Detail modulu Mikroprocesorová technika 32 bitů

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Mikroprocesorová technika 32 bitů

Kód modulu

18-m-4/AA76

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

18 - Informatické obory

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Režimy čítače T0 u KL46Z

Komunikační periferie mikrokontroléru KL46Z

Mikrokontrolér ARM - KL46Z

AD a DA převodníky mikrokontroléru KL46Z

Obory vzdělání - poznámky

18-20-M/01 – Informační technologie

26-41-M/01 – Elektrotechnika

Délka modulu (počet hodin)

60

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Úspěšné absolvování modulu Mikroprocesorová technika 8 bitů ve 3. Ročníku. Zvládnutí programovacího jazyka C.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti mikrokontolérů ARM a jejich historií. Žáci se naučí pracovat s mikrokontroléry s architekturou řady Cortex M, s výběrem a použitím vývojového prostředí a s praktickou tvorbou programu ve vyšším programovacím jazyku podle zadání

Očekávané výsledky učení

Žák získá kompetence k řešení problémů a odborné kompetence. Navázáno v RVP na:

- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky

- algoritmizovali úlohy a tvořili aplikace v některém vývojovém prostředí

Žák:

  1. charakterizuje mikrokontroléry ARM, např. řadu s jádrem Cortex M
  2. má přehled o dostupných vývojových prostředích a umí pracovat s kritérii pro jejich volbu
  3. popíše výbavu vybraného typu mikrokontroléru
  4. vybere mikrokontrolér podle zamýšleného nasazení
  5. vybere mikrokontrolér podle kritérií v zadání
  6. pracuje s periferií typu port a jeho konfigurací
  7. popíše význam a funkci periferie typu systémový čítač
  8. nastaví konfiguraci systémového čítače dle zadání
  9. popíše význam a funkci periferií typu čítač
  10. nastaví konfiguraci daného čítače v požadovaném módu
  11. popíše význam a funkci periferie typu UART
  12. nastaví konfiguraci periferie UART
  13. popíše význam a funkci periferie typu I2C
  14. nastaví konfiguraci periferie I2C
  15. popíše význam a funkci periferie typu AD převodník
  16. nastaví konfiguraci AD převodníku
  17. popíše význam a funkci periferie typu DA převodník
  18. nastaví konfiguraci DA převodníku
  19. vybere a používá vývojové prostředí
  20. charakterizuje význam a funkci knihoven
  21. vytváří vlastní knihovny
  22. charakterizuje význam a funkci přerušení
  23. prakticky využívá přerušení
  24. vytvoří požadovaný program ve vyšším programovacím jazyku, rozvine jej podle zadání

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy:

  1. mikrokontroléry ARM (např. s jádrem Cortex M)
  2. mikrokontroléry ARM, výběr vhodného typu
  3. standardní a obvyklé typy periferií
  4. výběr a použití vývojového prostředí
  5. tvorba programu, knihoven, obsluhy přerušení, obsluhy periferií ve vyšším programovacím jazyku

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení:

  • frontální vyučování
  • praktické osvojení použití vývojového prostředí
  • samostatná práce se zadáním programu

Učební činnosti:

  • charakterizuje mikrokontroléry ARM dle řady prezentací a předvedením technické dokumentace
  • vybere mikrokontrolér ARM dle zadání s využitím technické dokumentace
  • popíše funkci a konfiguruje standardní a obvyklé typy periferií s využitím technické dokumentace
  • vybere, konfiguruje a použije vývojové prostředí předvedením postupu při založení projektu, jeho tvorbě a ověření
  • vytvoří knihovny a hlavní program včetně obsluhy přerušení a obsluhy periferií podle konkrétního zadání

Zařazení do učebního plánu, ročník

Modul doporučen k využití ve 4. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktické zkoušení

vytvoření programu ve vyšším programovacím jazyku

  • s obsluhou portů,
  • s aplikací systémového čítače,
  • využitím čítačů,
  • konfigurací a obsluhou přerušení,
  • komunikací UART,
  • komunikací I2C,
  • AD převodníkem,
  • efektivita-kvalita programu z pohledu spotřeby energie, času nebo jiných zdrojů.

praktické předvedení programu

Kritéria hodnocení

Prospěl na výborný:

Úplný a správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Praktické předvedení programu. 

Prospěl na chvalitebný:

Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Chybí řešení jedné předepsané periferie. Praktické předvedení programu. 

Prospěl na dobrý:

Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Chybí řešení jedné předepsané periferie. Chybné řešení konfigurace nebo obsluhy přerušení. Praktické předvedení programu. 

Prospěl na dostatečný:

Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Vyřešena pouze obsluha portu. Praktické předvedení programu. 

Neprospěl:

Chybné a neúplné řešení programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku nebo nepředvedení programu.

Doporučená literatura

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné