VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technologie pěstování okopanin
Kód modulu
41-m-4/AI62
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Okopaniny
Profesní kvalifikace
Agronom pro okopaniny
(kód: 41-096-M)
Platnost standardu od
01. 12. 2015
Obory vzdělání - poznámky
- 41-41-M/01 Agropodnikání
- 41-51-H/01 Zemědělec-farmář
- 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Moduly Meteorologie a životní prostředí rostlin, Půda a její zpracování, Osivo a sadba, Výživa a hnojení rostlin
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje základní vědomosti a dovednosti týkající se pěstování okopanin. Učivo vytváří prostor pro aplikaci přírodovědných poznatků. Poznání zákonitostí vztahů mezi biotickými a abiotickými procesy umožní pochopit smysl základních opatření uplatňovaných při technologických procesech při pěstování okopanin.
Modul navazuje na získané poznatky v modulech uvedených ve vstupních požadavcích. Využívány jsou také poznatky z ekonomiky. Žáci budou připravováni pro složení zkoušky z profesní kvalifikace 41-096-M Agronom pro okopaniny.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci Agronom pro okopaniny (kód: 41-096-M).
Žák:
- Charakterizuje okopaniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- Charakterizuje výživu a hnojení okopanin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj okopanin
- Navrhuje technologický postup pěstování okopanin
- Charakterizuje škodlivé činitele v okopaninách a ošetřování proti nim
- Charakterizuje sklizeň a posklizňové úpravy okopanin
Kompetence ve vazbě na NSK
41-096-M Agronom pro okopaniny:
- Charakteristika okopanin a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- Organizace výživy a hnojení s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj okopanin
- Návrh technologického postupu pěstování okopanin
- Diagnostika škodlivých činitelů v okopaninách a ošetřování proti nim
- Organizace sklizně a posklizňové úpravy okopanin
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- současná situace pěstování okopanin v ČR a ve světě,
- význam a biologické vlastnosti okopanin
- plán hnojení a ochrany okopanin před chorobami a škůdci
- základní zpracování půdy pro okopaniny
- předseťová příprava pro okopaniny
- hnojení okopanin
- setí a sázení okopanin
- ošetřování porostů okopanin
- sklizeň okopanin
- posklizňová úprava okopanin
- skladování okopanin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- sledování výukového videa
Metody dovednostně praktické:
- během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Učební činnosti
Žák:
1. Charakterizuje okopaniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- sleduje odborný výklad a prezentaci učitele věnující se charakteristice a poznávání jednotlivých druhů okopanin pěstovaných v ČR
- vyjmenovává druhy okopanin a přiřazuje jejich možné využití
- připravuje se na poznávání okopanin s využitím vzorků semen, herbářových položek, obrázků a fotografií
- určuje semena a rostliny v různých vývojových fázích
- porovnává nároky jednotlivých okopanin na stanoviště
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
2. Charakterizuje výživu a hnojení okopanin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj okopanin
- seznámí se s požadavky na živiny okopanin
- seznámí se se vzorky hnojiv a jejich použitím v rámci pěstování okopanin
- spolupracuje na přípravě plánu hnojení pro konkrétní pozemek - při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
3. Navrhuje technologický postup pěstování okopanin
- sleduje prezentaci a odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text se zásadami zemědělské praxe, prezentace, pracovní listy k pěstování okopanin)
- pracuje se získanými informacemi, pracuje na návrhu technologického postupu se spolužáky
- prezentuje technologický postup a zdůvodní řešení před třídou
4. Charakterizuje škodlivé činitele v okopaninách a ošetřování proti nim
- seznamuje se, popisuje a určuje základní škodlivé činitele v porostech jednotlivých druhů okopanin (s využitím obrázků, fotografií, atlasů chorob a škůdců, v porostu)
- posuzuje stav porostu okopanin na konkrétním pozemku, vyjmenovává a navrhuje možná opatření v ochraně rostlin, včetně mechanických zásahů
- podle pokynu provádí zadané zákroky v porostu
5. Charakterizuje sklizeň a posklizňové úpravy okopanin
- seznámí se s termíny sklizně vybraných okopanin a jejich výnosem
- vyhodnotí dosahované výnosy okopanin
- popíše technologii sklizně okopanin s využitím obrázků a textů
- vykonává určené sklizňové práce a učí se je organizovat
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve druhém nebo třetím ročníku. Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech pěstování rostlin a praxe nebo odborný výcvik (v případě předmětového uspořádání ŠVP). Doporučuje se vyučovat ve druhém nebo třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami.
Ústní zkoušení:
Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen. Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.
V rámci výuky praxe jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost. Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování činností v rostlinné výrobě a vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu.
Kritéria hodnocení
- Žák vyjmenuje 5 druhů okopanin a vysvětlí jejich využití
- Žák rozpozná okopaniny v různých vývojových fázích
- Žák popíše nároky jednotlivých druhů okopanin na stanoviště včetně vlivu na životní prostředí
- Žák vysvětlí vliv půdních a povětrnostních podmínek na produkci okopanin
- Žák navrhne sortiment hnojiv pro základní hnojení s ohledem na plánovaný výnos a výsledek AZP
- Žák popíše přihnojení okopanin za vegetace včetně listových hnojiv a stanoví vhodnou vývojovou fázi dané rostliny k přihnojení
- Žák popíše vhodnost aplikace organického hnojení k okopaninám
- Žák navrhne plán hnojení s ohledem na stanoviště, průběh vegetace a růst a vývoj okopanin na konkrétním pozemku
- Žák popíše technologii pro založení porostů a pěstování zadaných okopanin
- Žák popíše zařazení okopanin do osevního postupu
- Žák popíše zásady správné zemědělské praxe pro pěstování okopanin
- Žák popíše vhodnost a podmínky pro ekologickou produkci okopanin
- Žák popíše a určí základní škodlivé činitele v porostech jednotlivých druhů okopanin
- Žák posoudí stav porostu okopanin na konkrétním pozemku a navrhne opatření v ochraně rostlin, včetně mechanických zásahů a zadá pokyn k provedení konkrétního zákroku v porostu
- Žák popíše systém integrované ochrany pro okopaniny
- Žák stanoví systém ochrany rostlin proti danému škůdci s ohledem na ochranu včel
- Žák uvede vhodný termín sklizně brambor, cukrovky a krmné řepy a odhadne jejich výnos
- Žák popíše technologii sklizně okopanin a zadá instrukce k provedení sklizně
- Žák popíše kontrolu kvality provedených sklizňových prací
- Žák popíše posklizňovou úpravu okopanin
- Žák popíše požadavky na skladování okopanin
- Žák vyjmenuje povinné údaje v záznamech o používání přípravků na ochranu rostlin, provede záznam aplikace přípravku na ochranu rostlin do předložené evidence
- Žák charakterizuje vedení evidence hnojiv
- Žák vyhledá zadaný blok/díl půdního bloku ve veřejném registru půdy (LPIS)
- Žák charakterizuje klady a zápory pěstování okopanin v rámci různých typů hospodaření
- Žák určí jednotlivé nákladové položky pěstování okopanin
- Žák uvede výkupní požadavky na okopaniny
Pro splnění modulu je vyžadována úspěšnost minimálně 50 %.
Doporučená literatura
KUCHTÍK, František. Pěstování rostlin 2: celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Třebíč: FEZ, 1995. ISBN 80-901789-1-X.
Pěstování rostlin I., 1999, Credit, 80-902295-7-3
Poznámky
(16 hodin teorie, 16 hodin praxe)
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.