VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Mikroprocesorová technika 8 bitů
Kód modulu
18-m-4/AA74
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Režimy čítače/časovače T1 u ATmega2560
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
26-41-M/01 – Elektrotechnika
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Číslicová technika ve 2. ročníku
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti 8 bitových mikrokontrolérů. Žáci se naučí pracovat s mikrokontroléry, s použitím vývojového prostředí a s praktickou tvorbou programu v asembleru a jazyku C podle zadání.
Očekávané výsledky učení
Žák získá kompetence k řešení problémů a odborné kompetence. Navázáno v RVP na:
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- algoritmizovali úlohy a tvořili aplikace v některém vývojovém prostředí
Žák:
- charakterizuje a popíše princip 8 bitových mikrokontrolérů AVR
- pracuje s instrukčním souborem mikrokontroléru řady AVR
- pracuje s definičním souborem mikrokontroléru (např. ATmega 2560)
- popíše význam a funkci periferie typu port
- pracuje s periferií typu port a jeho konfigurací
- popíše význam a funkci periferií typu čítač/časovač
- pracuje s periferií typu čítač/časovač a konfigurací jeho módů
- popíše význam a funkci periferií typu UART
- pracuje s periferií typu UART a jeho konfigurací
- popíše význam a funkci periferie typu I2C
- pracuje s periferií typu I2C a jeho konfigurací
- používá vývojové prostředí
- popíše význam použití podprogramu, přerušení a zásobníku
- vytvoří „nejjednodušší“ program v asembleru nebo jazyku C, rozvine jej podle zadání
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- princip mikrokontroléru
- instrukční soubor mikrokontroléru
- definiční soubor mikrokontroléru
- standardní a obvyklé typy periferií
- použití vývojového prostředí
- tvorba programu, podprogramu, obsluhy přerušení, obsluhy periferií v asembleru a v jazyku C
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- praktické osvojení použití vývojového prostředí
- samostatná práce se zadáním programu
Učební činnosti:
- charakterizuje mikrokontrolér a s použitím blokového schématu popíše jeho funkci
- definuje úlohu instrukčního souboru, vysvětlí význam a použití jednotlivých instrukcí
- definuje úlohu definičního souboru, vysvětlí jeho strukturu, význam a použití
- popíše funkci standardních a obvyklých typů periferií
- s využitím instrukčního a definičního souboru konfiguruje standardní a obvyklé typy periferií
- konfiguruje a použije vývojové prostředí předvedením postupu při založení projektu, jeho tvorbě a ověření
- v asembleru vytvoří podprogram, program včetně obsluhy přerušení a obsluhy periferií podle konkrétního zadání
- v jazyku C vytvoří knihovny a hlavní program včetně obsluhy přerušení a obsluhy periferií podle konkrétního zadání
- vytvořený program prakticky ověří
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul doporučen k využití ve 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
- vytvoření programu v asembleru
- s obsluhou portů,
- s využitím čítačů,
- s obsluhou přerušení,
- s komunikací UART
praktické předvedení programu
- vytvoření programu v jazyku C
- s obsluhou portů,
- s využitím čítačů,
- s obsluhou přerušení,
- s komunikací UART,
- s komunikací I2C
praktické předvedení programu,
efektivita-kvalita programu z pohledu spotřeby energie, času nebo jiných zdrojů.
Teoretické znalosti jsou pak hodnoceny správností a úplností programu.
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
Úplný a správný postup při tvorbě programu dle zadání v asembleru i jazyku C. Praktické předvedení programu.
Prospěl na chvalitebný:
Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání v asembleru i jazyku C. Chybí řešení jedné předepsané periferie.
Praktické předvedení programu.
Prospěl na dobrý:
Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání v asembleru nebo v jazyku C. Chybné řešení obsluhy přerušení. Praktické předvedení programu.
Prospěl na dostatečný:
Neúplný, ale správný postup při tvorbě programu dle zadání v asembleru nebo v jazyku C. Vyřešena pouze obsluha portu. Praktické předvedení programu.
Neprospěl:
Chybné a neúplné řešení programu dle zadání v asembleru i v jazyku C nebo nepředvedení programu.
Doporučená literatura
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.