Detail modulu Daně, které nevidíme

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Daně, které nevidíme

Kód modulu

63-m-4/AI11

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

78-42-M/02 Ekonomické lyceum

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Vstupním předpokladem jsou osvojené poznatky z oblasti základů podnikání, financování činnosti, nákupů a prodejních činností, fakturace, státního rozpočtu a daní a vedení účetnictví a daňové evidence.

Modul navazuje na modul:

Podnikáme

Podnikové činnosti

Finanční hospodaření

Jaké daně platíme a jak je platit

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámit žáky teoreticky i prakticky s nepřímými daněmi, tedy s daní z přidané hodnoty a spotřebními daněmi. Směřuje k získání kompetencí v oblasti provádění činností souvisejících s povinnou i dobrovolnou registrací k nepřímým daním, vedení záznamní povinnosti k těmto daním a vystavení daňových přiznání a hlášení. Žák pojmenuje spotřební daně a plátce těchto daní, určí jednotlivé základy daně a sazby. Eviduje obrat podniku a v případě překročení jeho limitu registruje podnikatele k dani z přidané hodnoty. Jako plátce nebo identifikovaná osoba vede záznamní povinnost přijatých a uskutečněných zdanitelných plnění, eviduje plnění v režimu přenesení daňové povinnosti, v režimu pořízení a dovozu, dodání a vývozu. Podává elektronicky daňové přiznání a kontrolní hlášení.

Očekávané výsledky učení

  • Žák:
  • při překročení obratu registruje podnik k dani z přidané hodnoty;
  • vystavuje i přijímá faktury pro tuzemská plnění i plnění se státy Evropské unie;
  • pracuje s doklady při obchodování se zeměmi mimo Evropskou unii;
  • vystavuje a přijímá faktury v režimu přenesené daňové povinnosti;
  • pracuje se zjednodušenými daňovými doklady;
  • vede záznamní povinnost;
  • krátí nárok na odpočet ve vyjmenovaných případech;
  • podává daňové přiznání k dani z přidané hodnoty v elektronické podobě;
  • vystavuje a elektronicky odesílá kontrolní hlášení.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Soustava daní 

Náklady, výnosy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

První fáze výuky nepřímých daní probíhá v teoretické rovině, na kterou navazuje provádění praktických úkonů spojených s problematikou daně z přidané hodnoty. Žáci vyhledají na portále finanční správy příslušný registrační formulář a při překročení obratu jej vyplní podle zadaných údajů. Jako plátci daně z přidané hodnoty vedou záznamní povinnost za jedno zdaňovací období. Vystavují a přijímají doklady zachycující tuzemská přijatá a uskutečněná plnění, plnění v režimu přenesení daňové povinnosti a v režimu obchodování se zahraničím. Všechny operace evidují nejdříve ručně, poté v účetním programu. Po skončení zdaňovacího období vygenerují daňové přiznání a kontrolní hlášení a připraví jej k elektronickému odeslání v prostředí daňového portálu finanční správy www.adisepo.cz. Z celkové hodinové dotace modulu žáci využívají počítače a internet minimálně v rozsahu 6 hodin.

Zařazení do učebního plánu, ročník

3., případně 4. ročník v návaznosti na učební plán

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

1) Ústní zkoušení

2) Písemný test

3) Samostatná práce

Samostatná práce zahrnuje sestavení a vytištění:

  • registrace k dani z přidané hodnoty;
  • záznamní povinnosti přiznat daň a nároku na odpočet;
  • daňového přiznání k dani z přidané hodnoty;
  • kontrolního hlášení.

Celý modul je splněn za předpokladu, že proběhne:

  • 1x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu;
  • 1x písemné ověření znalostí a dovedností formou uzavřených i otevřených otázek;
  • odevzdání a hodnocení samostatné práce.

Kritéria hodnocení

  1. Ústní zkoušení – je hodnocena obsahová správnost, srozumitelnost ústního projevu, schopnost spojovat informace z různých tematických celků.
  2. Písemný test – kromě faktické přesnosti je hodnocena pečlivost a srozumitelnost.
  3. Samostatná práce – je hodnocena obsahová správnost a uvedení všech povinných formálních náležitostí.

Celkové hodnocení uspěl – neuspěl

Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu, hodnocení z ústního zkoušení a písemného testu není nižší než 50 %, hodnocení samostatné práce není nižší než 70 %.

Absence nesmí překročit 20 %.

Doporučená literatura

Učebnice Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1–4 (autor: Petr Klínský, Otto Műnch)

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radka Kotoučková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné