VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy práva a národní hospodářství
Kód modulu
78-m-4/AI23
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
78 - Obecně odborná příprava
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
78-41-M/02 Ekonomické lyceum
Délka modulu (počet hodin)
40
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Elementární znalost práva, občanské nauky, historie, schopnost analýzy a syntézy, logické myšlení
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky se základními právními pojmy, principy národního hospodářství a demokratického právního státu. Žák si osvojí katalog základních lidských práv, principy činnosti tuzemských soudů i Evropského soudu pro lidská práva. Dále získá znalosti správního práva, včetně správního řízení a správního soudnictví, též občanského soudního řízení. Bude mít dobré povědomí o správním členění ČR.
Bude rozlišovat ziskový a neziskový sektor, bude znát principy řízení národního hospodářství. Naučí se systém českého práva, vztahy mezi mocí zákonodárnou, výkonnou a soudní.
Po absolvování modulu žák je schopen právně obecně posoudit, zda při konkrétním postupu soudu či jiného orgánu byly dodrženy základní postuláty právního státu, jak se příp. právně účinně bránit proti porušení práva, jak správně argumentovat. Dále se žák bude správně orientovat v jednotlivých fázích správního a civilního řízení, bude mít povědomí o řádných a mimořádných opravných prostředcích. Bude chápat základní procesy při řízení národního hospodářství, fungování neziskového sektoru.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- bude schopen vyhotovit základní právní písemnosti
- bude schopen vypracovat jednoduché odvolání proti rozhodnutí správního orgánu
- s pomocí zákonných textů a literatury bude schopen napsat stížnost např. ombudsmanovi ČR, ČOI apod.
- zvládne vyhotovit základní právní obranu proti žalobě, stížnosti druhé osoby apod.
- bude schopen komunikovat na slušné úrovni s úředníkem, soudcem, advokátem, chápat jejich profesní slang a zvyklosti
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Struktura národního hospodářství.
- Teorie státu a práva. Ústava ČR a další ústavní zákony.
- Listina základních práv a svobod.
- Ústavní soud.
- Správní řízení a správní soudnictví.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- využití informačních a komunikačních technologií – výuka probíhá částečně v učebně s výpočetní technikou
- vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky
- využití vlastních zkušeností žáků (např. z rodiny, praxe)
- výklad
- práce s informacemi, jejich analýza a interpretace
- týmová práce
- exkurze do právnické firmy – minimálně 1
- beseda s odborníkem z praxe
- analýza aktuální judikatury, včetně ESLP, případové studie z praxe
- tvorba jednoduchých právních dokumentů
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
metody:
- písemné práce
- ústní zkoušení
- praktický příklad – řešení jednoduchého právního sporu
- vytvoření dokumentu právního charakteru (např. oznámení na podezření ze spáchání přestupku...)
- prezentace žáků
- zpráva z exkurze
formy:
- ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, vysvětlení
- písemné hodnocení
Kritéria hodnocení
- odevzdání a správnost všech dokumentů, pečlivost zpracování
- vyřešení praktického příkladu a jeho prezentace
- ústní projev – jazyková správnost, srozumitelnost, souvislost myšlenek, odborné vyjadřování
- úroveň analýzy a syntézy, právní logiky
- prezentace poznatků a vedení diskuze o nich
- týmové spolupráce
Celkové hodnocení: uspěl – neuspěl
Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu a odevzdal písemně nebo prostřednictvím prezentace řešení praktického příkladu.
Celkové hodnocení nesmí být nižší než 50 %.
Doporučená literatura
Zásadní zákony z oblasti modulu. Učebnice práva pro střední školy – různí autoři. Správní řád – velký komentář od C.H. Beck.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Rejmont. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.