Detail modulu Přestavby budov

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Přestavby budov

Kód modulu

36-m-3/AI09

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Přestavby budov

Obory vzdělání - poznámky

36-47-M/01 Stavebnictví

36-67-H/01 Zedník

36-66-H/01 Montér suchých staveb

36-44-L/51 Stavební provoz

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu jsou znalosti získané ve vzdělávacích modulech Svislé konstrukce a Vodorovné konstrukce.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci získají odborné teoretické znalosti a vědomosti z oblasti přestaveb budov, se kterými se budou nadále setkávat při studiu i praktické činnosti v oboru.

Cílem je žáky seznámit s přestavbami budov, s druhy stavebních úprav a účelem stavebních úprav, s ochranou budov před nepříznivými vlivy a s péčí o životní prostředí při přestavbách budov. Dále také seznámit žáky s přípravou projektu pro přestavby budov a s výkresy prováděcího projektu přestaveb budov.

Po ukončení modulu bude žák teoreticky připraven samostatně rozlišovat druhy přestaveb a jejich účel a navrhovat jejich ochranu před nepříznivými vlivy i péči o životní prostředí při přestavbách budov. Také bude moci samostatně provést přípravu projektu pro přestavby budov a zpracovat prováděcí výkresy. Tyto získané znalosti a dovednosti by se měly upevnit v praktickém cvičení (vypracování PD pro PRB).

Tento vzdělávací by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tématikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozlišuje a popíše druhy stavebních úprav
  • orientuje se v údržbě preventivní, běžné a celkové
  • charakterizuje a popíše adaptace, asanace, modernizace, rekonstrukce a demolice
  • charakterizuje účel přestaveb budov
  • orientuje se v požadavcích (estetické, požární bezpečnost, mechanická odolnost, stabilita stavby, odolnost proti povětrnostním vlivům, ochrana proti hluku, tepelně izolační, trvanlivost a spolehlivost materiálů…)
  • rozlišuje, charakterizuje a popíše péči o životní prostředí při přestavbách budov (ochrana čistoty ovzduší, hluk, prašnost, exhalace, znečištění komunikací, zábor veřejných ploch)
  • orientuje se v ochraně budov před nepříznivými vlivy
  • charakterizuje a popíše přípravu projektu pro přestavby budov
  • provede vizuální prohlídku a zjištění celkového stavu objektu či přestavované části
  • posoudí jednotlivé konstrukce (případně provede sondy, statické výpočty, fotodokumentaci…)
  • navrhne požadavky (dispoziční, ekonomické, materiálové, vybavenost…)
  • zaměří původní stav budovy či přestavované části
  • vypracuje technickou zprávu (popis stávajícího i nového stavu)
  • zpracuje výkresy stávajícího stavu (půdorysy, svislé řezy…)
  • navrhne nový stav
  • zpracuje výkresy nového stavu (půdorysy, řezy, detaily…)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Druhy stavebních úprav:

  • Údržba preventivní
  • Údržba běžná
  • Údržba celková
  • Adaptace
  • Asanace
  • Modernizace
  • Rekonstrukce
  • Demolice

Účel stavebních úprav:

  • Účel budovy
  • Rozhodování o přestavbě (vybavení stávající stavby, morální a technické opotřebení stavby, vývoj nových materiálů a technologií)
  • Požadavky (estetické, požární bezpečnost, mechanická odolnost, stabilita stavby, odolnost proti povětrnostním vlivům, ochrana proti hluku, tepelně izolační, trvanlivost a spolehlivost materiálů…)

Ochrana budov před nepříznivými vlivy:

  • Technická životnost stavby
  • Morální opotřebení stavby

Péče o životní prostředí při přestavbách budov:

  • Ochrana čistoty ovzduší
  • Hluk
  • Prašnost
  • Exhalace
  • Znečištění komunikací
  • Zábor veřejných ploch

Příprava projektu pro přestavby budov:

