Účetní uzávěrka a závěrka
63-m-4/AI21
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
M (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
78 - Obecně odborná příprava
63-41-M/02 Obchodní akademie
78-41-M/02 Ekonomické lyceum
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
20
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem jsou osvojené poznatky z oblasti základů podnikání, nakládání s majetkem, financování činnosti, přímých a nepřímých daní a vedení účetnictví.
Modul navazuje na modul:
Cílem modulu je seznámit žáky teoreticky i prakticky s činnostmi souvisejícími s uzavíráním účetních knih v souladu s platnou účetní a daňovou legislativou. Směřuje k získání kompetencí v oblasti provádění úkonů a činností vedoucích k ukončení účetního období a nastavení období následujícího. Žák posoudí možnosti v zaúčtování uzávěrkových účetních případů vedoucích k optimalizaci daňové zátěže a uzavře účetní knihy. Zjištěný výsledek hospodaření transformuje na základ daně, vyčíslí daňovou povinnost k daním z příjmů fyzických i právnických osob a tuto uvede v příslušném tiskopise daňového přiznání vyplněného v prostředí daňového portálu finanční správy. Vystaví závěrkové dokumenty minimálně ve zkráceném rozsahu a učiní podání do sbírky listin příslušného rejstříkového soudu.
Žák:
Výuka probíhá v teoretické a praktické rovině. Nezbytnou součástí je využití informačních a komunikačních technologií. Žáci pracují s účetním softwarem, aktuální informace vyhledávají prostřednictvím internetu. Daňová přiznání vystavují v prostředí daňového portálu finanční správy na stránkách www.adisepo.cz, závěrkové dokumenty vkládají prostřednictvím www.justice.cz do sbírky listin obchodního rejstříku. Z celkové hodinové dotace modulu žáci využívají počítače a internet minimálně v rozsahu 70 procent.
Žáci o uzávěrce diskutují, navrhují různá řešení v účtování uzávěrkových případů a posuzují jejich daňové dopady.
4. ročník
1) Ústní zkoušení
2) Písemný test
3) Samostatná práce
Samostatná práce zahrnuje sestavení a vytištění závěrkových dokumentů a daňového přiznání k dani z příjmů účetní jednotky.
Celý modul je splněn za předpokladu, že proběhne:
1) Ústní zkoušení – je hodnocena obsahová správnost, srozumitelnost ústního projevu, schopnost spojovat informace z různých tematických celků.
2) Písemný test – kromě faktické přesnosti je hodnocena pečlivost a srozumitelnost.
3) Samostatná práce – je hodnocena obsahová správnost a uvedení všech povinných formálních náležitostí.
Celkové hodnocení uspěl – neuspěl
Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu, jednotlivé hodnocení z ústního zkoušení a písemného testu není nižší než 50 %, hodnocení samostatné práce není nižší než 70 %.
Absence nesmí překročit 20 %.
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Učebnice Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1–4 (autor: Petr Klínský, Otto Műnch)
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radka Kotoučková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.