VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technická zařízení budov
Kód modulu
36-m-3/AI47
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
36-47-M/01 Stavebnictví
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-58-H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36-52-H/01 Instalatér
36-44-L/51 Stavební provoz
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Jde o vstupní modul bez nutnosti vazby na předcházející moduly
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Ve vzdělávacím modulu Technická zařízení budov se žák seznámí s problematikou rozvodů vnitřních instalací - vodovodu, kanalizace a plynovodu. Naučí se správně volit materiály pro provedení vnitřních instalací. Získá přehled o zásadách dimenzování vnitřních rozvodů vody, plynu a odvodu dešťových a splaškových vod.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v základních principech úpravy vody
- popíše zásady provedení vodovodní přípojky
- popíše zásady návrhu vnitřního vodovodu zjednodušenou metodou a podle ČSN 75 54 55
- orientuje se v problematice dimenzování velikosti hygienických zařízení
- popíše zásady návrhu vnitřní dešťové kanalizace a možnosti využívání dešťových vod
- popíše hlavní zásady při návrhu a provedení vnitřní kanalizace
- orientuje se ve způsobech čištění odpadních vod i v platné legislativě v této oblasti
- rozlišuje jednotlivé typy stokových sítí
- charakterizuje jednotlivé druhy plynů z hlediska fyzikálních a chemických vlastností a použitelnosti
- orientuje se v právních předpisech a požadavcích na plynové zařízení
- uvede zásady bezpečného připojených plynových spotřebičů na spalinovou cestu
- orientuje se v problematice technických norem a problematice přejímání technických předpisů upravujících požadavky na výrobky, které by mohly ohrozit zdraví lidí a životní prostředí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Technická zařízení budov
- základní charakteristika vody
- vnitřní vodovody
- dimenzování potrubí
- sanitární technika a zařizovací předměty
- vnitřní dešťová kanalizace
- kanalizační přípojky a vnitřní kanalizace
- žumpy, septiky, čistírny odpadních vod
- kanalizace pro veřejnou potřebu
- recyklace odpadních vod
- vlastnosti plynných paliv
- základních zákony, normy a vyhlášky z oblasti vyhrazených plynových zařízení
- navrhování, provádění a připojování plynových spotřebičů a zařízení na spalinovou cestu
- technické požadavky na výrobky dle zákona 22/1997 Sb.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, odborným textem, odborným časopisem, výkresovými podklady
Metody názorně demonstrační:
- čtení stavebních výkresů TZB
- použití diaprojektoru a podkladů v elektronické verzi
- využití názorných příkladů řešení vnitřních instalací z praxe
Při výkladové a teoretické části výuky žák:
- sleduje výklad
- zakresluje a čte TZB v projektové dokumentaci
- navrhuje vhodný materiál pro konkrétní vnitřní rozvod a spočítá spotřebu materiálu
- popíše zásady BOZP při provádění vnitřních rozvodů
Při procvičení a osvojení učiva se žák:
- orientuje ve výkresu TZB, v rozvodu vnitřních instalací
- samostatně vyhledává v katalozích výrobců zařizovací vhodné zařizovací předměty
- pracuje s internetem, kde vyhledá a doporučí vhodný materiál pro zadanou část TZB
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučení k zařazení do učebního plánu pro 3. ročníky oborů vzdělání
36-47-M/01 Stavebnictví
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-58-H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36-52-H/01 Instalatér
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výsledky žáků se kontrolují a hodnotí průběžně. Hodnoceny jsou výkresy TZB na kterých žáci samostatně pracují a to slovním rozborem a následnou známkou. U žáků jsou hodnoceny vědomosti i dovednosti prostřednictvím grafických prací, práce s výkresovou dokumentaci TZB, technickými listy výrobců TZB a znalostí základních ČSN. Na grafických pracích je hodnocena stránka obsahová i estetická.
Kritéria hodnocení
Hodnocení:
- Výborně: vzorná úprava samostatnost i správnost řešení
- Chvalitebně: pěkná úprava a drobné nedostatky řešení
- Dobrý: správnost řešení, ale nevzhledná úprava, s dopomocí, více chyb v řešení
- Dostatečný: nepěkná úprava neúplné řešení, chyby, zakreslování s dopomocí
- Nedostatečný: nečitelné, nevzhledné, podstatné chyby
Doporučená literatura
TIBITANZL, Otomar. Stavební technologie I: pro 3. ročník SOU učebního oboru zedník. 6., přepracované vydání Praha: Sobotáles, 2005, 123 s. ISBN 80-86817-09-1.
Výkresy zdravotních instalací pro 1. a 3. Racek Josef, Novák Vítězslav, Antuška Jaroslav
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Štuknerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.