  • Vizuální prohlídka a zjištění celkového stavu objektu
  • Posouzení jednotlivých konstrukcí (sondy, statické výpočty, fotodokumentace…)
  • Požadavky (dispoziční, ekonomické, materiálové, vybavenost…)
  • Zaměření původního stavu budovy

Výkresy prováděcího projektu přestaveb budov:

  • Označení stavebních úprav (grafické, barevné)
  • Návrh (náčrt) nového stavu
  • Technická zpráva (popis stávajícího i nového stavu)
  • Výkresy stávajícího stavu (půdorysy, svislé řezy…)
  • Výkresy nového stavu (půdorysy, řezy, detaily…)

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků

Základní teoretické znalosti budou prezentovány formou výkladu a řízeného rozhovoru s využitím znalostí žáků z odborného výcviku i občanského života. Žáci budou pracovat v hromadné i skupinové výuce a individuálně. Pro výuku budou použita informační videa. Žáci budou pracovat při posuzování a zaměřování stávajícího stavu ve skupinách, prováděcí projekt budou vypracovávat individuálně. V rámci tématu může být využita i exkurze na stavbu, firemní prezentace či seminář, návštěva veletrhu apod. (spolupráce školy s firmami či možnosti navštívit výstavu).

Strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

  • výklad
  • řízený rozhovor s využitím znalostí žáků z odborného výcviku
  • informační videa
  • skupinová práce (posuzování a zaměřování stávajícího stavu)
  • individuální práce (vypracování prováděcího projektu)
  • exkurze na stavby, firemní prezentace, semináře, stavební veletrh…

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučení k zařazení do UP pro 3.ročníky oborů vzdělání

36-47-M/01 Stavebnictví

36-67-H/01 Zedník

36-66-H/01 Montér suchých staveb

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústně - průběžně kladené otázky (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie) – individuální hodnocení

Písemně - písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí) – bodové hodnocení

Prakticky – vypracuje prováděcí projekt:

  • Provede vizuální prohlídku a zjištění celkového stavu objektu či přestavované části
  • Posoudí jednotlivé konstrukce (případně provede sondy, statické výpočty, fotodokumentaci…)
  • Navrhne požadavky (dispoziční, ekonomické, materiálové, vybavenost…)
  • Zaměří původní stav budovy či přestavované části
  • Vypracuje technickou zprávu (popis stávajícího i nového stavu)
  • Narýsuje výkresy stávajícího stavu (půdorysy, svislé řezy…)
  • Navrhne nový stav
  • Narýsuje výkresy nového stavu (půdorysy, řezy, detaily – individuální hodnocení)

Kritéria hodnocení

V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.

V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má žák možnost výběru ze tří nabídnutých možností.

V praktické části zkoušky se hodnotí prokázání schopnosti vypracovat prováděcí projekt přestavby.

Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že student musí splnit všechny tři části zkoušky.

Hodnocení v ústní a praktické části je individuální:

  • Výborně
  • Chvalitebně
  • Dobře
  • Dostatečně
  • Nedostatečně

Hodnocení v písemné části je bodové:

  • Výborně:      15 – 14 správných odpovědí
  • Chvalitebně:13 – 12 správných odpovědí
  • Dobře:          11 – 10 správných odpovědí
  • Dostatečně:     9 – 8 správných odpovědí
  • Nedostatečně: 7 – 0 správných odpovědí

Doporučená literatura

KÁRNÍK, V. Přestavby budov. Praha: SNTL-Nakladatelství technické literatury. 1986. L17-C1-IV-31/75320.

PODLENA, V. Přestavby budov, obor zednické práce. Praha: Parta. 2006. ISBN 80-7320-018-X.

Normy ČSN a ISO.

Internet

Poznámky

Doporučené rozvržení hodin:

  • teoretické vyučování: 12 hodin
  • praktické vyučování: 24 hodin

 

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné