VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Řídíme firmu
Kód modulu
63-m-4/AI20
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
78 - Obecně odborná příprava
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
63-41-M/02 Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
náplň činnosti firem, právní formy podnikání, obchodní korespondence – stylizace obchodní i osobní korespondence, psaní na klávesnici desetiprstovou metodou
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky s činnostmi řídících pracovníků včetně provádění základních propočtů, využívání potřebných informací, tvorby organizačního schématu firmy a vyhotovení základních dokumentů. Modul žákům prohloubí kompetence potřebné k pracovnímu uplatnění v oblasti řízení firmy.
Očekávané výsledky učení
Žák
- na příkladu popíše jednotlivé řídicí činnosti a vybere tu, která je pro řízení nejvhodnější
- rozliší řízení koncepční a operativní – uvede příklady
- vytyčí cíle, stanoví cesty a prostředky k jejich dosažení
- provede základní propočty související se sestavováním a kontrolou plánu
- graficky znázorní a zhodnotí organizační strukturu podniku
- rozliší jednotlivé úrovně řízení – stanoví náplň činnosti top manažera, středního manažera a nižšího manažera
- navrhne motivační nástroje, zhodnotí jejich využití
- navrhne nejvhodnější motivační prostředky pro vybranou firmu
- analyzuje a využívá informace v procesu řízení firmy
- rozliší metody rozhodování a vybere tu nejvhodnější
- uvede příklady rozhodování za relativní jistoty a za nejistoty
- stylizuje dokumenty řídicího a organizačního charakteru
- stylizuje osobní dopisy
- stylizuje vybrané dopisy v cizím jazyce
Po absolvování modulu žák rozliší jednotlivé řídicí činnosti, vytvoří dokumenty řídicího a organizačního charakteru, napíše vybrané dopisy a stylizuje je v cizím jazyce. Je připraven naplánovat a organizovat činnosti ve firmě, vytvořit stimuly pro motivaci zaměstnanců, kontrolovat činnosti ve firmě a využít svých znalostí pro úspěšné uplatnění ve světě práce.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- řídicí činnosti
- plánování strategické a operativní
- organizování činnosti
- vnitřní uspořádání činnosti
- úrovně řízení
- manažer a podnikatel
- personální práce
- vedení a motivace zaměstnanců
- kontrola
- rozhodování
- za relativní jistoty
- za nejistoty
- poměrové ukazatele
- dokumenty řídicího charakteru
- dokumenty organizačního charakteru
- osobní dopisy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- využití informačních a komunikačních technologií – výuka probíhá částečně v učebně s výpočetní technikou
- vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky
- využití vlastních zkušeností žáků (např. z praxe)
- výklad
- práce s informacemi, jejich analýza a interpretace
- týmová práce
- exkurze do firmy – minimálně 1
- beseda s odborníkem z praxe
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
metody:
- písemné práce
- ústní zkoušení
- praktický příklad – návrh na zlepšení motivace zaměstnanců
- vytvoření obchodního a osobního dopisu
- vytvoření dokumentu řídicího charakteru (např. organizačního schématu navštívené či fiktivní firmy)
- prezentace žáků
- zpráva z exkurze
formy:
- ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, vysvětlení
- písemné hodnocení
- pětistupňová klasifikační stupnice
Kritéria hodnocení
- odevzdání a správnost všech dokumentů, pečlivost zpracování
- vyřešení praktického příkladu a jeho prezentace
- ústní projev – jazyková správnost, srozumitelnost, souvislost myšlenek, odborné vyjadřování
- schopnost prezentace poznatků a vedení diskuze o nich
- schopnost týmové spolupráce
Celkové hodnocení: uspěl – neuspěl
Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu a odevzdal písemně nebo prostřednictvím prezentace řešení praktického příkladu.
Celkové hodnocení nesmí být nižší než 50 %.
Doporučená literatura
Klínský, Münch – Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy
Klínský, Münch – Ekonomika nejen k maturitě
Bárta – Základy statistiky
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Veisová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.