Navádění strojů v zemědělství satelitní navigací
41-m-3/AI29
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
41 - Zemědělství a lesnictví
Navádění strojů v zemědělství satelitní navigací
41-51-H/01 Zemědělec - farmář
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-41-M/01 Agropodnikání
41-45-M/01 Mechanizace a služby
16
30. 04. 2020
modul Strojní součásti v zemědělství
Modul je zaměřen na problematiku využití navigačních systémů při práci se stroji v rámci zásad precizního zemědělství.
Výsledky vzdělávání z RVP 41-51-H/01 Zemědělec - farmář, které částečně souvisí s modulem:
Očekávané výsledky učení modulu jsou:
Navigační systémy v zemědělství
Strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické:
Žák v rámci teoretické a praktické výuky:
2. nebo 3.ročník
V rámci předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje modul zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na stroje a zařízení a odborný výcvik (v případě oborů vzdělání kategorie H).
Vyjmenuje jednotlivé části navigačního systému a jejich funkci při navádění zemědělské techniky
výborně: Žák samostatně popíše strukturu a základní části navigačního systému, popíše funkci jednotlivých základních části, vysvětlí princip práce navigačního systému, vysvětlí význam korekčních signálů při navádění strojů
chvalitebně: 89-75% odpovědí bude správných
dobře: 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: 59-46% odpovědí bude správných
Definuje možné způsoby navádění zemědělských strojů v rámci navigačního systému
výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé způsoby navádění stojů s ohledem na míru automatizace
chvalitebně: 89-75% odpovědí bude správných
dobře: 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: 59-46% odpovědí bude správných
Uvede možnosti využití navigačního systému v rámci precizního zemědělství při jednotlivých pracovních operacích
výborně: Žák samostatně vyjmenuje pracovní operace vhodné pro využití navádění strojů pomoci navigace, popíše možné modely navádění strojů, popíše možnosti při navádění připojených strojů
chvalitebně: 89-75% odpovědí bude správných
dobře: 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: 59-46% odpovědí bude správných
Vyjmenuje výhody využití navigačního systému při navádění zemědělských strojů
výborně: Žák samostatně popíše výhody a využití navigačních systému v zemědělství
chvalitebně: 89-75% odpovědí bude správných
dobře: 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: 59-46% odpovědí bude správných
Vybírá a připojuje vhodný mechanizační prostředek pro zvolenou pracovní operaci s využitím navádění
výborně: Žák samostatně správně zvolí vhodný stroj pro navrženou pracovní operaci a tažný prostředek, prakticky samostatně provede agregaci zvoleného pracovního stroje s tažným prostředkem
chvalitebně: Kvalita práce odpovídá požadavkům, využívá teoretických znalostí bez větších potíží, je méně zručný, organizace pracoviště je bez podstatných chyb, BOZP je bez podstatných chyb. 89-75% odpovědí bude správných
dobře: Kvalita práce s menšími nedostatky, využívá teoretické znalosti často jen na pokyn, je pomalejší, organizace pracoviště je s chybami, BOZP je s chybami. 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: Kvalita práce s většími nedostatky, využívá teoretické znalosti jen na pokyn, je pomalý, organizace pracoviště je s podstatnými chybami, BOZP je s podstatnými chybami. 59-46% odpovědí bude správných
Prakticky provádí nastavení a konfiguraci navigačního systému na stroji
výborně: Žák samostatně prakticky provádí kontrolu stavu systému navádění v traktoru, provádí výběr pozemku, zaměření a vklad do systému navigace, provádí konfiguraci naváděcího systému podle kritérií připojeného stroje, ukládá konfiguraci do paměti naváděcího systému
chvalitebně: Kvalita práce odpovídá požadavkům, využívá teoretické znalosti bez větších potíží, je méně zručný, organizace pracoviště je bez podstatných chyb, BOZP je bez podstatných chyb. 89-75% odpovědí bude správných
dobře: Kvalita práce s menšími nedostatky, využívá teoretické znalosti často jen na pokyn, je pomalejší, organizace pracoviště je s chybami, BOZP je s chybami. 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: Kvalita práce s většími nedostatky, využívá teoretické znalosti jen na pokyn, je pomalý, organizace pracoviště je s podstatnými chybami, BOZP je s podstatnými chybami. 59-46% odpovědí bude správných
Prakticky pracuje s navigačním systémem stroje při zvolené pracovní operaci
výborně: Žák samostatně pracuje s naváděcím systémem při provádění dané pracovní operace
chvalitebně: Kvalita práce odpovídá požadavkům, využívá teoretické znalosti bez větších potíží, je méně zručný, organizace pracoviště je bez podstatných chyb, BOZP je bez podstatných chyb. 89-75% odpovědí bude správných
dobře: Kvalita práce s menšími nedostatky, využívá teoretické znalosti často jen na pokyn, je pomalejší, organizace pracoviště je s chybami, BOZP je s chybami. 74-60% odpovědí bude správných
dostatečně: Kvalita práce s většími nedostatky, využívá teoretické znalosti jen na pokyn, je pomalý, organizace pracoviště je s podstatnými chybami, BOZP je s podstatnými chybami. 59-46% odpovědí bude správných
Dodržuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
výborně: Žák samostatně uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání, zná následky nedodržení těchto norem
chvalitebně: Žák s dopomocí uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání, zná následky nedodržení těchto norem
dobře: Žák s dopomocí uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání, s dopomocí zná následky nedodržení těchto norem
dostatečně: Žák s dopomocí uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a předchází pracovním úrazům a nemocem z povolání
BAUER, F., SEDLÁK, P., ŠMERDA, T.: Traktory. Profi Press, Praha, 2006, 162 s. ISBN 80-86726-15-0.
RYBKA, A., ŠŤASTNÝ, M.: Precizní zemědělství : (studijní zpráva). 1. vydání. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 1998. 52 s. ISBN 807271-038-9
RAPANT, P.: Družicové polohové systémy. Vyd. 1. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2002, 197 s. ISBN 80-248-0124-8.
ŠEBESTA, J.: Globální navigační systémy. 1. vydání. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Ústav radioelektroniky, 2012, 132 s. ISBN 978-80-214-4500-0
ROH, J., KUMHÁLA, F., HEŘMÁNEK, P.: Stroje používané v rostlinné výrobě. ČZU Praha, 2004, 269 s. ISBN 80-213-0614-9.
KUMHÁLA, F. a kol.: Zemědělská technika - Stroje a technologie pro rostlinnou výrobu. ČZU Praha, 2007, 426 s. ISBN 978-80-213-1701-7.
https://www.trimble.com/Our_Product/products_main.aspx
Mechanizace zemědělství – odborný časopis;
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vlastimil Dluhoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.