VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Mikroprocesorová technika 32 bitů
Kód modulu
18-m-4/AA76
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Režimy čítače T0 u KL46Z
Komunikační periferie mikrokontroléru KL46Z
Mikrokontrolér ARM - KL46Z
AD a DA převodníky mikrokontroléru KL46Z
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
26-41-M/01 – Elektrotechnika
Délka modulu (počet hodin)
60
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování modulu Mikroprocesorová technika 8 bitů ve 3. Ročníku. Zvládnutí programovacího jazyka C.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti mikrokontolérů ARM a jejich historií. Žáci se naučí pracovat s mikrokontroléry s architekturou řady Cortex M, s výběrem a použitím vývojového prostředí a s praktickou tvorbou programu ve vyšším programovacím jazyku podle zadání
Očekávané výsledky učení
Žák získá kompetence k řešení problémů a odborné kompetence. Navázáno v RVP na:
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- algoritmizovali úlohy a tvořili aplikace v některém vývojovém prostředí
Žák:
- charakterizuje mikrokontroléry ARM, např. řadu s jádrem Cortex M
- má přehled o dostupných vývojových prostředích a umí pracovat s kritérii pro jejich volbu
- popíše výbavu vybraného typu mikrokontroléru
- vybere mikrokontrolér podle zamýšleného nasazení
- vybere mikrokontrolér podle kritérií v zadání
- pracuje s periferií typu port a jeho konfigurací
- popíše význam a funkci periferie typu systémový čítač
- nastaví konfiguraci systémového čítače dle zadání
- popíše význam a funkci periferií typu čítač
- nastaví konfiguraci daného čítače v požadovaném módu
- popíše význam a funkci periferie typu UART
- nastaví konfiguraci periferie UART
- popíše význam a funkci periferie typu I2C
- nastaví konfiguraci periferie I2C
- popíše význam a funkci periferie typu AD převodník
- nastaví konfiguraci AD převodníku
- popíše význam a funkci periferie typu DA převodník
- nastaví konfiguraci DA převodníku
- vybere a používá vývojové prostředí
- charakterizuje význam a funkci knihoven
- vytváří vlastní knihovny
- charakterizuje význam a funkci přerušení
- prakticky využívá přerušení
- vytvoří požadovaný program ve vyšším programovacím jazyku, rozvine jej podle zadání
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- mikrokontroléry ARM (např. s jádrem Cortex M)
- mikrokontroléry ARM, výběr vhodného typu
- standardní a obvyklé typy periferií
- výběr a použití vývojového prostředí
- tvorba programu, knihoven, obsluhy přerušení, obsluhy periferií ve vyšším programovacím jazyku
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- praktické osvojení použití vývojového prostředí
- samostatná práce se zadáním programu
Učební činnosti:
- charakterizuje mikrokontroléry ARM dle řady prezentací a předvedením technické dokumentace
- vybere mikrokontrolér ARM dle zadání s využitím technické dokumentace
- popíše funkci a konfiguruje standardní a obvyklé typy periferií s využitím technické dokumentace
- vybere, konfiguruje a použije vývojové prostředí předvedením postupu při založení projektu, jeho tvorbě a ověření
- vytvoří knihovny a hlavní program včetně obsluhy přerušení a obsluhy periferií podle konkrétního zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul doporučen k využití ve 4. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
vytvoření programu ve vyšším programovacím jazyku
- s obsluhou portů,
- s aplikací systémového čítače,
- využitím čítačů,
- konfigurací a obsluhou přerušení,
- komunikací UART,
- komunikací I2C,
- AD převodníkem,
- efektivita-kvalita programu z pohledu spotřeby energie, času nebo jiných zdrojů.
praktické předvedení programu
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
Úplný a správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Praktické předvedení programu.
Prospěl na chvalitebný:
Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Chybí řešení jedné předepsané periferie. Praktické předvedení programu.
Prospěl na dobrý:
Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Chybí řešení jedné předepsané periferie. Chybné řešení konfigurace nebo obsluhy přerušení. Praktické předvedení programu.
Prospěl na dostatečný:
Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku. Vyřešena pouze obsluha portu. Praktické předvedení programu.
Neprospěl:
Chybné a neúplné řešení programu dle zadání ve vyšším programovacím jazyku nebo nepředvedení programu.
Doporučená literatura
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.