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.
Hodnoceno je využívání odborné terminologie a věcná správnost odpovědí.
Ověřování teoretických znalostí formou písemného nebo elektronického testu s otevřenými i uzavřenými odpověďmi.
Samostatná práce žáků: referát.
Témata pro písemné a ústní zkoušení:
- charakteristika, význam a druhy ubytovacích zařízení,
- klasifikace hotelů,
- management hotelu,
- pracovní náplň jednotlivých zaměstnanců,
- příprava a úklid pracoviště v hotelovém provozu
- charakteristika, význam a druhy stravovacích zařízení,
- organizační struktura restauračního provozu,
- posloupnost prací v restauračním provozu,
- příprava a úklid pracoviště v restauračním provozu.
Kritéria hodnocení
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu, úroveň propojení souvislostí příslušného učiva na učivo v dalších odborných předmětech.
Za splněný se považuje modul, pokud žák:
- splní 80% docházku do výuky,
- absolvuje písemné zkoušení,
- absolvuje ústní zkoušení,
- zpracuje referát na zadané téma.
Kritéria při vyhodnocení testů:
100 % - 91 % výborný
90 % - 81 % chvalitebný
80 % - 51 % dobrý
50 % - 31 % dostatečný
30 % - 0 % nedostatečný.
Žák je hodnocen známkou a slovně.
Při hodnocení se uplatňuje sebehodnocení a individuální přístup k žákovi se specifickými poruchami učení.
Doporučená literatura
METZ, Reinhold, Hermann GRÜNER a Thomas KESSLER. Restaurace a host: základní odborné vědomosti: restaurace, hotel, kuchyně. Praha: Europa-Sobotáles, 2008. ISBN 978-80-86706-18-4
ŠEBELOVÁ, Marie a Jaromír HORNÍK. Zařízení závodů: učebnice pro odborná učiliště: obor kuchařské práce. 2. vyd. Praha: Parta, 2010. ISBN 978-80-7320-153-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Kučera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.