Detail modulu Nízkoenergetické domy

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Nízkoenergetické domy

Kód modulu

36-m-3/AI06

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Nízkoenergetické domy

Obory vzdělání - poznámky

36-47-M/01 Stavebnictví

36-45-M/01 Technická zařízení budov 

36-67-H/01 Zedník

36-66-H/01 Montér suchých staveb

36-44-L/51 Stavební provoz

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu jsou znalosti získané ve vzdělávacích modulech z oblasti stavebních materiálů a z modulů Svislé konstrukce a Vodorovné konstrukce

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci získají odborné znalosti a vědomosti z oblasti energeticky úsporných domů, se kterými se budou nadále setkávat při studiu i praktické činnosti v oboru.

Modul směřuje k získání znalostí a vědomostí ve stále se rozvíjející oblasti energetický úsporných domů a nových technologií i materiálů pro jejich stavbu.

Cílem je žáky seznámit se základními znaky pasivního domu, se zásadami výstavby objektu s nízkou energetickou náročností, s materiály pro obvodové konstrukce, ale i konstrukce střech, stropů, podlah, oken, dveří a vrat, zimních zahrad či bazénových místností. Dále se žáci seznámí s ekologickým řešením pasivního domu, s technickým zařízením budov, s dodatečným zateplováním včetně vhodných materiálů pro venkovní i vnitřní izolace, s odvětranými i kontaktními zateplovacími systémy, suchými omítkami z termodesek a tepelně izolačními omítkami.

Cílem je také seznámit žáky s bezpečností a ochranou zdraví při práci s konkrétními materiály i samostatná práce studentů s internetem a orientace v technických listech výrobců stavebních materiálů.

Po ukončení vzdělávacího modulu se bude žák orientovat ve výstavbě domů s nízkou energetickou náročností, navrhovat a pracovat s vhodnými materiály, zařízením či konstrukčními a technologickými postupy. Tyto získané znalosti a dovednosti by se měly prakticky upevnit v odborném výcviku.

 

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozlišuje základní znaky pasivního domu
  • charakterizuje a popíše zásady výstavby objektu s nízkou energetickou náročností
  • orientuje se ve volbě pozemku, tvarovém řešení i orientaci ke světovým stranám
  • navrhuje vhodné materiály pro obvodovou konstrukci (Porotherm, YTONG Lambda, Durisol, KMB sendwix…)
  • navrhuje optimální velikost vnějších prosklených ploch (konstrukce oken, dveří, vrat, zastiňovací technika…)
  • charakterizuje a popíše úpravy ostatních konstrukcí (stropy a podlahy, střešní konstrukce, zimní zahrady, bazénové místnosti…)
  • navrhuje technické zařízení budov (vytápění, paliva a zdroje tepla pro domy s nízkou energetickou náročností, zdroje tepla, vazbu na větrání, rekuperaci, tepelná čerpadla, úsporu elektrické energie…)
  • charakterizuje a popíše ekologická řešení pasivního domu (ekologické stavební materiály, ekologické vytápění, úsporné elektrospotřebiče, hospodaření s vodou, ohřev teplé vody, princip fotovoltaického článku …)
  • orientuje se v dodatečném zateplování
  • rozlišuje obvyklý podíl tepelných ztrát
  • charakterizuje a popíše nejúčinnější tepelné izolace
  • rozlišuje a popíše pěnové polystyrény, vytlačovaný polystyrén, polyuretan, pěnové sklo, skelnou vatu, minerální a kamennou vlnu …
  • charakterizuje a popíše vnitřní zateplení
  • navrhuje kotvenou a nekotvenou předsazenou stěnu
  • popíše suchou omítku z termodesek
  • charakterizuje a popíše vnější zateplení
  • rozliší, charakterizuje a popíše odvětrané a kontaktní zateplovací systémy
  • navrhne tepelně izolační omítky
  • samostatně pracuje s internetem, kde vyhledává zadané úkoly (např. ekologická řešení pasivního domu, vhodné materiály, různé technologie provedení apod.)
  • orientuje se v technických listech výrobců stavebních materiálů a samostatně pracuje s jejich katalogy, kde vyhledává zadané parametry pro konkrétní konstrukce
  • charakterizuje a popíše BOZP při práci s konkrétními materiály

