VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Cena a její využití v marketingové praxi
Kód modulu
63-m-4/AI43
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
64 - Podnikání v oborech, odvětví
Komplexní úloha
Cena a její využití v marketingové praxi
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá obecný přehled o marketingovém mixu, jeho využití v ekonomickém prostředí a komplexní charakteristiku ceny, jakožto jednu ze složek marketingového mixu. Samostatně bude žák schopen definovat pojem cena, stanovit cenu a její cíl při stanovování. Bude také schopen vybrat vhodnou cenovou strategii.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje cenu v rámci marketingového mixu
- vyhodnotí nejvhodnější metodu stanovování ceny
- definuje cíle při stanovování ceny
- zvolí vhodné cenové strategie
- vysvětlí problematiku ceny, včetně cenových triků
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Marketing
- Marketingový mix
- Cena
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, případovou studií
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje cenu v rámci marketingového mixu
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí diferenci mezi cenou z pozice firmy a cenou spotřebitele
- stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a daně
- charakterizuje cenu jako marketingový nástroj
- samostatně nebo ve skupině žáků rozliší vnější a vnitřní faktory ovlivňující cenu
- stanoví rovnovážnou cenu
- Vyhodnotí nejvhodnější metodu stanovování ceny
- definuje různé metody stanovování ceny (metoda orientovaná na náklady; poptávku; konkurenci nebo zákazníka)
- s podporou výše uvedených metod na příkladu samostatně stanoví cenu
- samostatně nebo ve skupině žáků zkusí vybrat nejvhodnější metodu pro příklady výrobků
- Definuje cíle při stanovování ceny
- vyjmenuje a popíše základní cíle při stanovení ceny
- vysvětlí důležitost ceny pro spotřební rozhodování
- ve spolupráci s učitelem popíše výhody a nevýhody u jednotlivých cílů na praktickém příkladu
- v součinnosti se spolužáky odhadne cíl při stanovování ceny na konkrétních příkladech
- Zvolí vhodné cenové strategie
- definuje cenové strategie a popíše je
- na příkladech vysvětlí, vhodnost výběru jednotlivých strategií
- ve skupině žáků diskutuje výhody a nevýhody jednotlivých cenových strategií
- Vysvětlí problematiku ceny, včetně cenových triků
- popíše variabilní a fixní náklady
- vyjmenuje druhy nákladů
- na praktických příkladech popíše cenovou kalkulaci
- stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a daně
- popíše cenové triky a na příkladech ukáže jejich využití v praxi
- na příkladu určí, které cenové triky jednotliví obchodníci využívají
Zařazení do učebního plánu, ročník
63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se skládá z teoretické a praktické části a je celohodinové.
- Teoretická část obsahuje testové, otevřené, uzavřené a výběrové otázky zejména s těmito tématy:
- cena a její charakteristika
- cíle při stanovování ceny
- metody stanovení ceny
- cenové strategie
- cenové triky
- Praktická část obsahuje příklad, zaměřený na zvolení správné metody při stanovení ceny a skládá se z 5 úloh. Pro zpracování praktické části jsou vyžadovány znalosti a dovednosti z těchto oblastí:
- marketingový mix
- charakteristika a členění nákladů
- metody stanovení ceny
- cenové triky
Ústní zkoušení: je založeno na interakci učitele a žáka při hodnocení. Důraz je kladen na zjištění, zda je žák schopen získané poznatky aplikovat v praktických situacích a nalézt řešení problémů.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 40 bodů, z toho musí získat alespoň 15 bodů, aby uspěl.
- praktická část: žák získá maximálně 60 bodů, z toho musí získat alespoň 35 bodů, aby uspěl.
Při hodnocení se zohledňuje:
- schopnost, na základě vybraného reálného výrobku, vybrat nejvhodnější metodu při stanovení ceny, vypočítat ji a svůj výběr vysvětlit
- vlastní návrhy využití cenových strategií a triků na konkrétních výrobcích
- rozpoznat cíle při stanovení ceny jednotlivých obchodníků
- obhajoba řešeného zadání
Ústní zkoušení:
žák dostane 5 otázek, z toho musí zodpovědět alespoň 3, aby uspěl.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost, aplikace z teoretických poznatků na praktických příkladech, prezentace výsledku a jeho obhajoba. Hodnocení má za cíl posoudit úroveň vědomostí a dovedností. Pro splnění modulu je potřeba získat 50 % celkových bodů. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
BOUČKOVÁ, Jana a kol. Marketing. 1. vydání. Nakladatelství C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-577-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Marketing pro střední školy, vyšší odborné školy a veřejnost. Praha: Eduko, 2016. ISBN 978-80-88057-17-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.