Detail modulu Co chci a co mohu mít

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Co chci a co mohu mít

Kód modulu

63-m-4/AI16

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

78-42-M/02 Ekonomické lyceum

Lze využít i průřezově v oborech středního vzdělání kategorie M (L0).

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování modulu není podmíněno vstupními předpoklady.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámit žáka s podstatou fungování tržní ekonomiky a základními ekonomickými pojmy.

Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, k porozumění podstatě a principu podnikání v souladu s realitou tržního prostředí.

Po ukončení modulu žák chápe podstatu fungování ekonomického systému a je schopen na příkladech vysvětlit a aplikovat základní ekonomické pojmy.

Absolvováním modulu je žák připraven optimálně využít svých znalostí k dalšímu ekonomickému vzdělání a chápat ekonomické zákonitosti v běžném životě.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje potřeby,
  • rozliší druhy potřeb,
  • na příkladech uvede rozmanitost potřeb,
  • charakterizuje statky a služby, uvede příklady,
  • určí a charakterizuje výrobní faktory,
  • chápe omezenost zdrojů – vzácnost,
  • v grafu popíše hranici produkčních možností a její posun,
  • na příkladech z běžného života vysvětlí obětovanou příležitost,
  • popíše ekonomický koloběh,
  • vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých ekonomických systémů,
  • definuje pojmy poptávka, nabídka,
  • v grafu znázorní a vysvětlí vliv ceny na nabídku a poptávku,
  • pracuje s grafem tržní rovnováhy, chápe řešení nedostatečné a přebytečné nabídky a mechanismus dosažení rovnovážné ceny a rovnovážného množství,
  • chápe význam konkurence jako motoru ekonomiky,
  • objasní úlohu státu při selhání trhu,
  • na příkladech z běžného života vysvětlí pojmy externality, monopol, stínová ekonomika, posoudí význam veřejných statků.  

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • potřeby a jejich uspokojování
  • výrobní faktory
  • vzácnost
  • hranice produkčních možností
  • obětovaná příležitost
  • koloběh ekonomiky
  • základní ekonomické systémy
  • základy tržního systému – poptávka, nabídka, tržní rovnováha
  • konkurence
  • selhání trhu a zásahy státu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výklad (popis, vysvětlování) látky, používání příkladů z běžného života, řešení modelových situací nebo příkladů (tržní mechanismus), použití ekonomické hry.

Žáci jsou při výkladu vedeni k využívání znalostí z běžného praktického života, aplikují základní ekonomické pojmy, používají odbornou terminologii. Pracují s grafy, interpretují je. Při řešení modelových situací, příkladů a ekonomické hry pracují samostatně nebo ve skupině.

Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • ústní zkoušení
  • písemný test

Ústní individuální zkoušení a frontální zkoušení je zaměřeno na ověření teoretických znalostí.

Písemný test ověřuje teoretické znalosti a řešení příkladů.

Klasifikaci lze doplnit hodnocením aktivity žáka.

Kritéria hodnocení

Hodnocení ústního zkoušení: hodnocení znalosti teorie, schopnost uplatnit znalosti na příkladech, správné používání odborné terminologie.   

Hodnocení písemného zkoušení (testu):

% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.

Celkové hodnocení:

Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že ústní zkoušení není hodnoceno prospěchem nedostatečným a současně uspěl v písemném testu.

Doporučená literatura

Učebnice Ekonomika nejen k maturitě (autoři: Petr Klínský, Otto Műnch), Ekonomické hry a řešení otázek a příkladů (autoři: Dana Pospíchalová, Robert Holman, ke stažení: https://www.serius.cz/sites/default/files/rel_info/Ekonomicke_hry.pdf), vlastní texty školy.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné