Základní účtování běžných účetních případů
63-m-4/AI22
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
78 - Obecně odborná příprava
63-41-M/02 Obchodní akademie
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
78-42-M/02 Ekonomické lyceum
Lze využít i průřezově v oborech středního vzdělání kategorie M (L0).
32
30. 04. 2020
Modul navazuje na moduly:
Základní znalost pojmů:
Cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáka s účtováním základních účetních případů, které obvykle nastávají v různých organizacích.
Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám a prohloubení odborných kompetencí žáků v provádění typických činností.
Po ukončení modulu žák účtuje základní účetní operace týkající se hotovostního a bezhotovostního platebního styku, pořízení a spotřeby materiálu, nákupu a prodeje zboží, pořízení a odepisování dlouhodobého majetku, zaúčtuje obvyklé náklady a výnosy, chápe význam evidence majetku.
Absolvováním modulu je žák schopen účtovat běžné účetní případy ve výrobní či obchodní organizaci a je připraven k dalšímu vzdělání v oblasti účetnictví.
Žák:
Strategie výuky spočívá v kombinaci výukových metod:
Výklad (vysvětlování) látky, řešení vzorových úloh, řízené procvičování, samostatné procvičování, aplikace konkrétních dokladů a hospodářských operací z praxe.
Ve výuce se prolíná teoretická a praktická část modulu, je vhodné klást důraz na nácvik pracovních dovedností (zpracovat doklad, určit účetní případ, zaúčtovat do účetních knih, vést evidenci).
Výuka je doplněna pracovními listy nebo sbírkou příkladů.
Výuka probíhá v odborné učebně, kde je vhodné využití dataprojektoru či interaktivní tabule (schémata účtování základních účetních případů) či připojení na internet (České účetní standardy, internetové kalkulačky pro výpočet daňových odpisů) nebo lze ve vybraných hodinách žákům povolit mobilní telefony či tablety.
Žáci používají znalosti a dovednosti, které získali v jiných modulech (vstupní předpoklady), účastní se vysvětlování látky používáním znalostí z běžného praktického života, řeší společně, ve dvojicích nebo samostatně příklady na pracovních listech či ve sbírce příkladů. Žáci pracují s potřebnými právními normami (České účetní standardy pro podnikatele) a s internetem (kalkulačky výpočtu daňových odpisů).
Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.
2. ročník
Ústní zkoušení je zaměřeno na ověření teoretických znalostí.
Písemné zkoušení se skládá ze čtyř testů:
Pro souvislý příklad žák obdrží účetní doklady, doklady zpracuje, určí účetní případy, zaúčtuje účetní případy do účetních knih.
Hodnocení ústního zkoušení: hodnocení znalosti teorie, kromě znalostí je hodnocena souvislost ústního projevu, uvádění příkladů, rychlost reagování.
Hodnocení písemného zkoušení (testů):
% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.
Hodnocení souvislého příkladu: kromě správného vypracování (90 % hodnocení) se hodnotí pečlivost a přehlednost (10 % hodnocení).
% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.
Celkové hodnocení:
Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že ústní zkoušení není hodnoceno prospěchem nedostatečným a současně uspěl v písemných testech a vypracování souvislého příkladu.
Učebnice účetnictví pro střední školy a pro veřejnost 1. díl (autor: Ing. Pavel Štohl), Sbírka příkladů k učebnici účetnictví – 1. díl (autor Ing. Pavel Štohl), vlastní texty školy.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.