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Úvod    

  • Novostavby:
  • Základní znaky pasivního domu
  • Zásady výstavby objektu s nízkou energetickou náročností
    • Volba pozemku
    • Tvarové řešení
    • Orientace ke světovým stranám
    • Tepelně izolační schopnost a vzduchotěsnost vnější obálky budovy - materiály pro obvodovou konstrukci:
      • Porotherm
      • YTONG lambda
      • Durisol (ztracené bednění)
      • KMB Sendwix (sendvičová konstrukce)
    • Vyloučení tepelných mostů
    • Optimální velikost vnějších prosklených ploch:
      • Konstrukce oken
      • Stínění oken (ochrana proti nežádoucím tepelným ziskům)
      • Dveře a vrata
      • Zastiňovací technika
    • Úpravy ostatních konstrukcí:
      • Sropy a podlahy
      • Střešní konstrukce
      • Zimní zahrady
      • Bazénové místnosti
    • Technické zařízení budov:
      • Vytápění
      • Paliva a zdroje tepla pro domy s nízkou energetickou náročností
      • Zdroje tepla
      • Vazba na větrání
      • Rekuperace
      • Tepelná čerpadla
      • Úspory elektrické energie
  • Ekologická řešení pasivního domu:                             
    • Ekologické stavební materiály
    • Ekologické vytápění
    • Úsporné elektrospotřebiče
    • Hospodaření s vodou
    • Ohřev teplé vody
    • Princip fotovoltaického článku
  • Dodatečné zateplování:                                                       
    • Obvyklý podíl tepelných ztrát
    • Nejúčinnější tepelné izolace
    • Pěnové polystyrény
    • Vytlačovaný polystyrén, polyuretan
    • Pěnové sklo, skelná vata
    • Minerální, kamenná vlna, ostatní tepelně izolační materiály
    • Vnitřní zateplení
    • Kotvená předsazená stěna
    • Nekotvená předsazená stěna
    • Suchá omítka z termodesek
    • Vnější zateplení
      • Tepelně izolační omítky
      • Odvětrané zateplovací systémy
      • Kontaktní zateplovací systémy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků

Základní teoretické znalosti budou prezentovány formou výkladu a řízeného rozhovoru s využitím znalostí žáků z odborného výcviku i občanského života. Žáci budou pracovat v hromadné i skupinové výuce. Pro výuku budou použita informační videa. Žáci budou pracovat s textem, katalogovými listy výrobců i s internetem při vyhledávání materiálů, zařízení a vhodných technologických postupů. V rámci tématu proběhne exkurze na stavbu, firemní prezentace či seminář, návštěva veletrhu apod. (spolupráce školy s firmami či možnosti navštívit výstavu).

Strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

  • výklad
  • řízený rozhovor s využitím znalostí žáků z odborného výcviku
  • práci s informacemi z katalogů výrobců a ze sítě internet
  • práci s textem
  • informační videa se zaměřením na materiály a technologické postupy
  • exkurze na stavby, firemní prezentace, semináře, stavební veletrh…

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučení k zařazení do UP pro 3. ročníky oborů vzdělání

36-47-M/01 Stavebnictví

36-45-M/01 Technická zařízení budov 

36-67-H/01 Zedník

36-66-H/01 Montér suchých staveb

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ústně - průběžně kladené otázky (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie) – individuální hodnocení

Písemně - písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí) – bodové hodnocení

Vyhledávání zadané práce na internetu (např. vyhledávání materiálů, technologických postupů, vhodných zařízení nebo dodavatelů nízkoenergetických domů na klíč apod.), dále práce s katalogy a technickými listy výrobců stavebních materiálů, pracovní listy, doplňovačka – individuální hodnocení

Kritéria hodnocení

V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.

V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má student možnost výběru ze tří nabídnutých možností. Dále se hodnotí prokázání schopnosti práce s internetem a s katalogy či technickými listy výrobců.

Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že student musí splnit obě části zkoušky.

Hodnocení v ústní a praktické části je individuální:

  • Výborně
  • Chvalitebně
  • Dobře
  • Dostatečně
  • Nedostatečně

Hodnocení v písemné části je bodové:

  • Výborně:       15 – 14 správných odpovědí
  • Chvalitebně: 13 – 12 správných odpovědí
  • Dobře:           11 – 10 správných odpovědí
  • Dostatečně:      9 – 8 správných odpovědí
  • Nedostatečně:  7 – 0 správných odpovědí

Doporučená literatura

TYWONIAK, J. Nízkoenergetické domy 1, 2. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024711Q1X

HUDEC, M. Pasivní rodinný dům. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2555-0

ŠÁLA, J. Zateplování budov. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-833-4

ŠÁLA, J. MACHATKA, M. Zateplování v praxi. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-0224-X

RIGIPS, s. r. o., kolektiv autorů, Montážní příručka sádrokartonáře s. r. o., Rigips, 2006

Katalogy a technické listy výrobců stavebních materiálů.

Propagační materiály firem zabývající se bouracími pracemi.

Normy ČSN a ISO.

Internet

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné