VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Skladník
Kód modulu
66-m-3/AI35
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
kvalifikační
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Skladník
(kód: 66-002-H)
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Učivo modulu vytváří prostor pro aplikaci praktických dovedností z oblasti evidence a skladování zásob a přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře. Žáci budou připraveni pro složení zkoušky z profesní kvalifikace 66-002-H Skladník.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z profesní kvalifikace Skladník (kód:66-002-H).
- posoudí kvalitu zboží při jeho příjmu od dodavatele
- vede evidenci o pohybu zásob a připraví podklady pro objednávku
- provede inventarizaci podle zadaných postupů a kritérií
- vyskladní zboží zákazníkovi
- vyplní dokumentaci spojenou s prodejem a odběrem zboží
- předvede balení zboží způsobem odpovídajícím druhu a vlastnostem zboží
- provede přejímku zásob
- vyhotoví a eviduje doklady spojené s manipulací zásob
- manipuluje se strojovým zařízením a přístroji v obchodně provozní jednotce
- pracuje s příslušnou oborovou legislativou
Kompetence ve vazbě na NSK
66-002-H Skladník
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Příjem zásob
- Skladování zásob
- Evidence zásob
- Inventarizace zásob
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretické poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1) Posoudí kvalitu zboží při jeho příjmu od dodavatele
- odborně aplikuje získané poznatky do zadaného úkolu
- samostatně nebo ve skupině žáků posoudí kvalitu zboží od dodavatele
- ve spolupráci s učitelem sestaví případnou reklamaci vůči dodavateli
2) Vede evidenci o pohybu zásob a připraví podklady pro objednávku
- samostatně vede evidenci o pohybu zásob
- vyhledá příslušné dokumenty na internetu
- ve skupině žáků si připraví podklady pro objednávku
- prezentuje své výsledky před třídou
3) Provede inventarizaci podle zadaných postupů a kritérií
- ve skupině žáků si připraví rozhovor, na kterém bude prezentovat profesionální přístup komunikace s dodavatelem
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí proces inventarizace
- ve skupině žáků provede inventuru na stanoveném vzorku zásob
- zkontroluje si správnost výsledků
4) Vyskladní zboží zákazníkovi
- samostatně na zvoleném vzorku vyskladní zboží zákazníkovi
- senzoricky zkontroluje stav neporušenosti obalů
- ve skupině žáků společně vyplňují příslušnou dokumentaci
- ve spolupráci s učitelem zkontroluje správnost výsledků
5) Vyplní dokumentaci spojenou s prodejem a odběrem zboží
- spolupracuje s učitelem při výběru dokumentace
- na zvoleném příkladu vyplní příslušnou dokumentaci spojenou s prodejem a odběrem zboží
- spolupracuje ve skupině žáků
6) Předvede balení zboží způsobem odpovídajícím druhu a vlastnostem zboží
- popíše odpovídající způsob balení zboží
- samostatně nebo ve skupině žáků předvede vhodný způsob balení pro různé druhy zboží
- ve spolupráci s učitelem zhodnotí své rozhodnutí
7) Provede přejímku zásob
- provede kvantitativní, kvalitativní a sortimentní přejímku zboží
- zkontroluje si správnost svých výsledků
8) Vyhotoví a eviduje doklady spojené s manipulací zásob
- ve skupině žáků vyplní příslušnou dokumentaci spojenou s manipulací zásob
- samostatně popíše a vysvětlí použití jednotlivých dokladů
- své rozhodnutí konzultuje s učitelem
9) Manipuluje se strojovým zařízením a přístroji v obchodně provozní jednotce
- sleduje prezentaci učitele
- charakterizuje, jak vhodně používat strojové zařízení a přístroje
- dle zadání popíše manipulaci se strojovým zařízením a přístroji
- své rozhodnutí zdůvodní před učitelem
- při manipulaci s mechanizačním prostředkem respektuje BOZP
10) Pracuje s příslušnou oborovou legislativou
- samostatně vyhledá oborovou legislativu na internetu
- ve skupině žáků vysvětlí funkci kontrolních orgánů
- své rozhodnutí konzultuje s učitelem
Zařazení do učebního plánu, ročník
Tento kvalifikační modul má vazbu na obsahový okruh Technika prodeje uvedený v rámcovém vzdělávacím programu pro obor vzdělání 66-51-H/01 Prodavač a také na obsahový okruh Obchodní provoz v RVP pro obor vzdělání 66-41-L/01 Obchodník. Doporučujeme zařadit výuku tohoto modulu do druhého nebo třetího ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek. Písemné ověřování probíhá v rámci teoretické výuky. Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků. Zkoušení probíhá na uvedená témata:
- evidence zásob
- inventarizace
- manipulační prostředky a přístroje
- dokumentace spojená se skladovými zásobami
Praktické předvedení probíhá v rámci výuky odborného výcviku, kdy jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 50 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- evidence zásob – maximálně 10 bodů
- inventarizace – 10 bodů
- manipulační prostředky a přístroje – 20 bodů
- dokumentace spojená se skladovými zásobami – 10 bodů
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Žák uspěl při dosažení alespoň 20 bodů u písemného zkoušení.
Praktické předvedení: důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost. Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování skladových činností. Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice.
Další podmínkou splnění modulu je účast ve výši 10 hodin.
Doporučená literatura
NOVOTNÝ, Mojmír. Obchodní provoz pro Střední odborná učiliště, 1. vyd. PRAHA: Fortuna, 2007. ISBN 80-7168-845-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.