Detail modulu Řídíme firmu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Řídíme firmu

Kód modulu

63-m-4/AI20

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

 

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

náplň činnosti firem, právní formy podnikání, obchodní korespondence – stylizace obchodní i osobní korespondence, psaní na klávesnici desetiprstovou metodou

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky s činnostmi řídících pracovníků včetně provádění základních propočtů, využívání potřebných informací, tvorby organizačního schématu firmy a vyhotovení základních dokumentů. Modul žákům prohloubí kompetence potřebné k pracovnímu uplatnění v oblasti řízení firmy.

Očekávané výsledky učení

Žák

  • na příkladu popíše jednotlivé řídicí činnosti a vybere tu, která je pro řízení nejvhodnější
  • rozliší řízení koncepční a operativní – uvede příklady
  • vytyčí cíle, stanoví cesty a prostředky k jejich dosažení
  • provede základní propočty související se sestavováním a kontrolou plánu
  • graficky znázorní a zhodnotí organizační strukturu podniku
  • rozliší jednotlivé úrovně řízení – stanoví náplň činnosti top manažera, středního manažera a nižšího manažera
  • navrhne motivační nástroje, zhodnotí jejich využití
  • navrhne nejvhodnější motivační prostředky pro vybranou firmu
  • analyzuje a využívá informace v procesu řízení firmy
  • rozliší metody rozhodování a vybere tu nejvhodnější
  • uvede příklady rozhodování za relativní jistoty a za nejistoty
  • stylizuje dokumenty řídicího a organizačního charakteru
  • stylizuje osobní dopisy
  • stylizuje vybrané dopisy v cizím jazyce

Po absolvování modulu žák rozliší jednotlivé řídicí činnosti, vytvoří dokumenty řídicího a organizačního charakteru, napíše vybrané dopisy a stylizuje je v cizím jazyce. Je připraven naplánovat a organizovat činnosti ve firmě, vytvořit stimuly pro motivaci zaměstnanců, kontrolovat činnosti ve firmě a využít svých znalostí pro úspěšné uplatnění ve světě práce.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • řídicí činnosti
  • plánování strategické a operativní
  • organizování činnosti
    • vnitřní uspořádání činnosti
    • úrovně řízení
  • manažer a podnikatel
  • personální práce
    • vedení a motivace zaměstnanců
  • kontrola
  • rozhodování
    • za relativní jistoty
    • za nejistoty
  • poměrové ukazatele
  • dokumenty řídicího charakteru
  • dokumenty organizačního charakteru
  • osobní dopisy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

  • využití informačních a komunikačních technologií – výuka probíhá částečně v učebně s výpočetní technikou
  • vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky
  • využití vlastních zkušeností žáků (např. z praxe)
  • výklad
  • práce s informacemi, jejich analýza a interpretace
  • týmová práce
  • exkurze do firmy – minimálně 1
  • beseda s odborníkem z praxe

Zařazení do učebního plánu, ročník

4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

metody:

  • písemné práce
  • ústní zkoušení
  • praktický příklad – návrh na zlepšení motivace zaměstnanců
  • vytvoření obchodního a osobního dopisu
  • vytvoření dokumentu řídicího charakteru (např. organizačního schématu navštívené či fiktivní firmy)
  • prezentace žáků
  • zpráva z exkurze

formy:

  • ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, vysvětlení
  • písemné hodnocení
  • pětistupňová klasifikační stupnice

Kritéria hodnocení

  • odevzdání a správnost všech dokumentů, pečlivost zpracování
  • vyřešení praktického příkladu a jeho prezentace
  • ústní projev – jazyková správnost, srozumitelnost, souvislost myšlenek, odborné vyjadřování
  • schopnost prezentace poznatků a vedení diskuze o nich
  • schopnost týmové spolupráce

Celkové hodnocení: uspěl – neuspěl

Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu a odevzdal písemně nebo prostřednictvím prezentace řešení praktického příkladu.

Celkové hodnocení nesmí být nižší než 50 %.

Doporučená literatura

Klínský, Münch – Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy

Klínský, Münch – Ekonomika nejen k maturitě

Bárta – Základy statistiky

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Veisová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné