Detail modulu Základní účtování běžných účetních případů

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základní účtování běžných účetních případů

Kód modulu

63-m-4/AI22

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

78-42-M/02 Ekonomické lyceum

Lze využít i průřezově v oborech středního vzdělání kategorie M (L0).

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Modul navazuje na moduly:

  • Technika účtování, rozvaha
  • Podnikáme
  • Zajištění začátku podnikání

Základní znalost pojmů:

  • účetní doklad,
  • účet, účtový rozvrh, účetní zápis, účetní knihy,
  • metoda podvojného zápisu,
  • oběžný a dlouhodobý majetek, členění,
  • náklady, výnosy, výsledek hospodaření,
  • zdroje financování.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáka s účtováním základních účetních případů, které obvykle nastávají v různých organizacích.

Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám a prohloubení odborných kompetencí žáků v provádění typických činností.

Po ukončení modulu žák účtuje základní účetní operace týkající se hotovostního a bezhotovostního platebního styku, pořízení a spotřeby materiálu, nákupu a prodeje zboží, pořízení a odepisování dlouhodobého majetku, zaúčtuje obvyklé náklady a výnosy, chápe význam evidence majetku.

Absolvováním modulu je žák schopen účtovat běžné účetní případy ve výrobní či obchodní organizaci a je připraven k dalšímu vzdělání v oblasti účetnictví.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • pracuje s příjmovými a výdajovými pokladními doklady,
  • účtuje obvyklé účetní případy hotovostních plateb,
  • chápe význam účtu Peníze na cestě,
  • vede pokladní knihu,
  • rozliší jednotlivé druhy cenin,
  • účtuje nákup a spotřebu cenin,
  • účtuje o vyřazení dlouhodobého majetku
  • pracuje s výpisem z běžného účtu,
  • vyplní příkaz k úhradě,
  • účtuje obvyklé účetní případy spojené s pohybem peněz na běžném účtu,
  • účtuje poskytnutí a splátku úvěru,
  • účtuje daň z přidané hodnoty při nákupu a prodeji,
  • vymezí zásoby materiálu,
  • provádí oceňování materiálu pořizovací cenou,
  • pracuje s příjemkou a výdejkou materiálu,
  • účtuje nákup a spotřebu materiálu,
  • účtuje nákup a prodej zboží,
  • vysvětlí oceňování výrobků,
  • účtuje výrobu a prodej výrobků,
  • vede evidenci zásob,
  • rozliší druhy dlouhodobého majetku,
  • provádí ocenění dlouhodobého majetku pořizovací cenou,
  • účtuje pořízení dlouhodobého majetku dodavatelským způsobem,
  • vysvětlí pojmy odpis, oprávky a zůstatková cena,
  • rozliší účetní a daňové odpisy dlouhodobého majetku,
  • vypočítá účetní a daňové odpisy dlouhodobého majetku,
  • zaúčtuje odpis dlouhodobého majetku,
  • vede inventární kartu dlouhodobého majetku,
  • definuje náklady a výnosy,
  • účtuje typické účetní případy týkající se nákladů a výnosů,
  • vypočítá výsledek hospodaření,
  • průběžně používá účtový rozvrh,
  • průběžně zapisuje účetní zápisy do účetních knih.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • hotovostní platební styk – pokladna
  • ceniny
  • bezhotovostní platební styk – bankovní účet
  • úvěrový účet
  • daň z přidané hodnoty při nákupu a prodeji
  • pořízení a spotřeba materiálu
  • nákup a prodej zboží
  • zásoby vlastní výroby – výrobky
  • dlouhodobý majetek
  • odepisování dlouhodobého majetku
  • náklady a výnosy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky spočívá v kombinaci výukových metod:

Výklad (vysvětlování) látky, řešení vzorových úloh, řízené procvičování, samostatné procvičování, aplikace konkrétních dokladů a hospodářských operací z praxe.

Ve výuce se prolíná teoretická a praktická část modulu, je vhodné klást důraz na nácvik pracovních dovedností (zpracovat doklad, určit účetní případ, zaúčtovat do účetních knih, vést evidenci).

Výuka je doplněna pracovními listy nebo sbírkou příkladů.

Výuka probíhá v odborné učebně, kde je vhodné využití dataprojektoru či interaktivní tabule (schémata účtování základních účetních případů) či připojení na internet (České účetní standardy, internetové kalkulačky pro výpočet daňových odpisů) nebo lze ve vybraných hodinách žákům povolit mobilní telefony či tablety.

Žáci používají znalosti a dovednosti, které získali v jiných modulech (vstupní předpoklady), účastní se vysvětlování látky používáním znalostí z běžného praktického života, řeší společně, ve dvojicích nebo samostatně příklady na pracovních listech či ve sbírce příkladů. Žáci pracují s potřebnými právními normami (České účetní standardy pro podnikatele) a s internetem (kalkulačky výpočtu daňových odpisů).

Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • ústní zkoušení
  • písemné zkoušení
  • souvislý příklad

Ústní zkoušení je zaměřeno na ověření teoretických znalostí.

Písemné zkoušení se skládá ze čtyř testů:

  • účtování hotovostního a bezhotovostního platebního styku,
  • účtování zásob,
  • účtování a odepisování dlouhodobého majetku,
  • účtování nákladů a výnosů.

Pro souvislý příklad žák obdrží účetní doklady, doklady zpracuje, určí účetní případy, zaúčtuje účetní případy do účetních knih.

Kritéria hodnocení

Hodnocení ústního zkoušení: hodnocení znalosti teorie, kromě znalostí je hodnocena souvislost ústního projevu, uvádění příkladů, rychlost reagování.

Hodnocení písemného zkoušení (testů):

% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.

Hodnocení souvislého příkladu: kromě správného vypracování (90 % hodnocení) se hodnotí pečlivost a přehlednost (10 % hodnocení).

% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.

Celkové hodnocení:

Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že ústní zkoušení není hodnoceno prospěchem nedostatečným a současně uspěl v písemných testech a vypracování souvislého příkladu.  

Doporučená literatura

Učebnice účetnictví pro střední školy a pro veřejnost 1. díl (autor: Ing. Pavel Štohl), Sbírka příkladů k učebnici účetnictví – 1. díl (autor Ing. Pavel Štohl), vlastní texty školy.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné