Detail modulu Zdvihací, dopravní a manipulační technika

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Zdvihací, dopravní a manipulační technika

Kód modulu

23-m-3/AI76

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-51-H/01 Strojní mechanik

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-52-H/01 Nástrojař

Délka modulu (počet hodin)

40

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování 2.ročníku uvedených oborů.

Základní znalosti o strojních součástech a spojování součástí.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání znalostí a dovedností o konstrukci a funkci jednotlivých druhů zdvihací, dopravní a manipulační techniky. Žák získá přehled o možnostech použití této techniky v praxi výrobního podniku nebo soukromém podnikání.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozliší druhy strojů podle jejich použití, ke každému vysvětlí jeho základní znaky, typické použití v praxi
  • rozliší stroje pro dopravu tuhých, kapalných a plynných látek
  • volí druh stroje pro daný typ dopravovaného materiálu 
  • vysvětlí princip daného stroje a načrtne jeho jednoduché schéma
  • vyhledá v technické literatuře parametry strojů podle zadaných požadavků
  • pracuje samostatně

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Zdvihací, dopravní a manipulační technika

  1. zdviháky
  2. navíjedla a kladkostroje
  3. visuté kočky a jeřáby
  4. výtahy
  5. dopravníky
  6. vozíky a automobily
  7. čerpadla
  8. kompresory a vývěvy
  9. dmychadla a ventilátory

Učební činnosti žáků a strategie výuky

1. Teoretická část:

Výklad, prezentace na téma:

  • druhy zdvihací, dopravní a manipulační techniky

Bádání:

  • samostatnou prací či domácím úkolem porovnat použití jednotlivých skupin strojů

2. Praktická část:

  • žáci v rámci praktického vyučování se seznámí s  jednotlivými stroji ve skutečnosti při jejich činnosti

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

1. Teoretická část:

  • písemné ověření odborných znalostí formou testu s otázkami na konstrukci a funkci jednotlivých druhů zdvihací, dopravní a manipulační techniky

2. Praktická část:

  • ověření znalostí a dovedností soubornou modulární prací s vypracováním návrhu stroje pro danou pracovní činnost

Kritéria hodnocení

1. Teoretická část:

Písemné přezkoušení

Maximálně 100 bodů na úspěšné absolvování modulu 55 bodů

2. Praktická část:

Maximálně 200 bodů na úspěšné absolvování modulu 110 bodů

Doporučená literatura

Poznámky

Doporučené rozvržení hodin pro obory vzdělání 23-51-H/01, 23-56-H/01:

  • teoretické vyučování: 31 hodina
  • praktické vyučování: 9 hodin

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Opravil. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné