Detail modulu Povrchové úpravy při přestavbách budov

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Povrchové úpravy při přestavbách budov

Kód modulu

36-m-3/AI07

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Povrchové úpravy při přestavbách budov

Obory vzdělání - poznámky

36-67-E/01 Zednické práce

36-67-H/01 Zedník

36-66-H/01 Montér suchých staveb

36-44-L/51 Stavební provoz

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu jsou znalosti získané ve vzdělávacích modulech Malty a maltové směsi, modulu Obkladačské a kladečské práce a modulu Trhliny ve stavebních konstrukcích.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci získají odborné znalosti a vědomosti z oblasti oprav povrchů při přestavbách budov, se kterými se budou nadále setkávat při studiu i praktické činnosti v oboru.

Vzdělávací modul směřuje k získání znalostí a vědomostí z oblasti oprav povrchů při přestavbách budov.

Cílem je žáky seznámit s druhy povrchových oprav, s příčinami poruch a s doporučenými technologickými postupy. Jedná se o opravy vnějších i vnitřních omítek, opravy vnitřních nátěrů a maleb, opravy obkladů a dlažeb a opravy podlah. Cílem je také seznámit žáky s bezpečností a ochranou zdraví při povrchových úpravách.

Po ukončení vzdělávacího modulu bude žák teoreticky připraven samostatně provádět níže uvedené druhy povrchových oprav. Tyto získané znalosti a dovednosti je vhodné prakticky upevnit v odborném výcviku.

Tento modul by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tématikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • orientuje se v povrchových opravách při přestavbách budov
  • rozlišuje příčiny poruch venkovních omítek
  • navrhuje a popíše vhodný technologický postup při opravě venkovních omítek
  • navrhuje vhodný způsob opravy venkovní římsy
  • rozlišuje příčiny poruch vnitřních omítek
  • navrhuje vhodný postup při opravě vnitřních omítek
  • charakterizuje a popíše postup při opravě trhlin, odfouklé omítky, otlučené a poškrábané omítky
  • charakterizuje a popíše obklady stěn sádrokartonovými deskami (tzv. “suchý způsob“)
  • rozlišuje opravy vnitřních maleb a nátěrů
  • charakterizuje a popíše opravy vnitřních maleb
  • charakterizuje a popíše způsoby oprav nátěrů
  • rozlišuje opravy obkladů a dlažeb
  • charakterizuje a popíše opravy obkladů
  • charakterizuje a popíše opravy dlažeb
  • navrhuje opravy okrasných prvků a zašlých spár
  • rozlišuje opravy podlah
  • charakterizuje a popíše opravy mazanin
  • charakterizuje a popíše opravy dřevěných podlah
  • samostatně pracuje s internetem, kde vyhledává zadané úkoly (např. vyhledává nátěrové hmoty, obklady, dlažby…)
  • orientuje se v technických listech výrobců a samostatně pracuje s jejich katalogy, kde vyhledává nátěrové hmoty, obklady, dlažby atd.
  • charakterizuje, popíše a dodržuje BOZ při provádění povrchových oprav při přestavbách budov

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Opravy venkovních omítek:

  • Příčiny poruch vnějších omítek
  • Opravy venkovních omítek (doporučený postup)
  • Opravy říms

Opravy vnitřních omítek:

  • Příčiny poruch vnitřních omítek
  • Opravy vnitřních omítek (doporučený postup při opravě trhlin, odfouklé omítky, otlučené a poškrábané omítky)
  • Obklady stěn sádrokartonovými deskami (tzv. “suchý způsob“)

Opravy vnitřních maleb a nátěrů:

  • Opravy maleb (vápenné, klihové…)
  • Opravy nátěrů (obroušení, oškrabání, opálení, louhování, rozpouštědla…)

Opravy obkladů a dlažeb:

  • Opravy obkladů (příčiny poruch, postup při opravě)
  • Opravy dlažeb (příčiny poruch, postup při opravě)
  • Opravy okrasných prvků a zašlých spár

Opravy podlah:

  • Opravy mazanin (příčiny poruch, postup při opravě)
  • Opravy dřevěných podlah (příčiny poruch, postup při opravě)

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků

Základní teoretické znalosti budou prezentovány formou výkladu a řízeného rozhovoru s využitím znalostí žáků z odborného výcviku i občanského života. Žáci budou pracovat v hromadné i skupinové výuce. Pro výuku budou použita informační videa. Žáci budou pracovat s textem, katalogovými listy výrobců i s internetem např. při vyhledávání nátěrových látek, obkladů, dlažby apod. V rámci tématu může proběhnout např. exkurze na stavbu, firemní prezentace či seminář, návštěva veletrhu, spolupráce školy s firmami apod.

Strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

  • výklad
  • řízený rozhovor s využitím znalostí žáků z odborného výcviku
  • práci s informacemi z katalogů výrobců a ze sítě  internet
  • práci s textem
  • informační videa 
  • exkurze na stavby, firemní prezentace, semináře, stavební veletrh…

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučení k zařazení do UP pro 3. ročníky oborů vzdělání

36-67-E/01 Zednické práce

36-67-H/01 Zedník

36-66-H/01 Montér suchých staveb

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústně - průběžně kladené otázky (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie) – individuální hodnocení

Písemně - písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí) – bodové hodnocení

Vyhledávání zadané práce na internetu (např. vyhledávání nátěrových hmot, obkladů, dlažeb…) - individuální hodnocení

Kritéria hodnocení

V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.

V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má student možnost výběru ze tří nabídnutých možností. Dále se hodnotí prokázání schopnosti práce s internetem a s katalogy či technickými listy výrobců.

Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že žák musí splnit obě části zkoušky.

Hodnocení v ústní a praktické části je individuální:

  • Výborně
  • Chvalitebně
  • Dobře
  • Dostatečně
  • Nedostatečně

Hodnocení v písemné části je bodové:

  • Výborně:     100 – 85 % správných odpovědí
  • Chvalitebně:  84 – 70 % správných odpovědí
  • Dobře:           69 – 50 % správných odpovědí
  • Dostatečně:   49 – 30 % správných odpovědí
  • Nedostatečně: 29 – 0 % správných odpovědí

Doporučená literatura

KÁRNÍK, V. Přestavby budov. Praha: SNTL-Nakladatelství technické literatury, 1986. L17-C1-IV-31/75320.

PODLENA, V. Přestavby budov, obor zednické práce. Praha: Parta, 2006. ISBN 80-7320-018-X.

Katalogy výrobců obkladů a dlažeb, nátěrových hmot apod.

Propagační materiály firem zabývajícími se opravami povrchů.

Normy ČSN a ISO.

Internet

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné