Vytyčování staveb
36-m-3/AI51
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Vytyčování staveb
36-67-E/01 Zednické práce
36-67-H/01 Zedník
36-44-L/51 Stavební provoz
12
30. 04. 2020
Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu jsou znalosti získané ve vzdělávacím modulu Technické zobrazování – názorné zobrazování
Modul obsahuje základy vytyčování. V průběhu modulu budou zopakovány plošné, délkové a úhlové míry. Žáci budou seznámeni se základními pomůckami pro měření a vytyčování. Žákům bude prezentována práce s univerzálním hranolem, křížem, pentagonem a dvojitým pentagonem. Žáci budou provádět vytyčovací úlohy. Mezi základní vytyčovací úlohy jsou zařazeny: vytyčení a prodloužení přímek, vytyčení průsečíku přímek, vytyčení kolmice, vytyčení rovnoběžek, přímé měření délek pásmem, vytyčení úhlu pomocí Pythagorovy věty. Bude jim předvedena práce s nivelačním přístrojem a teodolitem.
Žák:
Vytyčování staveb
Žáci budou formou prezentace seznámeni se základními geodetickými pojmy (nadmořská výška, měřičské body, trigonometrická síť, polohopis, výškopis, katastrální mapa, katastr nemovitostí, katastrální mapa). Součástí učební činnosti žáků bude i opakování modulu za pomocí přípravy vlastní prezentace a formou odborné diskuze.
Doporučení k zařazení do učebního plánu pro 2. ročníky oborů vzdělání 36-67-E/01 Zednické práce, 36-67-H/01 Zedník
Ústně – stručný popis vytyčení jednoduché stavby, pojmenování měřičských pomůcek, vysvětlení důležitosti přesného založení stavby
Písemně – práce s projektovou dokumentací, dopočítání délek, které jsou potřebné pro vytyčení stavby, popis technologického postupu založení jednoduché stavby (výchozí výškový a polohový bod)
V ústní části zkoušky správně a výstižně formulovat odpovědi. Prokázat schopnosti samostatné práce při práci s projektovou dokumentací v písemné části zkoušky.
Hodnocení:
TIBITANZL, Otomar. Stavební technologie I: pro 1. ročník SOU učebního oboru zedník. 6. přepracované vyd. Praha: Sobotáles, 2005, 123 s. ISBN 80-86817-09-1.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Plaček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.